Csőmozi #21: A halálbéka kazettája – Decoder

A liftzene hatalom, az ipari még inkább, Schauma-szőke földalatti kiberpunk legenda a fal menőbb feléről.

A prófécia évében, 1984-ben nem mellesleg megjelent a Neurománc, egy düsseldorfi, punkkörökben némi krediteket begyűjtött rendező, a később önkezétől eltávozott Jürgen Muschalek, azaz Muscha pedig egészen elképesztő kollaborációt hozott össze új filmjéhez. Az underground all-star parádéba talán nem volt nehéz megtalálni a közvetlenebb haverokat, az Einstürzende Neubauten alapító zaj-ipari együttest és belőle az ütős FM Egységet (F.M. Einheit, a dobos, bár ebben a zenekarban ütöttek mindent), a hernyózás után rövid hírnévnek örvendő Christiane Felscherinowot (Christiane F. és a nehéz sorsú narkós gyerekek az állatkerti megálló slozijában, ahogy Nina Hagen megénekelte), de hogy a lázadó világszövetség messzebb is hordott, azt Genesis P-Orridge (az Industrial Records és az ipari márkanév teremtője csak így lazán, hurutos goblintörzsfőnök és okkult szektavezér, Psychic TV és még sorolnám) és maga William Burroughs, a cinikus heroinista íróatyaisten mutatta.

Ha a Meteo a mi Blade Runnerünk (tényleg, 2019 novembere van, mindenki nyissa ki az ablakot és köpjön ki rajta nagy átéléssel), akkor némi túlzással a Decoder a németek Meteója, a maga alacsony költségvetésű, lerázhatatlan közép-európai kinézetével bármely elbúrt művészgettóból kibújhatott volna errefelé a hidegháború rügyező drótjai közt, azaz milyen lenne, ha nyúlott VHS-en terjedő zajkonspirációról csinál filmet a tévedésből a nyóckerbe született Krónenhegyi Dávid, a Balatonnál nyaraló burzsuj büfészakos bölcsész Jürgenékkel. De beszéljünk végre a tárgyról: a nyitóképen a Hatalom enervált embere az arctalan felhőkarcolóban az Irányítás nevében lehallgat és megfigyel, nyikhaj geek kollégája a ketchupot cuppogtatja. A megfigyelt felforgató elem, maga FM, a hülye hajú punk fárasztó nőjével, a szintén felnyírt hajú és ábel anitai tehetséggel affektáló Christiane kisasszonnyal (vagy ha fahangú és famindenű luvnyára szólt a rendezői instrukció, akkor talált) él a kamrájukban, elfér benne a zugzenész FM hangstúdiója és a lány békái is, a nő ugyanis ilyeneket tenyészt.

A tébolyult FM hol kifürkészhetetlen eredetű, tán őt besúgó vagy csak jelmezbe bújt katonák kíséretében menetel az örök német Város király ipari tájain, lövöldözik a Zaxxonnal a játékteremben (a katonák is, arcukra vetül a háborús híradók fénye meg a Frogger, teljesen deszenzitizálódtak már a sok virtuális erőszaktól), hol a zajkeltés és befolyásolás új módjait kutatja. A központból ráállított ügynök, Jäger öreg arcán a leolvasott polgárok adatai süllyednek a ráncokba, amikor ő nézi a képernyőket. Mondtuk már, hogy a Hatalom rossz? A Hatalom elpusztít, még ha szolgálod is.

Az elnyomás, az információs megszállottság és a kitörés lehetőségei a kockamonitorok, kazettás magnók, játéktermek és ipari kamerák korában jóval kézzelfoghatóbbak és hálásabbak, mint a bőr alá kúszó, láthatatlan computing beszőtte jövőben. A sztorira lefordítva ez annyit tesz, hogy az új burger-étteremlánc, a H (heroin? hirdogénbomba? humán?) émelyítő liftzenéjét a punkok diverzáns agyrohasztó szalagra cserélnék, ha megtalálnák hozzá az ideális hangot. Az ügynököktől, arc nélküli smasszerektől, perverziótól és konspirációtól, vagy legalábbis sejtelmüktől nyüzsgő felállás egy az egyben Burroughs (a nagy ember az ifjú hernyós kolléganővel, Christianével kéz a kézben andalog el egy álomjelenetben, biztos volt mit mesélni, egyébként a helyi műszaki turkáló eladójaként cameózik összesen egyszer), az említés szintjén maja rituálékból előkeveredett halálbékák szintén. A csupafog mosolyú céges világot végül tényleg a békák intézik el, a szörnyű végítélet-hangot nem más, mint egy kicsinált varangy adja ki FM összeszorított kezében. A mikrofon, sőt a kazi már várja.

A Hatalom kihasznált safranekje, a cseppet sem glamorózus Jäger ügynök eközben a piroslámpás negyeden és Christiane munkahelyén, a horrorpornómozival egybeépített kukkoldán át közelít (állandó témadal itt a Seedy Films a Soft Celltől, down in your alleys seems that anything goes). A gyárvidék mélyén az itt is a szektavezér testhezálló szerepében kopaszkodó Genesis, a látnok mond örökérvényű kisherceges hacker-igazságokat az információ természetéről, bár hogy kinyeréséhez hogyan segítik hozzá a lángnyelvek közt a falat ököllel és gerendával ritualizáló hívei, rejtély, de az ilyen kockafejű elvárásokat már rég elhagytuk, itt okkult korrespondenciák vannak és álomlogika. A bomlás megállíthatatlan, a békahang elszabadul, jönnek a közelmúlt legnagyobb zavargásai (színben nem teljesen pásszent híradófelvételen). Ha kicsit is érdekel az enyésző szabad világ születése és a kiberkultúra európai televénye, a Decoder melegen ajánlott, ha nincs a fejed tövig bedugva a Trónok harca meg a DC Universe seggébe, akkor pláne. A népszerű videómegosztón most eredetiben (németül), angol felirattal, plusz a nem elhanyagolható filmzene és pár érintett sláger.

 

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!