Kurva szar autók – Chevrolet Lacetti

Chevrolet Lacetti, mi? Azt a faszt, Daewoo. Daewoo Nubira. Legalábbis az volt, amíg a GM akkorára nem dagasztotta a vízfejét, hogy azt már nehezen lehetett elbírni. Ez az azóta is vitatott akvizíció, amivel gyakorlatilag a Daewoot teljes egészében kitakarították az európai piacról az egyik legjobb dolog, ami akkoriban a kispénzű családokkal történhetett. A Daewook nem voltak akkoriban a technika csúcsán, ellenben hozták azt a minimális komfortszintet, amit az átlagember egy autótól elvárt. A Matiznak szerény véleményem szerint sorsdöntő szerepe volt például (az első Twingókkal egyetemben) abban, hogy a szupermini/mini kategória ekkora teret nyerjen itthon, mint amekkorát.

Az korábban is nyilvánvaló volt, hogy a túlméretezett, öreg járgányok faszhosszabbításnak se túl jók, mert a helyi vállalkozó vagányoknak mindig eggyel jobb lesz, plusz elkezdtek felfelé kúszni az autóárak, ezért az Opel, a Ford és a Skoda sem volt már az az olcsó népautó, ahova azokat szánták. Akkoriban indult meg az a trend, hogy a nagy dög szedánok elkezdtek szarul fogyni, amin a megjelenő új Mondeo, Insignia sem segített később, a trend megállíthatatlanul haladt a mostani SUV-os dömping felé, de hamiskásan a családi egyterűek és a kombik irányából támadt.

Ekkor jött a GM ötlete, hogy meg kéne venni a Daewoot, ami a Skodával, Daciával, az akkor még igencsak fos Kiákkal, Hunyadikkal és az olcsó Fordokkal hivatott versenyezni. Amivel nagyon sok gond nem is volt, mert az alapanyag nem volt épp rossz: a Daweoo motors a kétezres évekre annyira összekapta magát, hogy elkezdett decens műszaki tartalommal autókat gyártani, amibe aztán bele is rohadtak a francba. Az Espero, a Leganza és a Matiz gyártója, aki az első sikermodelljét is egy GM terméken, az Opel Kadetten alapuló Daweoo LeMans-nal, ismertebb nevén a Daewoo Racerrel alapzta meg, a velük való együttműkődést követő szakítás és pénzcsap elzárás után 1992-től fokozatosan oda került, hogy bezárja a boltot. Pár éves vergődéssel, amiben régi Honda Accordokra próbáltak Giugaro bundát húzni végül megadták az irányt: létrejött ’98-ban a Matiz, ami a közutálat ellenére egy kurva jó és olcsó kis autó volt. Akkoriban Magyarországon az 1.8 milliós kezdőára oda emelte, hogy az emberek felfigyeltek rá: második autónak becézve a családok elkezdték venni anyunak meg a kölöknek közös használatra, aztán jött a Kalos és a Leganza. Mindenki szerint decens kis csühögők voltak, szóval az általános lenézés mellett azért szépen fogytak.

Mivel a Daewoo még mindig botrányosan szarul állt mindezek ellenére, a SsangYong megvette őket a faszba. Hároméves regnálásuk alatt csak még jobban elbasztak mindent, össze vissza brandelgettek, amivel csak tovább rontották a helyzetet és tették végleg tönkre a Daewoo brand korántsem tökéletes ázsióját.

Aztán jött a GM, aki már az Opellal megmutatta, hogy mekkora egy geci hiéna (erről a sztoriról majd részletesen abban a posztban, amiben kifejtem, hogy miért jó az, hogy a franciáké lett végül a hányattatott sorsú gyár). A GM ezzel megszerzett némi részt az AvtoZAZ-ban is, ami kapóra jött mindenkinek. A GM-nek orosz piacot hozott, a szegény kis Kalosok, Lanosok meg kaphattak megint egy új badget. Szerintem a Lacetti ősei a legtöbbet brandelt modellek abszolút rekorderei.

Viszonylag csendes, fejlesztéssel teli évek következtek, amikor is a GM boldogan árulta a belépő szintű koreai kacatjait az arra érdemeseknek és bejelentették 2005-ben, hogy na, itt az ideje Chevroletnek nevezni, mert az olyan hip. Mivel a hányattatott sorsú Daewoonak eddigre már annyira rossz volt a megítélése az ezer tulajdonosváltás és a szánalmas próbálkozások miatt, hogy ezt tulajdonképpen egy indokolható döntésnek is nevezhetjük. Bizarr helyzet állt elő: a minimál költségvetésből összerakott olcsómodellek egy jelvény alá kerültek a Corvette-tel, amin az Opel tulajdonosa olyan zseniális húzással próbált változtatni, hogy vergődve tolta a Corvette típusnevet az önálló márkanévség felé.

De mit sem sejtettek ebből a Chevrolet Lacetti vásárlói. Gyönyörű szép, GM motoros (azt hirdették, hogy olyan, mint az Astra), tágas rabszolga, ami mindenre IS jó. Kombi esetében hatalmas csomagtér, hatchback esetében zseniális térkihasználás és könnyű városi használat, sedan esetében valamiféle káeuropáner presztízst jelentett az új vevőknek.

Kurva szar autó – ez abban a pillanatban látszik, amint a közelébe kerülünk egynek. A műanyagokról mára mindnek lejött a festéke kívül is, nincs egy olyan pontja, ami ne borulna szét, ide értve a motorháztető érthetetlen kialakítását is. A pályán öröm nézni az izzadó szerencsétleneket, ahogy kapaszkodnak a fossákopott kormányaikba attól rettegve, hogy az egész megátalkodott szar összeroskad alattuk, kezdve a vitorlaként lobogó motorháztetővel, amit valami koreai szerencsétlen által megvajákolt egyetlen szál dűzni tart és úgy hubog, mint amikor belefingasz éjfélkor a kihűlt fürdőkádba, amiben elaludtál részegen.

Mert úttartása, na az nincs. Megy ez bazdmeg mindenfelé, soha a büdös kurva életben nem áll meg a tengelytávja miatt egyetlen percre sem, egy merő izgalom vele az élet. Egy húsz évvel idősebb Civic is olyan mámoros S Klasse ehhez képest, hogy kedved lenne kicserélni alatta a futóművet egy Wartburgéra. Tekereg jobbra balra, a légörvények a fingnyi kasznit úgy dobálják, mint kiscica a döglött egeret. Egyenesfutása gyakorlatilag nincs. Semmi. Cserébe az átlagfelhasználó tökrészegen hazamehet vele a templom mellől a földúton anélkül, hogy komolyabb baja esne bárminek benne.

Mondjuk akkor sincs komolyabb baj, ha valaminek baja esik, mert a szó legszorosabb értelmében gombokért lehet szervizelni. Bontott alkatrész annyi van hozzá, mint égen a csillag: egy fényszórócsere olajcserével simán megvan munkadíjjal nyolcezer forintból. Szerintem fizetnek is a bontóban, ha megszabadulhatnak az alkatrészektől. A megbízhatóságra egyébként nincs nagy panasz. A tesztpéldány légzsák visszajelzője mondjuk folyamatosan égett, ami annak köszönhető, hogy valami sínen csúszó lemezes kontakttal oldhatták meg az éritnkezést, mint a Fischer Price autókban, ami nem kimondottan egy életbiztosítás, de végülis ki nem szarja le.

Jelenleg amúgy a használtautópiac értelmezhető rétegében az egyetlen racionális döntés öt-hatszázezer forint környékén a tízéves kategóriában. Igen, jól hallottátok. Mivel mindenki szerint egy nagy gané, ezért szerencsére olcsó, márpedig szart csakis olcsón szabad vásárolni, de akkor sokat.

Amikor az ember beleül a félmilliós kombiba, amibe bebaszta az olajos fűnyírót, vagy a horgászcuccot, vagy épp egy teljes dögkút tartalmát, akkor elégedetten tekint körbe az amúgy komfortosnak tekinthető autóban. Nem számít, hogy az egyhatos fogyasztása tíz liter, hogy olyan érzés vele száztíznél többel menni, mint ha zuhannál (mind a kontrollálhatóságot, mind a légellenállással szemben elért tényleges végsebességről való továbbgyorsulást tekintve), nem számít, hogy a lemezeit gyakorlatilag keresztül lehet fingani. Csak egy számít: otthagyhatod lezáratlanul, mert a kutya nem fogja ellopni.

Ha beleokádik a kutya, akkor leslagozod. Ha beleokádsz te, akkor még azt se. Mert bele fogsz okádni, az biztos, pláne egy kilométer szerpentinezés után, az ziher. Mert bizony mondom néktek az kurvaélet, hogy a futóművét valami esélyegyenlőségi fogyatékos-foglalkoztatóban hangolták, amivel persze nem az esélyegyenlőségi, fogyatékos-foglalkoztatóban történő autóipari fejlesztéseket akarom leszólni, mindössze szeretném, ha a nyájas olvasó teljes képet kapna arról, hogy milyen technikai kvalitású embereket sejtek amögött a fejlesztés mögött, ami ezt a csodát egyik helyről a másikra juttatja. Mert ugyan a hátsó lengőkarok még így is vastagabbak úgy másfélszer, mint a terepjárónak hazudott Dusteré, de attól még úgy lobog, hogy arra egy Volkswagen Touran utasai is csettintenének az ujjukkal, pedig annál kevés fosadékabb autó van, már ami a kanyarvételt illeti.

Szóval nagyon rossz. Hogy vennék-e más autót lefingott mindenes cement és kapaszállító kombinak? Lehet. Megvenném-e újra a Lacettit? Simán.

 

  • Odiv Gy1LM

    vótmá

    • vau

      Hunvótmá?

      • Odiv Gy1LM

        lopón

        • vau

          Ne tépj fel sebeket 🙁

          • Odiv Gy1LM

            még az ujjamat is belenyomom 😀

          • vau

            És megsózod.

          • Odiv Gy1LM

            és beszórom az arcod nátrium-glutamáttal, hogy még ízesebb legyen a könnyed

          • vau

            És belehemperegsz, miközben egy szivaccsal lassan dörgölöd a tested és érzékien átölelsz.

          • vau

            Vagy ööö… csak megiszod.

          • Ziles Gizi

            Ha lenne ezen az oldalon szivárványszínű like, most szórnék erre.

          • Odiv Gy1LM

            azért ne szaladjunk így előre

  • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

    Ezért veszek egy Audit a lányomnak.

    • D. Pin Trouble

      Easy come, easy go

  • vau

    Lányos zavaromban elfelejtettem megemlíteni a váltó kapcsolási érzetét, ami olyan szar, hogy szerintem sírva könyöröghettek azért, hogy legalább valami francia mérnök segítsen nekik.

  • Vaníliás Póni Puding

    “Mert úttartása, na az nincs. Megy ez bazdmeg mindenfelé”
    Tanúsíthatom. Imádom egyébként ezt a szart <3

    • vau

      Kibaszottul botrányos.

    • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

      Ha a kis Fordtól nem leszel rosszul, akkor semmitől.
      Szállítom. :))

      • Vaníliás Póni Puding

        Wííííííííí 😀

  • hogymástnemondjak

    én egyhatos lanos-t hajtok, ez elvileg annak valamilyen szinten az elődje. kaptam. ennyi elég is legyen, ábólbébe semmimás, csak műanyag. borzasztó műanyag.