I like Chinese

A neve úgy hangzik mint egy koreai router márka és az autózás airbnb-je akar lenni, mi az?

A Lynk&Co.

Ez az új kínai autómárka, annak ellenére, hogy laikus szemmel nézve már előre borítékolhatóan mérsékelt eladásokat követően elhalálozik, vagy legalább üzleti modellt vált, idén tervezi piacra dobni a megkapó formatervkavalkádba burkolódzó első modelljét , a gecipragmatikusan elnevezett 01-et.

lynkmacan.jpg
Balról a Lynk&Co 01, jobbról a tetőívet és a motorháztetőt ihlető Porche Macan

Megvehetjük majd a kocsit, persze csak direct salesszel, rögtön neten keresztül a lábtörlőnkhöz kiszállítva, mert a dealer az annyira 20. század már. A gép gyárilag mindig online van, és miután egy app segítségével beállítottuk, máris neten keresztül nyithatjuk-zárhatjuk, felismeri kik vagyunk és szépen betölti az ülés beállításainkat, a belső világítás színét és a középkonzoli tablet háttérképét, pont mint a Windows mikor belogolunk. Nagy kaland, kell a fasznak. Megyünk vele, pont mint bármilyen más kocsival, viszont a szitu akkor lesz trükkös, ha épp nem megyünk vele.

LynkBack

A Lync&Co üzleti modelljének alapköve a mostanában oly divatos sharing economy, miszerint a nagyértékű ingóságainkat és ingatlanjainkat egy online rendszeren keresztül megoszthatjuk regisztrált és értékelhető felhasználókkal. Tehát ugyanazok a britek, akik az airbnb-s két klikk után befekhetnek az ágyunkba, most egy másik appon keresztül már lefinghatják az autónkat is. Mondjuk, ha behánynak a pohártartóba, legalább lepontozhatjuk őket a faszba és írhatunk egy morcos reviewt.

Egyébként a fejlesztést a Volvós srácok vezetik Stockholmból és a kocsi a Volvo XC40 új kompakt SUV platformjára épül, tehát még az is lehet, hogy kínai autóhoz képest igen fasza minőségű verda lesz. Ez az egész kínai iphone-airbnb autó ötlet a Volvót már jó ideje tulajdonló kínai autógyáré, a Geelyé.

Geely, mi?

A Geely (吉利) kínaiul, szerényen csak kedvezőt, a dolgok szerencsés alakulását jelenti, tehát legalább a neve nem a szokásos szivárványos békegyémántpatak, de mindjárt meglátjuk, hogy tök kínai. A cég 86-ban még hűtőgépgyárként alakult, aztán alkatrészbeszállító lett és villámgyorsan elkezdett gagyi-szar, koppintott formatervű, 20-30 éves licenszelt motorral szerelt kocsikat gyártani. Pillanatok alatt Kína egyik legjelentősebb autógyára lett és mára már zsebből vásárol fel egész jó autómárkákat.

Érdemes rápillantani, hogy a Geely milyen sikertermékek révén jutott el a dicső jelenig, hiszen ők is a kínai iparra annyira jellemző formaterv, technológia, hírnév és arculatlopás vitorlásán hajóztak sokáig. Amennyire idegesítő ez a szellemi tulajdonjogok szentségével szocializálódott nyugatiaknak -főleg a lekoppintott márkák tulajdonosainak- annyira aranyos kulturális motiváció van mögötte. Kínában a tanulás szerves része és a mély tisztelet kifejezése, hogy a diákok a lehető leghűbben próbálják imitálni a mester munkáját, módszereit, stílusát. Abban is igazat kell adjak nekik, hogy sokkal könnyebb valamit lemérni tólómérővel, berajzolni CAD-be és a Scale/Rotate/Trim szentháromsággal kicsit megfabrikálni, mint famodellsmirgliző, selyemsálas olasz formatervezőkkel  buzulni évekig.

Én már nem is tudok rájuk haragudni a koppintás miatt, lássuk hát mi miatt is kéne.

 

Itt van máris a cég logója.

GeelyLogo

 

A címerpajzson elhelyezett hálós minta impozáns volt már a a régi Chevyken és a Cadillaceken is, nem?

 

A Geely CK első traktusa tisztelgés a mai napig millió taxiskilométereket futó E-merci előtt.

Geely1

 

Hátulról pedig a 2002-es Corolla szedán művészi újraértelmezése. (Igen, jól látod, elöl merci, hátul corolla baszki.) 

 

A Geely GE modellel lerótták tiszteletüket az angol mestermű, a Rolls Royce Phantom előtt is.

GeelyGE

 

A Shanghai Maple C61 előlről egy csökkentett üzemmódú Audi A4.

 

És végül elég egy pillantást vetni a Geely BL (Beauty Leopard!) huligánkocsira és tuti szívünkbe zárjuk kedves kis kínai barátainkat. Eleje Hyundai Coupe, a fara Toyota Supra, hát nem szuper? Ráadásul a Geely feldobta az egészet a világelső szériában kocsiba szerelt karaoke géppel.

 

 

Csak szeretni lehet őket.

 

  • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

    Kínában nem valahogy úgy van, hogy az idegen autógyártók akkor mehetnek be ha a közös vállalat legalább 51% tulajdonosa a kínai állam(párt)? Asszem, a VW, BMW, Merci is ebben a modellben működik. Így is megéri, mert hatalmas, fizetőképes piac.

    • fatherstack

      Ja, a betelepülő nyugatiak joint venturebe nyomják. Vannak viszont párt/államfüggetlen helyi autógyárak, ilyen pl a Geely is.

      • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

        Lehet az is megérne egy posztot, hogyan lett az állampárti korrupt Hyundai a világ egyik legnagyobb iparvállalata.

        • fatherstack

          …illetve a szingapúri állami befektétési vállalat, a GIC, a világ egyik legnagyobb befektetője. Asszem szingi miniszterelnők felesége a vezérig és többek között a repterünk résztulajdonosai.

  • vau
  • SpaceWolf

    Biztos remek, de én még mindig nem bízom meg a minőségbiztosításukban. Példa: a kínaiak megegyeztek az oroszokkal, hogy a Su-27-es gépeket gyárthatják licensz alapján, ruszki segítséggel és alkatrészekkel. Nyilván botrány lett, mert amit tudtak lemásoltak, volt amit jól volt amit nem annyira. A ruszki hajtóműveknek 400 óra körül volt a szervízidejük, a csájníznak meg 30… Repülne vele a f*szom. A radart meg a tűzvezető rendszert viszont jobbra csinálták meg, mint az eredeti.

    • fatherstack

      A fejlesztés minőségbiztije a legdurvabb EU szabványok szerint megy. Hogy a gyártásnál folytatják-e, ki tudja…

  • ApuElcseszettÉleteVagyok

    Az van, hogy a kínaiak egyre több európai cégbe vásárolják bele magukat, és nem is a legpuruttyább módon teszik ezt újonnan.
    A Volvo például kifejezetten jól járt a kínai tőkeinjekcióval, de például ki gondolná, hogy a Koenigsegg (!) is kínai tőkéből él. Mitöbb, hidraulikus szelepvezérlésű motorokat fejlesztett a Qoros nevű kínai kézben lévő európába tartó márkának, aminek persze az első generációja nem ért el túl nagy sikereket, merugye a passat az passat, de már majdnem európai minőség volt első nekifutásra is. A második generációtól lesz miért félnie az európai gyártóknak, ha megéri a cég.
    Csak mondom, hogy a Lotust is megvették a kínaiákok, úgyhogy very british történet, valószínűleg ügyesebbek lesznek vele mint a Rover/MG párossal. A Lotus kezében pedig nem kis futómű és motor fejlesztési tudás van.

    • vau

      A japók is körbe voltak röhögve az első modelljeikkel, de a koreaiak is. Hamarosan lesznek normális kínai autók is.

  • TheZeroTheorem