HOLDKOMP

Kis lépés ez az árnyékos oldalon…

CuccokHosszúSzerrszámszombat

Szerszám szombat #8 – toknyitó

Akik követik a komment szekciót, tehát kb. hárman, azoknak nem titok,

hogy tervezünk építeni néhány szerkesztőségi órát. Egyáltalán nem értünk hozzá, tehát ennél ígéretesebb projektbe kár lenne belefogni.

Ezen az alapon akár egy repülő tankot is tervezhetnénk.

De mivel közös perverziónk a karórák iránti rajongás, vaunak egy valami automata Fliegert készítünk, egyedi számlappal, bernardnak egy üres Flieger tokot ráragasztott mutatókkal, már úgyis megszokta, hogy elfelejti felhúzni és álló órával jár. Nekem valami elcseszett beépítést, talán egy automata ETA Valgranges alapút, fene tudja milyen tokba – ha találok egyáltalán tokot, mert kétszer vastagabb a szerkezet, mint az egyező átmérőjű kézihúzós Unitas 6497/98. Ha nem találok tokot, akkor meg valami mást. Mondjuk egy Fliegert.

 

Az óraépítés, de tulajdonképpen bármilyen órás művelet (ha eltekintünk a szíjcserétől és méretre állítástól) alapja a megfelelő toknyitó használata.

Horror történeteket hallani és olvasni arról, hogy egyesek mikkel nem képesek óranyitásba fogni a csavarós hátlapoknál. A két kedvencem a szabóolló és a tolomérő. Garantáltan össze lesz karcolva a tok. És a hátlap is. Olyat is olvastam már, hogy valaki a tolómérő rendeltetésszerű használatával megmérte a hátlapon az nyitáshoz szükséges távolságot és egy vaslemezből köszörült egy egyedi saját nyitót. Itt mondjuk értékelhető az igyekezet és a szerszámozottság, de ez csak ahhoz az egy órához lesz jó.
Ugyanígy létezik a pattintós hátlapoknál is horror, a konyhakés és kisolló indokolatlan használata a házi, közértes gombelem cseréhez.

Ne tegyetek ilyet. Az állítható toknyitók tényleg eléggé olcsó szerszámok, nem árt belőlük kettőt tartani, mert mindig elkeverednek.

Az elfogadható kínai Ruihua ugyanolyan jól megteszi, mint egy közepesen olcsó brit Rolson, de a pattintós tokoknál sem kell rámenni a svájciakra, nem profi óraszervizt akarunk működtetni, csak szakszerűen kinyitni néhány tokot, pár évente egy-két alkalommal.

Létezik egyébként még egy speciális állatfaj, az Oyster tok. Ez a Rolex és Tudor (az is Rolex) védjegye, olyan, mint egy recés pénzérme. Na azt tényleg inkább bízzátok szakemberre.

 

A csavarhúzókkal viszont nem szabad spórolni, arról majd írok külön posztot.

Előzmény itt:

Szerszám szombat #1

HOLDKOMP