HOLDKOMP

Kis lépés ez az árnyékos oldalon…

AktuálisLifestyleTech

San Francisco utcáin – betiltották a villanyrollereket

A városlakóknak elege lett a járdákon száguldozókból. Június 4-től új szabályok lépnek életbe.

Scootergeddon tört ki – állítják a helyiek és igazuk is lehet, mert a  közel húsz kilós, bérelhető dögökkel 20-25 km/h sebességgel száguldozók nem feltétlenül a járdákra, a gyalogosok közé valók. Miután történt pár gázolásos baleset, a városvezetés ultimátumot adott: a bérbe adók vagy biztosítják a járművek követhetőségét, az útvonal adatok átadását és a vezetők azonosíthatóságát vagy vége a játéknak, le lehet húzni a rolót. Egyúttal gondoskodniuk kell arról is, hogy a szabályok betartása kötelező legyen a bérbe vevőknek is, ismerniük kell, mit lehet és mit nem. Mivel Amerikáról van szó, a kötelező biztosítás sem maradhat el, meg kell téríteniük minden okozott kárt.

A helyi üzlettulajdonosok sem voltak maradéktalanul elégedettek, a szanaszét hagyott rollerek akadályozzák a közlekedést és randán mutatnak a kirakatok előtt lebaszva csak úgy az utca közepére. Ezt is rendezni kell, a buszmegállókat, járdákat ellepő járgányok nem elfogadhatók senki számára.

Hogy néz már ez is ki? Csak úgy lebaszva a sarokra elfoglalják a fél járdát.

Három cég indult versenybe a villanyroller piacért San Francisco városában. A Bird, a Lime és a Spin azokat az ingázókat és bejárókat célozták meg elsősorban a szolgáltatásaikkal, akik az utolsó mérföldeket nem kutyagolással töltenék a közösségi közlekedéstől a melóhelyig, hanem inkább valami kényelmesebb, de megfizethető módon. Vagy egyszerűen csak kiváltanák a metrózást, buszozást, villamosozást, a kötött útvonalakat.

A rollerezős dili nem új keletű, a három közül az egyik, a Bird már 2013 óta több városban üzemel, millió megtett úttal a háta mögött. Santa Monica, Venice, San Diego, San Jose, San Francisco, Austin, és Washington (DC) urbanizáltabb területein azt a célt tűzték ki, hogy öt perc séta távolságon belül fel lehessen venni vagy le lehessen rakni a rollereiket.

Nem kis üzletről van szó, a vállalat alapítója és vezetője, Travis VanderZanden 118 millió dollárt kalapozott össze startupként, a kitűzött 100 helyett, befektető nagykutyák is láttak benne fantáziát, nem csak a közösségi fundraising.

Travis egy kedves, borostás 39 éves mackó

Travis nem ismeretlen a közösségi sharing iparágban, volt ő már elég sok minden, például a Cherry on-demand autómosó hálózat alapítójaként egy felvásárlás után lett a Lyft egyik vezetője, ahonnan az Uberhez igazolt. Ebből pereskedés is lett 2016-ban, mert a Lyft szerint bizalmas információkhoz juttatta a konkurensüket.

De kanyarodjunk vissza kicsit a Bird egyedi üzleti modelljéhez: azt találták ki, hogy készítenek egy appot, amivel bárki követheti, hol van lemerült villanyroller. Hazaviszi, feltölti és 6 dollárt kap érte. Így a cégnek nem kell töltőket sem üzemeltetnie olyan darabszámban ahogy azt a rollereik elszaporodása indokolná. (A másik két cég, a Lime és a Spin is ezt a modellt követi, 12 és 5 dollárt fizetnek a töltésért.) Olyasmi ez mint a Pokémon GO csak nem képzelt szörnyeket kell vadászni, hanem lemerült rollereket. Egy apa mesélte el, hogyan tanítja a fiát vállalkozni: összeszednek esténként 20-30 rollert, feltöltik és $$$$$. Makes sense.

VanderZanden filozófiája a kerékpározásról egyébként elég szimpatikus, megkérdezték ugyanis, hogy miért nem bicikliket ad inkább bérbe mint annyian mások?

I think bikes are dead now except for racing and exercising, most people when they’re commuting from point A to point B, they don’t want to sweat and pedal.

Azaz ki a fasz akarna izzadni pedálozás közben, amikor csak el akar jutni A-ból B pontba különösebb megerőltetés nélkül?

San Francisco és Santa Monica ultimátumát elfogadják, a szabályok betartására kötelezik a felhasználóikat, akik eddig is csak érvényes vezetői engedéllyel vehették igénybe a rollereket. Bukósisak, betöltött 18 éves életkor is feltétel.

Nem mindig egyszerű egy új közlekedési forma meghonosítása, ha viszont sikeresen kiérnek a szürke zónából és megtalálják a békés egymás mellett élés rendszertanát, akkor lehet benne hosszú távon is fantázia.

Mindenesetre San Francisco sem bízta a véletlenre. Az a cég, amelyik nem szerzi meg az engedélyt, azaz nem biztosítja a minimális feltételeket a biztonságos és követhető üzemeltetéshez, az június 4 után 100 dollárt fizet naponta rollerenként büntetésnek.

via CNET

HOLDKOMP