Tolkien utálta Walt Disneyt

Sőt, nem csak ő, hanem C. S. Lewis is nagyot csalódott Disney Hófehérkéjében. A filmet 1938-ban mutatták be az Egyesült Királyságban, egy évvel a Hobbit megjelenése után, a közös pont pedig nem más, mint hogy mind a kettőben törpék vitték a főszerepet – a rajzfilm cukormázas törpéi és Tolkien nordikus hősei azonban nem is különbözhettek volna jobban egymástól. Lewis már korábban látta a filmet, egy barátjának írott levelében pedig elég komolyan oda is mondogatott Disney-nek:

„Persze, a törpéknek csúnyáknak kell lenniük, de nem így – a jazzjelenet pedig rettenetes volt. Gondolom, ebben a szerencsétlen hülyében fel se merült, hogy másféle zene is létezhet.”

Az árnyékok használata és az állatfigurák viszont tetszettek neki, meg is jegyezte, hogy ha Disney egy normális országban nőtt volna fel, akár értékelhető művész is válhatott volna belőle. Hiába, az amerikaiak már csak ilyen tahók. Természetesen Tolkient is a törpék akasztották ki: 1938-ban Lewis társaságában ő is megnézte a rajzfilmet, ő Hófehérkét is bájosnak találta, de a harsány amerikai módi és a figurák „közönséges” ábrázolása sértették az ízlését. Úgy tűnik, hogy ő – és az Inklings baráti körének tagjai – az általuk teremtett mitológiát csaknem úgy tisztelték, mint egy valódit, és sértette őket, hogy egy amerikai komikus így ledönti a bálványokat. Tolkien a későbbiekben sem barátkozott meg Disney munkáival: épp elég bajnak tartotta már azt is, hogy a tündérmesék és a gyermekmesék közé a modern kor egyenlőségjelet tett, a rajzfilmek „közönséges” világa pedig szerinte csak tovább rontott a helyzeten. A Mary Poppins aztán végképp betette a kaput: egy, a bemutató után írott levelében Tolkien azt írta, hogy Disney tehetsége „a velejéig romlott”, a bájos karakterek ellenére a filmjei pedig undorítóak – olyan is akadt, amelytől szabályosan hánynia kellett.

Ennek tükrében meglehetősen furcsa, hogy Joy Hill az Allan & Unwin – Tolkien kiadója – képviseletében azzal kereste föl a Disneyt, hogy vigyék filmre a Gyűrűk urát. Az ötletből szerencsére nem lett semmi, a cég túl drágának találta volna a projektet, de elég valószínűnek tűnik, hogy a szerző sem rajongott volna az ötletért (egy korábbi levelében leszögezte: soha, semmilyen körülmények között nem dolgozna a Disney-vel, nincs az a pénz). (Atlas Obscura, kép: GeekTyrant)