Az indiai support

Multinál dolgozni jó is, meg rossz is. Minden éremnek két oldala van, nyilvánvalóan.

A jó részhez tartoznak a munkakörülmények, a pénz, az esetleges külföldi megbízások, meg a sokszínűség. Úgy értem, hogy gyakran kell együtt dolgozni kollegákkal, akik teljesen mást csinálnak, de valamiért a te segítségedre van szükségük éppen. Tök jó dolog belelátni más területek munkájába, ilyenkor mindig tanul valami újat ez ember. Ez meg jó, nem kell belefulladni az unalomba.

A rossz oldal pedig az, hogy előbb-utóbb szembesül mindenki azzal, hogy bizony egy multinak nem véletlenül van annyi pénze, amivel megteremti a jó körülményeket. Mert bizony kapzsi. Nem kicsit, nagyon. Éppen ezért, ahol tud spórol. Ezzel alapvetően nincsen túl nagy baj, hiszen pénzből élünk mindannyian. Viszont amikor a spórolás átesik a ló túloldalára, akkor azért az egyszerű rabszolga is -mint én pl- elgondolkodik, hogy ennek most mi értelme van, ugyan? Nevesítsük a dolgot.

Azok a gépek amikkel mi dolgozunk, jellemzően egy messzi-messzi galaxisban távoli szerverteremben vannak, lehetőleg a bolygó másik oldalán, hogy esélyünk se legyen odamenni, és felgyújtani az egészet a picsába. Ez ugye azt is jelenti, hogy ha valami gond van velük, akkor írni kell az ottani személyzetnek, hogy ugyan már, menjenek oda, és rúgjanak beléjük egyet helyettünk. Viszont mivel ezeknek a mérnököknek az óradíja igencsak borsos, ezért az apróbb-cseprőbb feladatokat kevésbé drága mérnököknek delegálják első körben. Aztán ha azok nem tudják megoldani, akkor majd egyel feljebb lökik, egészen oda, ahol már lesz egy kompetens ember. A támogatás ilyesfajta rétegződése bevett szokás, már hosszú-hosszú ideje.

Említettem már, hogy a mutli kapzsi? Igen? Jó. Az idők során eljutottunk odáig, hogy a nyugati világban nem lehetett az elvárt olcsóságot megtalálni. Még egy kezdő mérnök is röhögve küldte el az anyjába a céget, ha ennyi pénzért akarták foglakoztatni. Mit volt mit tenni, a felsővezetés kitalálta a tutit. Tegyük át a supportot mondjuk Indiába. Ott pofátlanul olcsón dolgoznak, hát nehogy már többet költsünk a csip-csup támogatásra. Ha komoly a helyzet, akkor majd úgyis eszkalálódik, és eljut előbb-utóbb a megfelelő emberhez.

Indiai support

Ennyi bevezető után szeretném megosztani a történetet amiért ez a poszt egyáltalán megszülethetett.

Adott egy szerver, ami sok másikkal egyetemben az éjszaka során töménytelen mennyiségű tesztet futtat le a termékünkön. Ehhez az kell, hogy első körben elérje a távoli.kódtároló című oldalt. A TávoliKódtároló különféle nyílt forráskódú projektek gyűjtőhelye, a mi termékünk egy része is az, tehát ott is van elhelyezve. Szóval első lépésként be kell onnan szerezni a friss kódot. Azonban egy hideg téli este az ominózus szerver közölte, hogy ő biza nem éri el a kívánt tárolókat, kapja be mindenki, és egy jóízű hibajelentéssel befejezettnek tekintette aznapra a munkát.

Dehát tegnap még működött, rohaggyámeg! Nézem a naplókat, egyértelmű, hogy hálózati gond van. Az első tipp az, hogy egy túlmozgásos admin felvett valami ultrabiztos tűzfalszabályt, aminek a szerver áldozatul esett. Semmi gond, ahol fát vágnak, ott hullik a forgács. Gyorsan nyitottam egy hibajegyet, amiben pontosan leírtam a problémát, és azt hittem, hogy innentől kezdve sínen van az ügy. Aha.

SpaceWolf: Tisztelt Support, az X szerver tegnap óta nem éri el a távoli.kódtároló címet, ssh-n (22/tcp) keresztül. Ez akadályozza a napi munkánkat, kérem, hogy ellenőrizzék a tűzfalszabályokat, hogy nem blokkolják-e véletlenül az adott forgalmat.

Elküldtem, hátradőltem. Ja, azt gondolom mondani sem kell, hogy minden levélváltást angolul kell bonyolítani… Hamarosan jött a válasz.

Rajesh: Kedves felhasználó, a távoli.kódtároló oldalt nem mi üzemeltetetjük, a mi hatáskörünkön kívül esik. Lezárom a jegyet.

Itt azért kicsit felhúztam a szemöldökömet. Átolvastam az eredeti levelemet, hátha én fogalmaztam szarul. De nem. Szóval válaszoltam, izibe.

SpaceWolf: Tisztelt Support, nem lehet lezárni a jegyet, mert nem ez a probléma. A gond az, hogy az X szerver nem éri el a távoli.kódtároló oldalt SSH protokollon keresztül. Kérem ellenőrizzék a tűzfalszabályokat.

Igyekeztem minél szájbarágósabban fogalmazni, mintha egy gyereknek beszélnék, aki értetlenkedik. Jött is a válasz.

Rajesh: Tisztelt felhasználó, amennyiben nem éri el az X szervert, akkor nyisson rá egy új hibajegyet, és kérjen hozzáférést. A felettese tudja jóváhagyni. Ezt a hibajegyet lezárom.

Azt már nem írom le, hogy mi volt a válaszom erre, nem tartom kizártnak, hogy rapportra kell mennem holnap a felettesemhez. Szerintem tökre megéri olcsó embereket alkalmazni. Az már csak hab a tortán, hogy egy kollega halkan megjegyezte, hogy már az indiaiak is túl drágák a cégnek. Nem akarom tudni.

  • orizatriznyák

    Kábé annyira vágom ezt a témát is, mint mondjuk a siklóernyőzést. 🙂

    • SpaceWolf

      Ez most az én kis dühöngőm volt, remélem azért valami átment. 🙂

      • The Winter Soldier ⭐

        Nekem nagyjából átjött. Kábé úgy, mintha a tó fenekére nézve nem tudnám ugyan tisztán kivenni a formákat, de azért gyanítanám, hogy na az ott hal, ha az ott kő, na az ott a tavaly eltűnt szomszéd Józsi bácsi.

  • Magister Ludi

    Gondolom azt írtad neki, hogy ha lezárja ezt a hibajegyet, akkor szólsz az ukrán barátaidnak, akik szólnak a hasonszőrű indiai ukrán barátaiknak, hogy zárják le az ő hibajegyét, de végleg.

    • SpaceWolf

      Majdnem, de a lényeg, hogy volt benne fakingfakk.

  • dzsungelmacs

    van egy indiai regény, az egy éjszaka a vevőszolgálaton vagy valami ilyesmi volt a magyar címe. na ott ugye csak a porszívók meg számítógépek szimpla működési elvét magyarázzák vevőknek, de kifejezetten szórakoztató az ő szemszögük is. 🙂

    • SpaceWolf

      Ja, csak amikor a vevőszolgálat nem érti meg, hogy nem az a baj, hogy elfut a harci elefánt, hanem az, hogy az ő harci disznajik miatt teszi ezt, akkor kapsz agyvérzést.

      • dzsungelmacs

        persze, teljesen más helyzet 🙂 történt egyszer, hogy katasztrofális rendszerösszeomlás volt nálunk-kérem, azonnal értesítse a rendszergazdát!- tehát minden leállt, de ettől még nekem baromi gyorsan ki kellett adnom egy papirost. van erre protokoll, megoldható, kétféle bélyegző, aláírás etc. elrohantam az épületben akkor éppen egyetlen fellelhető alakhoz, aki ezt megtehette, erre leordította a fejem, hogy nekem előre kellett volna látnom a katasztrofális rendszerhibát. nem, nekem semmi közöm nem volt hozzá. úgy ért, mint egy cunami. persze ezt péntek délután, amikor az IT értelmes része már hazament.

        • SpaceWolf

          Ja, hát faszfejek mindenhol vannak. 🙂

  • taro

    az érzést ismerem, habár nem indiai supporttal…

  • egyedi

    ez nálunk házon belül is ment már 😀
    (nem értek hozzá, csak elmondták)

  • Kolyok12

    indiaiak aranyosak. legalább próbálkoznak. nálam volt olyan, hogy feladtam a levelezéssel való küzdelmet és felhívtam telefonon a srácot, mondom elmagyarázom neki és kérdezhet. elmondtam, megkérdeztem minden érthető-e. válaszolt, hogy of korsz, rögtön csinálja, természetesen semmi nem történt. újra telefon, elmagyaráz és még ez ötször. de nem ez a durva. a durva az, hogy minden egyes alkalommal, amikor 10 percenként hívtam, azzal kezdte, hogy how are you sir? ha a közelemben van biztosan megölöm. amúgy az arabok szarabbak, azok hülyék de még nagyarcok is.

    • SpaceWolf

      Ezek is mind hülyék, hidd el.

      • Kolyok12

        jah, tudom. de udvariasak. próbáld meg velük azt, hogy felajánlod nekik, hogy ne sir-özzenek, hanem hívjanak a keresztneveden. onnantól sir spacewolf leszel. király.

        • SpaceWolf

          Félek, hogy az utolsó levélváltás után nem fognak Sir-nek titulálni.

  • Kolyok12

    amúgy érdekes dolog ez a multiknál, hogy egyrészt van ez az iszonyatos és értelmetlen szarrágás, amiről meg vagyok győződve, hogy már középtávon is veszteséges, másrészt meg elég gyakran belefutok (szerencsére) olyanba, hogy mondjuk van egy megnyitó/átadó/jön a főnökség/egyéb esemény, ahova utolsó pillanatban kellenek promó anyagok, ott pénz nem számít, simán megveszik a 15k-s rollupot 65 k-ért meg ilyenek.

    • SpaceWolf

      Na ja. Ez így van.

  • Gabi999 O1G

    Tetszett az irás .
    Hülyeségek mindenhol vannak .
    Bár , a láncfürészes munka , nem ennyire macerás .

    • Kolyok12

      meg aztán ha láncfűrész van a kezedben, nem nagyon vitatkoznak veled.

      • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

        Amikor legutóbb láncfűrész volt a kezemben, eléggé beféltem.
        Az a fos ledobta a láncot.
        És így nézed: ez a fűrész most tényleg ledobta a láncot?
        Miért velem történik mindez?

        • Gabi999 O1G

          Még jó hogy el nem szakadt .

          • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

            Na az kellett volna még.

          • Gabi999 O1G

            ÁLLITÓLAG , még a csing-csong szarokon is közepes minöségü lánc van .

          • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

            Jó minőségű a lánc és nincs is gond a lánclappal sem, csak ugye valaki kicsit hülyécske (nem árulom el, hogy ki), a lánc ledobása UTÁN olvasta el a manuálban, hogy fűrészelés ELŐTT mik a teendők, például a láncfeszítéssel.

          • Gabi999 O1G

            tanultál belölle . Ennyi 🙂

          • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★
  • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

    Van egy ilyen multikatona cimbim, szerinte a pakisztáni ügyfélszolisok büdösek.
    Én nem szívesen szagolgatnék ügyfélszolisokat. Fogalmam sincs, cseten, mélben vagy telefonon hogyan kerülhetett szagközelbe.
    Nekem a legutóbbi onlány hibaelhárítás óta meggyőződésem, hogy a support szép, a support jó.
    Philipre kellett várni 7 percet, vau kiábrándított, hogy talán Prajesh lehetett, de én hiszek abban, hogy Joelie lány volt. A lányok szinte azonnal jelentkeztek a szupport cseten és nagyon gyorsan válaszoltak is. Szorgos népség na, tartsatok lányokat.
    Korábban egy másik szupportot telefonon hívtam, ott vagy Siri vette fel vagy egy lány, de jót dumcsiztunk és a hiba is elhárult.

  • ApuElcseszettÉleteVagyok

    szerintem igazából egy csapat makákónak kellene kiszervezni a supportot. sokkal olcsóbb lenne…

  • vau

    Hmm, erre írok véleményposztot. Kurva érdekes téma, a meggyőződésem, hogy baromi jó szakemberek jönnek onnan, csak mennek is egyből nyugatra. Illetve nem áll be a jó fejlesztő mumbaiba supportot baszlatni, ha egyszer tud angolul és jó fejlesztő.

    Számszakilag is kurva gáz, hogy nagyon rossz minőségű, motiválatlan munkaerő dolgozik a cégeknél. Plusz még az is bejátszik, hogy az évszázados kasztrendszeres nevelés és a kvázirabszolgaság beléjük nevelte, hogy nem_mondhatja_ki ha nem érti.

    Sose mondja ki.

  • ipsirc

    Mondjuk azért ti is elég amatőrben nyomjátok, hogy ilyen volumenű projectnél nincs egy saját vpn-etek.

  • mokusON

    én egyszer egy chilei indián nőtől tanultam big datás programokat. amikor a távolba meredt, láttam a szemén, hogy az andokban szálldosó keselyűket számolja.

%d bloggers like this: