Kicsit több lett, maradhat? Komoly zűr az űrben.

1963. május 15-én helyi idő szerint 8 óra és 13 másodperckor a Mercury-Atlas 9 dübörgő hajtóművel elrugaszkodott a Földtől.

A Mercury program keretében az egyes küldetésekben a világűrben tartózkodás emberre gyakorolt hatásait vizsgálták, a megelőző 5 sikeres, emberes misszió után a Faith Seven lett volna az első, amikor egy asztronauta 24 órát tartózkodik a világűr határán túl, ezúttal 22-szer megkerülve a Földet 17500 mérföld per órás sebességgel.

Gordon Cooper asztronautával a fedélzetén az űrkapszula szépen tette is a dolgát, minden keringésére sikeresen teljesítette a kitűzött feladatokat. Például időjárási megfigyeléseket végzett, viharzónákat és villámlásokat fotózott, méréseket végzett az infravörös tartományban.

Szóval Gordon kezdetben nem unatkozott. A földi irányításnál John Glenn segítette a munkáját, végül a felszállás után 13 órával el is küldte aludni, annyira sima ügynek látszott. Így Cooper lehetett az első alvó ember a világűrben.

A tizennyolcadik keringésig tartott az idill, ekkor értelmetlennek tűnő fényjelzések jelentek meg a műszerfalon, sem az asztronauta, sem a földi irányítás nem értette, hogy mi történik, mert amit jelzett a szenzorok alapján az űrkapszula, nevezetesen különböző irányú gyorsulás változásokat, az nem volt se érzékelhető sem pedig mérhető.

Hogy a helyzet fokozódjon, a következő keringésnél bekövetkezett a baj: egy rövidzárlat következtében a 250 V-os nagyfeszültségű rendszer invertere elfüstölt. A kabin és az űrruha ezt némi extra széndioxiddal tudatta. Ez lett volna a kisebbik gond, azonban az összes műszer és a navigációért felelős berendezések is beadták a kulcsot.

Innen szép nyerni, mert valahogy azért vissza is kéne térni. Ahhoz pedig az kell, hogy az űrkapszula megfelelő szögben érkezzen a légkörbe. Ha túl nagy a szög, az sem jó, mert vagy elég vagy fékezhetetlenül belecsapódik az óceánba vagy a földbe. Ha túl kicsi a szög, akkor pedig lepattan a sűrű légkörről és távozik a végtelen űrbe.

Nem sok választás maradt, a földi személyzet nekiállt kiszámítani, hogy a fékezőrakétákat pontosan hol és mikor, de ami a fontosabb mennyi ideig kell járatni egy sikeres érkezéshez.

Gordon teljes nyugalommal várta a fejleményeket, ilyen esetekre orvosi előírásra dextroamfetamint kellett fogyasztania, az oldotta a felesleges stresszt.

A számítások elkészültek, Gordon húzott egy horizontvonalat az ablakra, majd a karórája stopperének segítségével, kézi vezérléssel járatva a rakétákat pályára állította a Faith Seven-t.

A rádiója kisvártatva elhallgatott. Ez egy teljesen természetes jelenség, az ionoszféra blokkolta a légkörbe lépés után a rádióadását.

Feszült percek következtek. Egyszer csak a haditengerészet egyik hajójától érkezett egy jelentés, hogy fehér ejtőernyőt látnak.

Az Kearsarge hordozótól mindössze 4 mérföldre, azaz kb. 6 km-re a Faith Seven az óceánba érkezett enyhén délre a Midway-szigetektől.

A mentés azonnal elindult és Gordon Cooper vidáman mosolyogva kászálódott ki a kabinból.

A tervezett 24 helyett végül bő 34 órás lett a küldetése.

Korábbi asztronautás poszt itt:

19 thoughts on “Kicsit több lett, maradhat? Komoly zűr az űrben.

  • January 18, 2018 at 18:15
    Permalink

    ez volt az első Cooper teszt

    • January 18, 2018 at 18:15
      Permalink

      😀
      Szeretném jelezni, hogy hivatalosan a péntek a szarszóviccnap a kompon és ez ma már nem az első.

      • January 18, 2018 at 18:21
        Permalink

        Simizd meg a mókus buksiját!

      • January 18, 2018 at 18:34
        Permalink

        Sajnalattal kozlom, hogy nincs komp szarszo iranyaban, be kell erniuk szantoddal!

        • January 18, 2018 at 18:34
          Permalink

          Nézd meg Mókus, mit tettél.

          • January 19, 2018 at 07:42
            Permalink

            Kapcsold ki ezt az árulót!

        • January 18, 2018 at 18:38
          Permalink

          Segond, a komp kapitányának mindenkor jogában áll a nem napnak és napszaknak megfelelő viselkedést hétágú korbács finom és udvarias csapásaival honorálni.
          Ahhoz, hogy ez ne legyen túl kellemetlen, vau elunt horgászfelszerelései közül kölcsönöztünk háromágú horgokat is, 10-es előkével pont passzol a korbács ágainak végére. Ha egy hal szájának nem árt, talán a hátnak sem.

          • January 18, 2018 at 18:44
            Permalink

            Hát nem is tudom…

          • January 19, 2018 at 07:43
            Permalink

            Azt tartogassuk tán a laposföld-hívőknek. Akikkel ilyen cikkeket kellene olvastatni.

      • January 18, 2018 at 18:40
        Permalink

        De ma nem hétfő van?

        • January 18, 2018 at 18:41
          Permalink

          Egy biztos: nem péntek.

          • January 18, 2018 at 18:41
            Permalink

            Hú, lement a véralkoholom, pótolni kell…

          • January 18, 2018 at 18:42
            Permalink

            Ha vér van az alkoholodban, azzal azért jobb vigyázni.

          • January 18, 2018 at 19:15
            Permalink

            nincs két egyforma söröm itthon. holnap fájni fog a fejem 🙁

      • January 18, 2018 at 18:44
        Permalink

        Akkor péntekig tartsuk magunkban, aztán pénteken kezdjük el a feljegyzett szarszóvicceket beírogatni az előző 7 nap posztjai alá?

      • January 18, 2018 at 19:41
        Permalink

        If every day is monday, then also every day is not monday, and being specified to such little extenct it can be argued that every day is just as much friday as it is not friday, whether we attempt frying it anything or not.
        (For that is the pun; frying the brain with the bad jokes, is the day of fry, friday, and so on.)

        • January 18, 2018 at 20:00
          Permalink

          Schrödinger naptára óta közismert, hogy egy napról mindaddig nem lehet tudni, hogy épp péntek-e vagy sem, amíg meg nem nyitottad a naptáradat az adott napon.

    • January 18, 2018 at 18:33
      Permalink

      Baszod. :DDD

  • January 19, 2018 at 00:22
    Permalink

    Biztos az ionoszféra blokkolta a rádiózást? Mert keringés közben azon át kell jutnia a rádióhullámoknak :).
    Ha jól tévedek, akkor a légkörbe érkezéskor keletkező plazma (ami körülveszi a kabint, ja amúgy ionizálva van) blokkolja a rádiókapcsolatot, mert jó vezető.

Comments are closed.

%d bloggers like this: