Konkordski

Napjainkban már hiába kémleljük az eget a jellegzetes delta szárnyak után kutatva, amik a Concorde és a Tu-144 utasszállítókat repítették a hangsebesség kétszeresével a sztratoszféra határán. A Concorde egy igen sikeres (de néhol sajnos szomorú) pályafutás után 2003-ban visszavonult a szolgálatból. A Tu-144 számára az igazi siker elmaradt, pedig nem lehet azt mondani, hogy ne tettek volna meg mindent a szovjet mérnökök az ügy érdekében. A technikai lehetőségek szűk mivolta valamint az orosz társadalmi viszonyok megpecsételték ennek a kivételesen szép repülőgépnek a sorsát.

Concorde vs. Tu-144

A Tu-144 első repülése 1968 decemberében történt, természetesen a prototípusról beszélünk. A nyugati sajtóban elég erős kritikák fogalmazódtak meg, ugyanis első pillantásra egy az egyben a francia-angol Concorde emelkedett a levegőbe, csak szovjet felségjelzéssel. Tény, hogy a szovjet kémek elég tetemes mennyiségű ipari titkot szállítottak haza a nyugati gépről, azonban botorság azt állítani, hogy Tupoljevék terméke egy egyszerű kópia lenne. A tervezőirodának minden tudását latba kellett vetnie, hogy a szerényebb lehetőségek ellenére létrehozzanak egy utasszállítót ami majd a hangsebesség kétszeresével fogja repíteni az elvtársakat. Végeredmény az lett, hogy a hajtómű gondolák elhelyezkedése, vezérlése, a navigációs rendszerek, valamint – és ez a legfontosabb – a delta szárny kialakítása gyökeresen eltért a két gépen, legalábbis a végleges verzióknál. Maga a gép is nagyobb és nehezebb volt mint a vetélytárs, az utaskapacitása 140 fő volt, szemben a Concorde 100 fős kapacitásával.

MiG-21I

Ahhoz, hogy működés közben, valós körülmények között tudják vizsgálni a kiszemelt szárnyprofilt, egy MiG-21-es variánst alkalmaztak, amit kifejezetten erre a tesztelésre fejlesztettek ki. Ez volt a MiG-21I, a fényképen jól megfigyelhető a belépőélek finom íve, ami mellesleg a vetélytársnál köszön vissza. Tehát az eredeti elképzelés valóban az volt, hogy az energiaminimumra való törekvés érdekében lemásolják centire a nyugati megoldást, aztán mindenki elhúz szépen vodkázni. A tesztek alatt kiderült, hogy egyrészt a kiszemelt NK-144-es hajtóművek nem túl erősek, de legalább jó sokat zabálnak, másrészt a repülőgép nem volt éppen kezesbárány alacsonyabb sebességeken. Mondjuk ez nem meglepő, hiszen arra tervezték, hogy hangsebesség feletti sebességtartományban működjön jól a bringa. Erre a pilóták csak azt tudták mondani, hogy akkor repüljön vele az, akinek két anyja van. Mindkét fenti problémát orvosolták a mérnökök, először is a szárnyat áttervezték, kapott két törést a belépőéleire, ezzel javítva az aerodinamikai hatékonyságát, így ellensúlyozva a hajtóművek okozta hátrányt. A másik látványos módosítás a kacsaszárnyak beépítése volt a pilótafülke mögött. Ezzel a megoldással az alacsony sebességű manőverezhetőséget növelték meg, egyrészt a plusz felhajtóerővel, másrészt azzal, hogy kiiktatták a jellegzetes bólintó hajlamot, amit a delta szárnyak kilépőéleinek ívelése okozott.

Azonban még így is kompromisszumokkal kellett együtt élniük azoknak, akik repülték és kiszolgálták a gépeket. A leszállási sebesség még a fenti módosításokkal együtt is 330-360 km/h fölött volt a repülőgép súlyától függően, míg a Concorde beérte „mindössze” 300 km/h körüli tempóval. Éppen ezért a Tu-144 kapott csinos fékezőernyőket, mindjárt hármat is, annak érdekében, hogy lehetőleg még a futópályán meg lehessen állni vele, és ne a szemközti szántóföldről kelljen visszarángatni a placcra. Nem volt ritka látvány a futópálya felett felemelt orral száguldó utasszállító, amint éppen próbál hozzásimulni a betonhoz anélkül, hogy az utasokból kirázza a vesekövet is földet éréskor. Gyakoriak voltak a durva leszállások, de valahogy mindig sikerült elkerülni a komolyabb baleseteket, ez a típust repülő pilóták érdeme, én úgy gondolom.

Leszállás fékezőernyőkkel
Tu-144S

A Tu-144S variáns 1975-től állt szolgálatba már tovább fejlesztett NK-144A hajtóművekkel, amik erősebbek és kicsivel gazdaságosabbak is voltak a prototípusokon alkalmazott alap verzióknál. Óvatos duhajként először csak posta és teherszállító járatok indultak Moszkvából a kazah fővárosba. Ezek az utak hasznosak voltak, mert fel tudták térképezni a gépek megbízhatóságát, teljesítményét, és a pluszban felmerülő esetleges igényeket. A tapasztalatok pozitívnak bizonyultak (valójában azért nem teljesen), így 1977 őszén elindultak az utasszállító járatok is. A politikai nyomás nagy volt a szovjet oldalon, ugyanis a Concorde már rendszeres menetrend szerinti járatokkal üzemelt, annak ellenére, hogy pár hónappal később mutatkozott be a közönségnek, mint Tupoljevék gépe. A fent említett tapasztalatok közül egy volt, ami igazán rémisztőnek bizonyult, nevezetesen a gép sárkányán megjelenő kifáradásos repedések, amik láttán azért sok embernek felállt a szőr a hátán. Kiderült, hogy a géptörzs meglehetősen nagy méretű blokkokból van megépítve, nem egy alkotóelem közel volt a 20 méteres hosszhoz. Erre egyébként a szovjetek kifejezetten büszkék voltak. Már amíg ki nem derült ugye, hogy ekkora felületeket tökéletesen legyártani nem egyszerű feladat, a szovjet gyártósoroknak nem is sikerült megugrani ezt a feladatot. Alapos stressz-tesztelés után kiderült, hogy az alkotóelemek átlagosan 70 százalékkal a tervezett terhelés alatt már a tűréshatáron túlra kerülnek, ezt a tényt méteres repedésekkel erősítve meg. Az üzemeltetési kézikönyvbe be lett írva, hogy pár méteres repedésektől még nem kell beszarni, a karbantartási előírások lényegesebben megengedőbbek voltak, mint más utasszállító gépeknél. Pedig pont ennél a típusnál kellett volna extrém figyelmet fordítani a problémára, legalábbis az 1973-as párizsi bemutató végkimenetele erre (is) utalt.

Paris Air Show 1973

1973 június 3 délutánja, Paris Air Show. A második példány a szériában gyártott Tu-144S gépek közül földnek szegezett orral és ordító hajtóművekkel indul a halálba körülbelül 600 méteres magasságból. Mikhail Kozlov pilóta már rájött, hogy végzetes hibát követett el akkor, amikor valami kivételeset  akart mutatni a közel 250 ezer nézőnek (köztük a főtervező Tupoljevnek). Ezen a bemutatón szerepelt a Concorde is, és az általános meglátás – nem meglepő módon – az volt, hogy meggyőzőbb a szovjet riválisnál. Szovjet oldalon jelen volt a szokásos politikai behatás, valami nagyot kellett gurítani, ezért találta ki a Kozlov, hogy leszállási konfigurációból – kiengedett futóművek, kacsaszárnyak – alacsonyan áthúzva a nézők előtt csinál egy dinamikus emelkedést, aztán… Aztán nem tudni, hogy mi volt a további elképzelés, mert a repülőgép nagyjából 600 méter magasan nagy állásszögön feltehetően átesett, és a föld felé fordult. A maximális teljesítményen üzemelő hajtóművek és a gravitáció pillanatok alatt felgyorsítják a gépet, ismét van felhajtóerő, azonban a hely szűkösnek bizonyul. Kozlov látva, hogy rohamosan fogy a magasság agresszívan elkezdi felhúzni a gép orrát, a jobb oldali szárny viszont nem bírja a terhelést, és darabokra hullik. A forró hajtóművekre zúduló üzemanyag még a levegőben tűzgolyóvá változtatja a roncsot, ami sajnos lakóházakra zuhan. A fedélzeten lévő 6 ember – köztük tervezőmérnökök – valamint a becsapódás helyén még további 8 azonnal az életét veszti.

A már említett politikai nyomás nem csak a kommunista oldalon volt jelen, ugyanis a Tu-144 felszállása előtt a levegőbe emelkedett egy Mirage IIIR típusú felderítőgép is, teleaggatva optikákkal, kamerákkal. A feladata az volt, hogy minél jobb felvételeket készítsen működés közben a kiengedett kacsaszárnyakról. Ez a megoldás ugyanis nagyon érdekelte a francia-angol mérnököket. Politikai oldalról pedig megérkezett a támogatás a fent említett felderítőgép formájában, egy kis ipari kémkedéstől egyik fél sem rettent vissza. Az egész történetben az egyetlen igazán aggasztó tény az, hogy a szovjet személyzetnek nem szólt senki sem arról, hogy nem egyedül lesznek a légtérben. A moszkvai álláspont a balesettel kapcsolatban az is volt, hogy a Mirage miatt kellett a Tu-144 személyzetének hirtelen irányt váltania, és azért kerültek zuhanásba. A meglévő adatok jelenleg nem ezt támasztják alá, nagy valószínűséggel pilótahiba okozta a tragédiát. Az eset nagyon is rávilágított arra a problémára, hogy a gép sárkányát könnyen túl lehet terhelni, ennek ellenére engedélyezték a szolgálatba állását.

Dassault Mirage IIIR

Szerencsére több szerkezeti hibából fakadó baleset nem történt a típus szolgálati ideje alatt. Akadt azonban elég más gond is ahhoz, hogy kétszer is meggondolta az utazni vágyó, hogy felüljön-e a gép fedélzetére. Az még hagyján, hogy a kabin nagyon hangos volt a hajtóművek és a légkondícionáló miatt. Azonban a folyamatosan fellépő különféle meghibásodások nagy száma konkrétan rémisztő volt. 100 repülésből több mint 200 komoly meghibásodást jelentettek a személyzetek, ezek közel fele repülés közben történt. És ezek csak azok az adatok, amiket a ruszkik bevallottak… A helyzet odáig fajult, hogy Tupoljevnek személyesen kellett jelen lennie minden egyes menetrend szerinti repülés előtt, és értékelnie kellett a gép állapotát. Az arcvesztés szóba sem jöhetett, a gépeknek repülniük kellett, pláne, ha a sajtó is jelen volt. Volt olyan repülés, ahol már a felszállás előtt több rendszer hibát jelzett, azonban a járat nem lett törölve. A levegőben a hibák megsokszorozódtak, a sebtében felállított válságközpont a földön arra a következtetésre jutott, hogy leszálláskor sem az orrfutómű, sem a bal oldali főfutó nem fog kinyílni. A személyzet biztos nagyon élvezte a repülést, mondjuk kicsit rontott a komfortérzeten, hogy egy vészjelző sziréna felszállás után bekapcsolt a fülkében, és nem tudták kikapcsolni egész idő alatt. A navigátor az utaskabinból hozott párnát szorított a hang forrására, ezzel tompította az idegtépő vijjogást. Maga a leszállás egyébként sikeres volt, az előrejelzések ellenére minden rendben zajlott. Igazi sikertörténet, nem?

Tu-144D

Természetesen a fejlesztések nem álltak le, a felmerülő hibákra próbáltak gyógyírt találni a mérnökök, ez néha sikerült, néha nem. A típust a kivonásáig elkísérték a gyakori meghibásodások. A Concorde-hoz hasonlóan a Tu-144 üzemanyag fogyasztása sem volt egy sikertörténet, annak ellenére, hogy a Tu-144D variáns már az RD-36-51 típusjelű hajtóművel repült már. Ezek az erőforrások nagyobb teljesítményt tudtak leadni, mint az elődeik, plusz gazdaságosabbak voltak. A gépek hatótávolsága már meghaladta az 5000 kilométert, azonban még így is elmaradt a riválistól, ami inkább a 7000-hez volt közelebb. Nyilván amikor azt mondom, hogy gazdaságosabb, azt erősen idézőjelben kell érteni. A hatalmas fogyasztás miatt sosem lehetett gazdaságos a gépek üzemeltetése, a karbantartási költségekről meg inkább ne is beszéljünk.

RD-36-51

Mégsem ezek a tények verték be az utolsó szöget a Konkordszki koporsójába. A Concorde azért volt sikeres, mert a nyugati társadalomban volt igény arra, hogy az addigi átlag 7 órás repülőutat London és New York között letudják 3 óra alatt. Biznissz, junó, az idő pénz. A szovjet társadalomban azonban nem létezett az a réteg, aki külföldre utazott volna zsíros üzleti lehetőségeket hajszolva, időre. Összesen 55 menetrend szerinti járatot teljesített a meglévő flotta, kicsivel több, mint 3000 utast szállítva. A gépek kapacitása egyáltalán nem volt kihasználva, ráadásul az egyik Tu-144D kényszerleszállást hajtott végre egy tesztrepülésen, az üzemanyagrendszer hibája miatt. A személyzetből sajnos ketten nem élték túl az esetet. Ezen felül még egy esetben kellett kényszerleszállást végrehajtani, amikor az egyik turbinában kompresszorlapát törés történt, ami elég szépen hazavágott jópár rendszert, és maga a gép szerkezete is sérült. A típust kivonták a polgári légiforgalomból, de más területeken azért még repült.

Tu-144LL

A Buran űrsikló személyzetét például Tu-144D variánsokon képezték, gyakorolva a nagy sebességű repülést, valamint a végsiklást amit az űrsikló is végez visszatéréskor. Az is jól jött, hogy nagyon nagy magasságban tudott üzemelni a gép, felhasználták különböző biológiai kísérletekre, amik a magaslégköri sugárzással voltak kapcsolatosak. A szovjet tudósoknak lett volna még ötletük bőven, azonban a magas költségek alacsony büdzsével kezdtek el társulni a 80-as évek vége felé, így a típus visszavonult. Legalábbis a kommunista oldalon. Érdekes módon 1995-ben a NASA kereste meg az oroszokat azzal, hogy szükségük lenne egy nagy sebességű repülő laborra a saját hangsebesség feletti utasszállító terveikhez, és hát a Tu-144-re gondoltak. Az oroszok természetesen bólintottak, és laza 350 millió dollárért átépítettek egy Tu-144D variánst egy komplett laborrá. Így született meg a Tu-144LL. Egészen 1997-ig repültek vele, közel 30 felszállást hajtott végre ebben a szerepkörben.

Az utolsó két példányt konzerválták, a többi pedig leszerelt, Oroszország több múzeumában látható egy-egy darab. Ha valaki meg szeretné csodálni a gépet, akkor azt javaslom, hogy utazzon el a németországi Sinsheimba egy kis múzeumlátogatásra. 2001-ben ugyanis a 77112 farokszámú gépet ideszállították, és egy Air France színekben lévő Concorde mellett van a mai napig kiállítva. Azt hiszem ezért a látványért bárki szívesen útra kel, aki szereti a különleges repülőgépeket.

Sinsheim

A fent leírt problémák ellenére én úgy gondolom, hogy egy kivételes repülőgépről beszélünk, ami ugyanarra a problémára – nevezetesen a hangsebesség feletti utasszállításra – adott választ, mint amire a Nyugat a Concorde megteremtésével reagált. Az akkori technikai színvonal sajnos azonban nem volt megfelelő a szovjet oldalon ahhoz, hogy egy ennyire extrém körülmények között működő komplex repülőgépet megbízhatóan tudjanak üzemeltetni. Azért nagyon sajnálom, hogy valószínűleg már soha nem fogom a levegőben látni sem a Tu-144-est, sem a Concorde-ot, az ő korszakuk lezárult.

  • Szabó Vilmos

    “…szárnyak kilépőéleinek ívelése okozott.”? amúgy jó vót.

    • SpaceWolf

      Ívelőlapként funkcionáltak a kormányfelületek a szárnyon, így értsd. Amúgy köszi. 🙂

      • Szabó Vilmos

        oké, így már tiszta.

  • Ziles Gizi

    Nem egy rózsaszín cukor, de klassz volt.

  • orizatriznyák

    Andrej Nyikolajevics Tupoljev. Ennyit tudtam hozzátenni…

    • SpaceWolf

      Nem tiszteletlenség, Blue javaslatára elkezdtem az orosz tervezőmérnökökről egy sorozatot írni. Ott részletesen megkapja majd mindenki a tiszteletet. 😉

      • orizatriznyák

        Nem is azért írtam. IL-Iljusin, TU-Tupoljev ennyi még megmaradt régről.

  • egyedi

    ez érdekes volt, köszi 🙂

  • taro

    apu repült belföldi orosz járatokon a 80-as években, a mai napig az a véleménye, hogy azok a pilóták voltak a legjobbak a világon, mert azokat a gépeket másképp nem lehetett volna a levegőben tartani…

    • SpaceWolf

      Ez komoly sarkítás, már a technikára vonatkozóan. A ruszkik nagyon tudtak repülőt gyártani, már amíg a technikai lehetőségeiken belül maradtak. Azonban a COCOM lista épp úgy megkötötte a kezüket mint anno a tengeralattjárósokét.

      • taro

        nem a technikát szidta – a családban a konszenzus az, hogy amit egyszer megcsináltak az oroszok, az működik, ez inkább az akkor már nem túl jó állapotban lévő szovjet gazdaságnak szólt és mindannak, ami ezzel járt.

        • SpaceWolf

          Jaértem.

      • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

        Állandósult nyersanyaghiánnyal küzdöttek. Volt a 30-as évek közepén már sugárhajtóművük, kb. 70%-ba lett kész, fémhiány miatt. Ugyanígy a duralumínium is hiányzott, csomó mindent fával pótoltak.
        A másik véglet az USA, azok meg csináltak aluból harckocsit, hogy repcsivel lehessen szállítani. El lehet képzelni, mi ellen védett.

        • SpaceWolf

          Alu harckocsi? Ne már! 🙂 Ennek utána kell olvasnom.
          Btw az Alfa osztályú tengeralattjárót titán burkolattal gyártották, a reaktor hűtését pedig folyékony ólommal oldották meg… Ha eszetlenül kellett pazarolni a nyersanyagot meg az energiát akkor is nagyot tudtak alkotni, na.

  • ApuElcseszettÉleteVagyok

    a Tu-144 ajtaja miért van nyitva a képen?

    • Szabó Vilmos

      szellőztetnek.

      • ApuElcseszettÉleteVagyok

        én arra gondoltam, hogy beleköltöztek a hajléktalanok…

        • Szabó Vilmos

          azért szellőztetnek.

  • youloupukku

    sinsheim egyébként kurva jó hely a járműbuziknak.

  • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

    Volt egyébként hagyománya a repülőgép tervek ellopásának is.
    Sztálinék kb. 40000 oldalnyi anyagot loptak el a B-29-ről, aztán a biztonság kedvéért lefoglalt pár a SZU-ban leszállt gépet is, szétszedték Tupoljevék és megépítették az alapján a TU-4-et.
    A Mirage-3 terveit pedig pl. a MOSZAD szerezte meg, amikor a franciák vitték volna megsemmisíteni.

    • SpaceWolf

      A B-29 volt a legpofátlanabb nyúlás. 🙂

  • vau

    Geci jól néz ki. Drága egy ilyen?

    • SpaceWolf

      Neked zsebpénz.

  • vau

    Egy anomália vagy. Beraktalak trusted usernek, ne rosszalkodj.

    • antal imre

      na végre 😉

  • SpaceWolf

    És csak hogy vaunak is meglegyen a ma esti kattanás…

    https://youtu.be/XxJHvdLyUHU

    • vau

      Én most az aliexpresszen lakom. Ma megpróbálom nem elverni egy fejlődő ország teljes évi oktatási költségvetését.

      • taro

        poszt lesz ebből, akárki meglássa

      • taro

        poszt lesz ebből, akárki meglássa..
        .

        • SpaceWolf

          Duplán.

          • taro

            a technika ördöge volt

        • SpaceWolf

          Duplán

      • ApuElcseszettÉleteVagyok

  • antal imre

    na a lényeg azt mesélte nagyfater hogy a szart is kirázták belőle landoláskor

    • α Centauri

      Darabos vót a kerozin.

  • SpaceWolf

    Beszámolót, de komolyan.

    • antal imre

      arra emlékszem hogy mesélte hogy jutalom út volt. úgy jutott ki a szovjeunióba. annyit mondott hogy a leszállásban nem volt köszönet. többen is rosszul lettek. ha még élne az öreg most kifaggatnám.

      • SpaceWolf

        De kár. 🙁 Tök jó lenne tudni, hogy mit tapasztalt a leszálláson kívül, lenne kérdésem bőven…

  • α Centauri

    Miért is?

  • ApuElcseszettÉleteVagyok

    én azt hiszem, hogy most iszom egy sört.
    megkóstolom a pécsi kukoricaszörpöt.

    • ApuElcseszettÉleteVagyok

      vannak ennél jobb sörök, na.

      • vau

        Én egy Diplomaticot fogyasztok épp jóízűen.

        • Bernard Black

          én Konradot ittam. Kár, hogy nem Bernardot, akkor nem felejtettem volna el a jóéjtposzt

        • ApuElcseszettÉleteVagyok

          apám, olyan helyen van az új melóhelyem, hogy van egy sör és borszaküzlet 100 méteren belül.
          200 féle sör… szerintem vége a májamnak. és ez csak a sör része.

  • vau

    Vettem legyet, zsinórt, alátétzsinórt és egy orsót. Fogjatok le bazd meg.

    • egyedi

      ha már ennyi mindent vettél, és lefogunk, akkor hogy fogsz pecázni?

      • vau

        Mondjuk ez remek kérdés. Pecázni necesse est.

    • dzsungelmacs

      vau álljál le!

      • vau

        Ez a péniszpumpa sem hagy nyugodni, meg találtam klassz partimaszkokat.

        • dzsungelmacs

          partimaszk! na, jó, azt még megveheted vagy legalább egy linket dobhatnál. a péniszpumpa a gyengék fegyvere. tessék harcolni.

      • Péter Vagyok

        fel.

        • dzsungelmacs

          ha feláll, még bevág a halaknak.

          • Péter Vagyok

            ehh, ezek join us today péniszpumpák.

          • dzsungelmacs

            nahát, egy szakértő! akkor adj már tanácsot szegénynek.:)

          • Péter Vagyok

            😀
            (rég beszélgetünk)
            😉

    • Péter Vagyok

    • Bernard Black

      én a mikov predatortól félek, az a sorsom, hogy legyen egy ilyenem, de tényleg. azt még nem tudtam indokolni, hogy mire kell.

  • Péter Vagyok

    off téma,
    de éppen kaviár híján tőkehalmájas pirítóst majszolok éppen.
    finom ám.

    • vau
      • vau

        Remélem már mindenki sír.

        • Péter Vagyok

          😀

          • vau

            A mocsadék módon bebaszott kornyikálás OST-t sikerült felvonultatni eddig.

    • Bernard Black

      abból mindig bespejzolok, most is van itthon asszem két dobozzal. kiváló cucc, hedonistáknak borssal és egy csepp citrommal pirított rozskenyéren, na, egy pohár fehérborral

      • dzsungelmacs

        ebből a fehérbor jöhetne.

        • Bernard Black

          meg a tőkehalmáj. az fontos, fényes lesz tőle az ember szőre, és vonzó lesz az illata. (fokhagymás pirítós is játszik hozzá)

          • Péter Vagyok

            variálod nagyon…

          • Bernard Black

            valójában teljesen jó natúr is. de próbálok blue kedvére tenni, hogy legyen valahogy sznob

          • vau

            Eszembe jutott a velős pirítós a szindbádból.

          • Péter Vagyok

            éjjel húslevet velős piritóssal?
            tucc te élni! 😀

          • Bernard Black

            nem mondom, hogy nem volt még rá példa.

            de most vagy tőkehalmáj lesz – de nem, szar kenyér van -, vagy tükörtojás tabascoval.

          • Péter Vagyok

            cicám tök beindult éppen.
            a tőkehalmájra.
            a tükörtojást viszont nem szereti.

          • Bernard Black

            a hülye. a tükörtojás is jó.

            lehetne ebből valami gyilkos reggeli, egy tőkehalmáj a sárgájára rábiggyesztve vajjal és baconnel. uhh.

          • Péter Vagyok

            válogatós a lelkem. a bacont szereti, bár még tőkehalmájjal nem adtam neki.

          • Bernard Black

            a tőkehalmáj maradék olaját kenyérre csorgatva minden állat úgy falta nálunk, mint az istennyila. mondjuk a kutya a szöget is megenné, de itt látszott rajta az öröm

          • Péter Vagyok

            a cicám amúgy nem hüje…
            csak ínyenc.

          • dzsungelmacs

            ok, fokhagymás pirítós is jöhet.

      • Péter Vagyok

        ezek szerint nem vagyok hedonista.
        csak csepp citrom és bors.
        fehérbor nincs itthon éppen.

      • vau

        Szerintem én még sose ettem tőkehalmájat. Azt így megveszed, olajban van, kiszeded megeszed?

        • Bernard Black

          olajban, konzervben. a poén az, hogy a viktoriánus gyermekek által gyűlölt csukamájolaj az pont a tőkehalmáj olaja, amiben elteszik, elvileg kurva egészséges, kanállal mondjuk nem enném csak úgy

          • dzsungelmacs

            abból régen lenyelettek velem egy kanállal. ebből azt hiszem már elég világos, hogy miért is nem szeretem a halat.

          • Bernard Black

            jó, hát kicsit tömör, na. nem tehet róla

          • vau

            De szar íze van? Nem lehet mondjuk valami jó mártásnak bekeverni, vagy mondjuk a sima vajat felturbózni vele egy jó tőkehalmájas vajas pirítóshoz?

          • Bernard Black

            az zsír-overkill azért már, mondjuk ettem már vajjal is. finom halíze van, közben meg harapod a lágy zsírt

        • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

          Egyik legjobb alkatrésze a halnak.
          Sok hagymával pékáruhoz. De horror az energiatartalma, nem épp egy fogyis kaja.

          • Bernard Black

            asszem kb tényleg egy ligában játszik a velővel, de baromi jó

          • vau

            A máj az kurvajó, legyen szó bármilyen állatról. Halmájat szerintem csak saját magam által fogott állatból ettem, de nem rémlik h sokat baszódtam volna ilyesmivel ha egyáltalán.

          • Bernard Black

            menyhal? az közelít hozzá állítólag, de sose kóstoltam

          • vau

            Na igen, azt ettem. De a menyhalak picik nagyon itthon, ilyen kisujjbegynyi májuk van csak kb.

            Hú, alig várom a téli árpád híd alatti félig bebaszott estéket, amikor a csövesekkel témázgatok.

  • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

    Kicsit dolgoznom kell és máris nincs jóéjt zeneposzt?
    Hogy van ez? Legközelebb akkor időzítek egyet.

    • Bernard Black

      az van, hogy söröztem.

      • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

        Ez mondjuk elfogadható érv.

        • Bernard Black

          társaságban. igaz, nem vettek észre, de ott voltam, esküszöm

    • vau

      Betettem egy kimnowákot, de aztán el is engedtem, mert mindenki el van foglalva a cikkek olvasásával. Akik meg nem azok meg azon röhögnek, hogy fél pekinget etetem a maszturbálótojásokkal.

      • Bernard Black

        pekingi kacsa

      • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

        Mer’ ugye a komment az új poszt?
        Ez annyira 2016. 2016 érjé’ má’ véget!

        • vau

          Cserébe írok valami lélekemelőt holnap. Rájöttem, hogy miért szeretem a Rick and Mortyt.

          • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

            Holnap leghamarabb du. 2-3 után leszek, de ma is jól hoztátok a napot.

          • vau

            Mert geci érdekesek vagyunk.

          • Bernard Black

            mert kurva jók vagyunk. melófüggően holnap is előkerülök holnap, de az instant török kávéról mindenképp írok valamit, nem semmi cucc.

          • vau

            A párhuzamosan előadott szerénységünk teljesen megindít.

          • Bernard Black

            valójában arra gondoltam, hogy te vagy kurva jó, de tudom, hogy te meg úgy, hogy én, úgyhogy egál. közben meg mindketten tudjuk, de nem hangsúlyozzuk, hogy mi magunk is.

          • dzsungelmacs

            magát visszatérőnek valló olvasótok csendben sír a háttérben. ti lángelmék. 😀

          • Bernard Black

            na jó, valójában úgy gondoltuk, hogy te vagy kurva jó, de nem mertük így hangsúlyozni, úgyhogy magunkra tereltük a gyanút. illetve egymásra

          • dzsungelmacs

            ne tetézd!

          • vau

            Én már nem is tudom, hogy ki a jobb, de tuti, hogy nem én, hanem ti!

          • Bernard Black

            ugyan már, mi csak egy cipősdobozban éltünk egy tó fenekén hideg salakot eszegetve, mikor ő már rég olvasta, amit napi huszonhat órában nem írtunk, mert ketté voltunk vágva egy kenyérszelő késsel, mondjuk nálatok legalább volt nyele meg kés volt, nálunk csak egy gemkapcsot hívtunk annak, de szerettük, mert a miénk volt

          • Péter Vagyok

            de jó szó ez a lángelmék.
            magamra ismertem.
            😀

  • vau

    Kezdem azt gondolni, hogy a valamilyen aspektusból dizájndeficites szemetet árulják majdnem teljesértékű termék árában az aliexpresszen.

    • Bernard Black

      ha nekem kéne gyorsan egy Ali, tutira az E-bayről rendelném meg. De ha egy E alakú öböl kéne, azt Alitól kérném.

      A Vaterát még valahogy nem érzem.

    • ApuElcseszettÉleteVagyok

      alapvetően minden fos ott.
      ha a design még el is menne, akkor rá van írva sárga betűkkel hogy xianghua, vagy valami hasonló szörnyűség, ami ott biztosan megszokott, de itt használhatatlanná teszi.

    • 

      miben jobb, mint az amazon?

      • ApuElcseszettÉleteVagyok

        árban

        • 

          ennek utána kell járni…

          • ApuElcseszettÉleteVagyok

            tudományosan.

  • Péter Vagyok

    ez most akkor a jó éjt poszt?
    😉

    • Bernard Black

      forgasd csak a kést a sebben, hogy elfelejtettem jóccakát rakni!

      egyszer majd ez lesz.

      baszki, holnapra találhatok ki mást.

      • Péter Vagyok

        ez jó. 🙂
        lájtos, ez kell most a zilált lelkivilágomnak.

  • dzsungelmacs

    jó éjt, ti fantasztikusan kurva jó zsenik!

    • Bernard Black

      namost aki ezt upvoteolja, az szerénytelen, de én nyomok egy nyilat vau nevében, mert tudom, hogy szeretné, de nem akar olyannak tűnni.

      • vau

        Akkor engedd meg, hogy én is hasonlóképp cselekedjek, de a nevedben.

        • Bernard Black

          lekötelezel, kérlek.

          • vau

            az enyém a megtiszteltetés.

          • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

            That rocks.

          • vau

            Meg kéne csinálni az impresszumot, ha már ennyire királyok vagyunk.

          • Bernard Black

            pusztán szerénységből.

          • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

            Tőlem akár opusszum is lehet, az cuki.

          • Bernard Black

            nem, én vagyok parttalanul hálás, kérlek. pusztán annak a ténye, hogy van szerencsém ismerni a te zsenialitásodat, mámoros örömmel tölt el, ez az érzés csak ahhoz fogható, mint amikor egy radírból formázott tapírral masszírozzák a bal lapockám alatt azt a bizonyos pontot, amitől ennek hatására nyifogó hangokat hallatok. Ön olyan, mint egy József Attila-autogram szilvalekvárból, és nem túlzok.

          • Péter Vagyok

            a szilvalekvár esete józsef attilával.
            ez meg is érne egy misét.

    • Péter Vagyok

      kurvák vagyunk, nem zsenik.
      csak mondom…
      jó éjt. 🙂

      • Bernard Black

        a kérdés csak az, hogy zseniális kurvák, vagy kurvára zseniálisak. ebből rosszul igazából nem lehet kijönni

        • Péter Vagyok

          hát nem. 😀

  • Péter Vagyok

    jó volt itt.
    pátok, és miegymás + szép álmokat.

    • Péter Vagyok

      a macska totál be van indulva.
      azt hiszem feldobta a vágyait a tőkehalmáj.
      de mondom neki ám, h ne is álmodjon kaviár ügyileg.
      holnap hekket eszünk.

  • SpaceWolf

    100+ komment, jessz!!!!

    jabazmeg nem volt jóéjtposzt 🙁

    • taro

      nyugi, minek vesztegetni egy jóéjtposztot, amikor a tiéd pörgött ☺

    • D. Pin Trouble

      Sebaj, még jóreggelt poszt sincs. Mehet ez még feljebb

      • ApuElcseszettÉleteVagyok

        pedig de.

    • antal imre

      na remélem eljut hozzád

      akartam múltkor kérdezni a hurrikános posztnál de ugye nem tudtam hozzászólni. szóval az egyenlítő mentén miért is lenne gyengébb vagy 0 a coriolis-erő. a másik hogy szerintem egy olyan kicsi örvénynél mint ami egy kád leeresztésekor jön létre szinte 0 hatása van ennek az erőnek.