HOLDKOMP

Kis lépés ez az árnyékos oldalon…

Aktuális

Az indiai support

Multinál dolgozni jó is, meg rossz is. Minden éremnek két oldala van, nyilvánvalóan.

A jó részhez tartoznak a munkakörülmények, a pénz, az esetleges külföldi megbízások, meg a sokszínűség. Úgy értem, hogy gyakran kell együtt dolgozni kollegákkal, akik teljesen mást csinálnak, de valamiért a te segítségedre van szükségük éppen. Tök jó dolog belelátni más területek munkájába, ilyenkor mindig tanul valami újat ez ember. Ez meg jó, nem kell belefulladni az unalomba.

A rossz oldal pedig az, hogy előbb-utóbb szembesül mindenki azzal, hogy bizony egy multinak nem véletlenül van annyi pénze, amivel megteremti a jó körülményeket. Mert bizony kapzsi. Nem kicsit, nagyon. Éppen ezért, ahol tud spórol. Ezzel alapvetően nincsen túl nagy baj, hiszen pénzből élünk mindannyian. Viszont amikor a spórolás átesik a ló túloldalára, akkor azért az egyszerű rabszolga is -mint én pl- elgondolkodik, hogy ennek most mi értelme van, ugyan? Nevesítsük a dolgot.

Azok a gépek amikkel mi dolgozunk, jellemzően egy messzi-messzi galaxisban távoli szerverteremben vannak, lehetőleg a bolygó másik oldalán, hogy esélyünk se legyen odamenni, és felgyújtani az egészet a picsába. Ez ugye azt is jelenti, hogy ha valami gond van velük, akkor írni kell az ottani személyzetnek, hogy ugyan már, menjenek oda, és rúgjanak beléjük egyet helyettünk. Viszont mivel ezeknek a mérnököknek az óradíja igencsak borsos, ezért az apróbb-cseprőbb feladatokat kevésbé drága mérnököknek delegálják első körben. Aztán ha azok nem tudják megoldani, akkor majd egyel feljebb lökik, egészen oda, ahol már lesz egy kompetens ember. A támogatás ilyesfajta rétegződése bevett szokás, már hosszú-hosszú ideje.

Említettem már, hogy a mutli kapzsi? Igen? Jó. Az idők során eljutottunk odáig, hogy a nyugati világban nem lehetett az elvárt olcsóságot megtalálni. Még egy kezdő mérnök is röhögve küldte el az anyjába a céget, ha ennyi pénzért akarták foglakoztatni. Mit volt mit tenni, a felsővezetés kitalálta a tutit. Tegyük át a supportot mondjuk Indiába. Ott pofátlanul olcsón dolgoznak, hát nehogy már többet költsünk a csip-csup támogatásra. Ha komoly a helyzet, akkor majd úgyis eszkalálódik, és eljut előbb-utóbb a megfelelő emberhez.

Indiai support

Ennyi bevezető után szeretném megosztani a történetet amiért ez a poszt egyáltalán megszülethetett.

Adott egy szerver, ami sok másikkal egyetemben az éjszaka során töménytelen mennyiségű tesztet futtat le a termékünkön. Ehhez az kell, hogy első körben elérje a távoli.kódtároló című oldalt. A TávoliKódtároló különféle nyílt forráskódú projektek gyűjtőhelye, a mi termékünk egy része is az, tehát ott is van elhelyezve. Szóval első lépésként be kell onnan szerezni a friss kódot. Azonban egy hideg téli este az ominózus szerver közölte, hogy ő biza nem éri el a kívánt tárolókat, kapja be mindenki, és egy jóízű hibajelentéssel befejezettnek tekintette aznapra a munkát.

Dehát tegnap még működött, rohaggyámeg! Nézem a naplókat, egyértelmű, hogy hálózati gond van. Az első tipp az, hogy egy túlmozgásos admin felvett valami ultrabiztos tűzfalszabályt, aminek a szerver áldozatul esett. Semmi gond, ahol fát vágnak, ott hullik a forgács. Gyorsan nyitottam egy hibajegyet, amiben pontosan leírtam a problémát, és azt hittem, hogy innentől kezdve sínen van az ügy. Aha.

SpaceWolf: Tisztelt Support, az X szerver tegnap óta nem éri el a távoli.kódtároló címet, ssh-n (22/tcp) keresztül. Ez akadályozza a napi munkánkat, kérem, hogy ellenőrizzék a tűzfalszabályokat, hogy nem blokkolják-e véletlenül az adott forgalmat.

Elküldtem, hátradőltem. Ja, azt gondolom mondani sem kell, hogy minden levélváltást angolul kell bonyolítani… Hamarosan jött a válasz.

Rajesh: Kedves felhasználó, a távoli.kódtároló oldalt nem mi üzemeltetetjük, a mi hatáskörünkön kívül esik. Lezárom a jegyet.

Itt azért kicsit felhúztam a szemöldökömet. Átolvastam az eredeti levelemet, hátha én fogalmaztam szarul. De nem. Szóval válaszoltam, izibe.

SpaceWolf: Tisztelt Support, nem lehet lezárni a jegyet, mert nem ez a probléma. A gond az, hogy az X szerver nem éri el a távoli.kódtároló oldalt SSH protokollon keresztül. Kérem ellenőrizzék a tűzfalszabályokat.

Igyekeztem minél szájbarágósabban fogalmazni, mintha egy gyereknek beszélnék, aki értetlenkedik. Jött is a válasz.

Rajesh: Tisztelt felhasználó, amennyiben nem éri el az X szervert, akkor nyisson rá egy új hibajegyet, és kérjen hozzáférést. A felettese tudja jóváhagyni. Ezt a hibajegyet lezárom.

Azt már nem írom le, hogy mi volt a válaszom erre, nem tartom kizártnak, hogy rapportra kell mennem holnap a felettesemhez. Szerintem tökre megéri olcsó embereket alkalmazni. Az már csak hab a tortán, hogy egy kollega halkan megjegyezte, hogy már az indiaiak is túl drágák a cégnek. Nem akarom tudni.

HOLDKOMP