Kurva szar autók – Porsche 356

Nem csak elátkozott, de még szar is!

Valamikor réges régen kitalált az osztrák Porsche Konstruktionene GesmbH-ban, hogy kézzel fognak autókarosszériát összekendácsolni, mindezt úgy, hogy a Beetle darabjaiból építik meg a belét, persze porschésan átalakítgatva. Nos igen, a Porsche évtizedek óta a VW tuningműhelyeként üzemel, de nincs ezen semmi szégyellnivaló. Náluk nagyon senki nem csinálja ezt a műfajt jobban. Az első bizonyíték erre a 356-os volt.

Német műszaki bravúrral sikerült megoldani, hogy a förtelmesen kezelhető, elképesztően veszélyes, úttartás nélküli, műszakilag ingatag foshalmot, a VW bogarat át tudják alakítani egy förtelmesen kezelhető, elképesztően veszélyes, úttartás nélküli, műszakilag ingatag foshalommá, a Porsche 356-ossá. Mindehhez annyit kellett tenniük, hogy a Speedster verzió esetében (aminek többek között James Dean halálát köszönhetjük ugye) a megmaradt merevítést is sikerült eltüntetni az autóból, ezzel vezethetőségét picivel egy motorizált IKEÁ-s HAMPEN szőnyeg alá sikerült süllyeszteni.

A zárt tetejű modellek is a legendásan jól vezethető, hátsó tengelyre és AMÖGÉ terhelő motorkonfigurációt részesítették előnyben, amit nagyjából a kilencvenes évekre sikerült bármilyen szinten vezethetőre megoldani az utcai utódmodellek esetében. Persze a kor csodái közül így is magasan kiemelkedett azzal, hogy áramvonalas volt, mint a rosseb. Nem kell megerőltetni nagyon a fantáziánkat: a 356 lényegében megalapozta az összes modell, ide értve a mostani, 997-es kódjelű 911-es és a Boxster/Cayman duóként futó 718-as formáját is. Gyakorlatilag megkülönböztethetetlenek a Porsche modellek, igazából ha a csajod elé teszed a képüket, szerintem  Mivel egy csomót spóroltak a dizájnereken az utóbbi ötven évben, ezért nagyon klassz Volkswageneket gyártanak azóta is.

De most komolyan. Nézzétek meg ezeket a formákat. Azaz ezt a formát.

1965-ig folyt a 356-os gyártása, jóval azután is készült még belőle, hogy kijött a 911-es utódmodell 1963-ban. 76000 darabot gyártottak le, a mai napig él és virul a fele. Mondjuk ha látnátok ezt a csővázas puritánságot, akkor értenétek, hogy ez miért nem olyan nagy szó: gyakorlatilag semmi nincs benne. De tényleg, semmi. Emiatt egyébként kurva jó lehet restaurálni, lényegében a kor standardjaihoz képest elképesztő precizitással összeállított bódé, benne egy klassz erőforrással.

Egyszerűség

Na nehogy azt higgyük, hogy olcsó, kurvára nem. 15-20 millió környékén vannak a leszakadt darabok is és bizhattok bennem: egyáltalán nem ér annyit. Gyakorlatilag hasonló, mint műszaki kuzinja, a bogár, csak a pedigréje sokkal sokkal menőbb. A közhiedelemmel ellentétben NEM Ferdinand Porsche dizájnolta, hanem Erwin Komeda. A műszaki alapok pedig ugye a már sokat emlegetett VW-ből jöttek, alaposan átreszelve. A legenda, miszerint Ferry “csinálta” az autót makacsul tartja magát, bár tény, hogy ő volt az ötletgazda, hogy egy nagyon könnyű, nagyon kicsi és (akkori mércével) jól vezethető autót készítsenek.

Kész is lett, 1948-ban Innsbruckban fel is gördült a versenypályára és le is nyomta a kategóriát. Hiába no, értő kezekben tökéletes műszer volt, de mint használati tárgy, alantas és alamuszi. Érdekesség, hogy az üléseit egy Reutter nevű cég kezdte el gyártani, akiket azóta átkereszteltek Recaro-ra.

A 356-osban mutatkozott be az úgynevezett “Carrera” motor és a név az utódmodellekben elképesztően szép pályafutást csinált. A léghűtéses boxer 1955-ben jelent meg a 356 A modellben opcióként, amit a bogár motor helyére lehetett rendelni a négysebességes váltó mellé. Persze lehetetlen volt egyszeri halandónak kezelni, ezért is halt bele minden második sofőr a vezetésbe. Szegény James Dean is. Az 550-es változat még ennél is spártaibb és elmebetegebb volt: talán kijelenthetjük, hogy valahol itt vált ketté a “911-os formájú” és a “nem-annyira-911-es formájú” Porsche lineup. Kicsit merész dolog az 550-re másképp tekinteni, mint egy verseny-356-ra, mert tulajdonképpen az volt. Porsche Super Speedster néven futott ez is, szóval ne zavarodjunk össze.

A Porschénál kurvára értenek ahhoz, hogy például a 911-es valójában a 911, a 964, a 993, a 996, a 997 és a 991.1 és 991.2, de még Carrera, Targa, Turbo, modellváltozatokat és a GT2 és GT3 modelleket EGYÜTT jelentse.

Porsche 550, a kiberhelt 356-os. Gyakorlatilag egy koporsó.

Ez a fantasztikusan szar autó megalapozta sok egyéb porsche modell mellett a 911-es és a 718-ast alapjait, amik a motorsportban és az utcán is elképesztően jól muzsikáltak a további évtizedekben. A 911 idővel a mostani menedzserautóvá szelídült, amit már egy cintányéros majom is tud kezelni, plusz amennyire lehet az a farmotor most már inkább középmotor, mint bármi más, a 718-as kis vadállat pedig az elsőszámú köcsögkocsi és butikosné autó stigmájával futja a köreit, génjeit a Cayman és a Boxster hordozza, amik konkrétan a legkirályabb, közemberek számára is elérhető Porschék. Természetesen teljesen őszinte középmotorral, mert egy rendes autó ott hordja a súlyt.

Nem vagyok hajlandó megdögleni, amíg nem vezettem az egyik ilyen ócskaságot.

 

HOLDKOMP