Alice – a villanyrepcsi
Az Eviation Aircraft mérnökeinek az az ötlete támadt, hogy építenek egy tisztán elektromos repülőgépet. Az elektromos meghajtás őrület lassan nem ismer határokat.
2016-ban láthattunk már egy elektromos, ráadásul napelemes repülőgép 35000 km-es Föld körüli próbálkozást, a Solar Impulse 2 egy év alatt végül abszolválta a távot, többször majdnem a teljes kudarc környékén.
Technikai demónak jó volt, hogy hogyan lehet elfüstölni az akkupakkot, hogy aztán 20 millió dollárból működővé tegyék.
A napelemes repülőgép – lássuk be, – nem volt egy annyira hatékony elképzelés. A 80 nap alatt a Föld körül Verne regény óta tudható, hogy egy év nem annyira siker, de már a XX. század elején is sikerült egy újságírónőnek mindössze 72 nap leforgása alatt megtenni polgári közlekedési eszközökkel a távot.
Alice, a villanyrepcsi más. Kapott egy 900 kWh kapacitású koreai fejlesztésű akkupakkot, 3 db 260 kW-os motort, így 240 csomós (kb. 400 km/h) utazósebességgel nagyjából 1000 km megtételére képes 6-9 utassal és kétfős személyzettel. Elméletben.
Azt érdemes tudni, hogy lehetséges piacain, Kínában, a Közel-Keleten és az Egyesült Államokban a villamos energia túlnyomó része (85% feletti) fosszilis alapú, tehát önmagában az elektromos hajtás nem lesz tisztább semmivel, csak a szennyezés helyeződik át más helyszínre, CO2 egyenlegben pedig szinte semmi előnyt nem jelent a töltési, tárolási veszteségek miatt.
Az akkumulátorainak energiasűrűsége 260 Wh/kg, azaz 0,26 kWh/kg.
Viszonyítsuk a hagyományos kis chartergépekhez. A repülőgép üzemanyag energiasűrűsége 40 MJ/kg feletti. 1 MJ/kg=0,28 kWh/kg. Tehát a kerozin 40-50x alacsonyabb üzemanyag tömeget jelent energiasűrűségre vetítve és menet közben folyamatosan csökken a szállított holt tömeg, az akkumulátoroké pedig állandó – Alice esetében kb. 4 tonna – marad.
De mondhatjuk azt is, hogy azonos induló üzemanyag tömeggel, harmad akkora hatásfokkal (robbanómotoros, légcsavaros elrendezésben) 12-15x a hatótáv. Vagy kétszeres sebességgel, – ami azt jelenti, hogy fele idő alatt – pedig a légellenállást is figyelembe véve 3-4x. Az idő gyakran pénz.
És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy mi van ha a 240 csomós sebességgel haladó repcsivel találkozik egy a magasabb légrétegekben egyáltalán nem szokatlan 100 csomós ellenszél? A biztonsággal megtehető hatótáv azonnal közel a felére csökken, az utazási idő arányosan nő.
Szóval Alice szépnek szép, de otthonra nem kéne, mert a reptéri töltő infrastruktúra nincs felkészítve elektromos repülők tankolására, tehát azt is az induló reptéren lehet csak megoldani, így a valós, biztonságosan teljesíthető hatótáv oda-vissza számolva kb. 240-250 km sugarú kör. A reptéri transzfer, be- és kicsekkolás ideje mellett ez kinek éri meg?
2019-től megtalálható a szakboltok polcain.