F29 – Retaliator
Az F29 Retaliator az egyik első vadászrepülő-szimulátor volt, ami valaha megjelenhetett a piacon, én borzasztó boldog voltam azzal, hogy elfutott a 386-oson. Először 1989-ben jelent meg Amigára és Atarira, de ’91-ben kijött PC-re is. A játékban egy nemlétező repülőgépmodellt vezethettünk, ez részben a Lockheed Martin F-22-re, részben pedig a Grumman X-29A-ra hajazott, de a lényeg az volt, hogy igen nagy területen tudtunk pusztítani, légicsatákba keveredhettünk, és még a grafikája is jó volt – ezt egy tízéves telefon röhögve lepipálja, de mi egy cipősdobozban éltünk az autópálya közepén, és szerencsénk volt, ha futotta hideg salakra.
Na most állítólag ezt a játékot akár végig is lehetett játszani, de nekem sosem sikerült annál az egyszerű oknál fogva, hogy nem tudtam, hogy kell leszállni. Na jó, tudtam, de rendszerint ott basztam el. Ez mondjuk sokat csorbít a győzelmi esélyeken, de előtte lehet egy jót szőnyegbombázni, sőt, dogfightra is adódott alkalom, amikor más gépeket kellett leküldeni. Ha valaki végigtolta, volt négy különböző zárópálya, sőt, még ufókkal is lehetett harcolni egy kiegészítővel – az ilyesmi ritka madár volt annak idején.
A Retaliator a Descent közvetlen elődjeként előhozta a háromdés lövöldözős élményt – ezt a játékot azóta sem múlták felül a maga technokrata hidegségében -, de valamennyire benne volt már a szintén korabeli Desert Strike küldetés-orientáltsága is, ráadásul nem szabad elfelejtenünk, hogy mindez a hidegháború árnyékában történt.
Mégis odabasztam a gépet három alkalomból kétszer, ha le kellett szállni.