Döntött az Európa Tanács – több elektromos autóra van szükség
A gyártóknak csökkenteniük kell az utakra kerülő gyártmányaik CO2 kibocsátását.
Mivel a belső égésű motorokkal az előírásokat nem lehetséges teljesíteni, növelniük kell a termékeik között az hibrid, de még inkább teljesen elektromos arányt.
A döntés nem egyedülálló, az Egyesült Államokban az EPA (környezetvédelmi hatóság) vezetője kinevezése után két héttel fordult az elnökhöz hasonló szándékkal, az összes személygépkocsi gyártónkénti átlagfogyasztását a korábbi 54 mpg szintről tovább kell csökkenteni (az mpg a l/100 km-höz képest fordított értelmű, tehát a több a kevesebb – az az autó, amelyik egy gallon benzinnel képes hatvan mérföldet megtenni, kevesebbet fogyaszt, mint amelyik csak ötvenig jut el).
Kalifornia állam egyenesen be fogja tiltani a fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek forgalmazását, az államban nem kaphat majd forgalmi engedélyt benzines személyautó.
Európában Norvégia jár az élen, hamarosan ott sem lehet benzines és dízel személygépjárműveket forgalmazni. A szerencsés természeti adottságaiknak köszönhetően, a magas esésű folyókra telepített vízi erőművekkel már most is élen járnak az európai villanyautózásban, bár rájuk nem vonatkozna a döntés, hiszen nem tagjai az EU-nak.
A 2025-től 15%, 2030-tól 35% csökkentés előírásával a német autógyártók kerülhetnek elsősorban nehezebb helyzetbe, a franciáknál az atomerőműveiknek köszönhetően régóta jelentős a villamos hajtású járművek gyártása és forgalmazása, nem véletlen, hogy az eredetileg kitűzött, kifejezetten szigorú 40%-os cél ellen a németek próbáltak leginkább lobbizni, a 30%-ot vállalták volna. A Tanács enyhített a célon, de nem adta be a derekát a gyártói nyomásnak.
Érdekes fejlemény, hogy ezzel párhuzamosan egyre több országban szigorúbbak a dízel autókkal szemben. Amíg sokáig akár adókedvezményekkel is támogatták – pont a franciák – az alacsonyabb fogyasztású dízeleket, mostanra egyre inkább a tiltás felé haladnak, de néhány észak-olasz tartomány kitiltja a közutakról az EURO 3 vagy rosszabb besorolású dízeleket, egyes nagyvárosok pedig az EURO 4-eseket sem fogják beengedni az útjaikra.
Az egy fokkal érdekesebb kérdés, hogy honnan lesz mindehhez töltő infrastruktúra? Magyarországon a rezsicsökkentett, karbantartás hiányában mostanra rendkívül elhanyagolt elektromos hálózat egyszerűen le fog térdelni ha a villanyautók száma eléri a kritikus szintet.
Az otthoni töltés egy fázisról 10-16 amperrel reménytelen, egyes modelleknél a teljes töltési idő így elérheti a 20-30 órát.