Átparkolt a SpaceX űrkapszulája a Nemzetközi Űrállomáson

Kisebb forgalmi dugó kezd kialakulni a Nemzetközi Űrállomásra érkező és onnan induló űreszközök megnövekedett számának köszönhetően.

Legutóbb március 19-én került sor egy olyan manőverre, amikor a 64-es számú expedíció két orosz kozmonautája, Szergej Rizsikov parancsnok és Szergej Kud-Szvercskov a Roszkozmosz színeiben átparkolta Szojuz MS-17 űrhajót a Föld felé néző Rasszvet MRM 1 felszabadítására, hogy a Progressz MS-14 és MS-16 mellett elhaladva átdokkoljanak a világűr felé néző MRM 2 modulra.

A művelet sikerrel zárult, a 65-ös expedíció Szojuz MS-18 űrhajója Oleg Novotszkij és Pjotr Dubrov kozmonautákkal valamint a NASA Mark Vande Hei asztronautájával a fedélzetén meg is érkezett az MRM 1-re a bajkonuri Kozmodromból április 9-i indítást követően. Az oroszok számára mindez egyáltalán nem ismeretlen, a korábbi szovjet és orosz űrállomásokon 29, a Nemzetközi Űrállomáson pedig 19, összesen 48 alkalommal végeztek hasonlót 1978 óta.

2021. április 5. viszont emlékezetes napként íródhat be az űrállomások történelmébe, először fordult elő ugyanis, hogy egy privát társaság űreszközei kezdhettek ilyen bonyolult feladatba, ezért komoly várakozások előzték meg az Elon Musk jegyezte SpaceX űrcég Crew Dragon űrkapszulájának átparkolását az érkeztető portról a zenit felé néző távolabbira.

Mike Hopkins, Victor Glover, Shannon Walker NASA asztronauták és Szoicsi Nogucsi a japán JAXA képviseletében akkurátusan beöltöztek, beszálltak a kabinba, majd kezdetét vette a 38 perces teljesen automatizált távolodás és ismételt megközelítés, amely során helyet csináltak a hamarosan érkező Cargo Dragon teherűrhajó számára. Ez utóbbi méretes napelemeket szállít majd az űrállomásra, ezért olyan pozícióba kell érkeznie, ahonnan a robotkarokkal ki tudják pakolni a raktér tartalmát, ehhez a Resilience névre keresztelt Dragon el kellett hagyja az eredeti parkolóhelyét és hogy még tovább bonyolódjon a szituáció, eleve olyan portra kellett beállnia, hogy a visszatérésük után érkező négy űrhajós is gond nélkül dokkolhasson.

Aki idáig nem vesztette el a fonalat a már elsőre is sűrűnek tűnő programban, abban bizonyára felmerülhetett, hogy mi az ördögért szálltak be egyáltalán a Dragonba, ha minden teljesen automatizáltan történt és még csak egy gombot se kellett megnyomniuk?

A válasz prózaibb, mintsem gondolnánk. Létezik mindig egy worst-case-scenario, abban az esetben ha meg kellene szakítani az átparkolást és a manőverezőrakéták maradék üzemanyagát a Földre való visszatérésre kellene felhasználni, ha mindenki az űrállomáson lógatja a lábát, akkor ott is ragadhatnak visszatérő egység nélkül.

Így aztán az elsőre sokkal veszélyesebbnek tűnő megoldás a sokkal biztonságosabb, mert az nyilván mindenki számára egyértelmű, hogy ugyan minden űrbéli tevékenység veszélyes, de ennél csak az veszélyesebb, ha mindannyian visszfuvar nélkül odafent ragadnak.

A címlapképen a legénység és leányság, azaz Shannon Walker, Vic Glover, Mike Hopkins és Szoicsi Nogucsi láthatók a feszültséggel teli hétfői manőver előtt még vidáman mosolyogva.

HOLDKOMP