HOLDKOMP

Kis lépés ez az árnyékos oldalon…

Autó-motorCuccokOlvasnivaló

Kurva szar autók – Mazda CX-7

Hmm, vajon mi lenne, ha megfognánk a Mazda 6 és 3 MPS hajtásláncát és ráraknánk az ötös alvázára? Összkerekes, nem? Na. Terepjáró, nem? Mi baj lehet?

Hát baj, az lett. Bár sikerült megalapozniuk vele a SUV szegmenset márkán belül, a recept finomanszólva is hagyott kívánnivalót maga után. Alapvetően tökéletes paramétereket mutat az autó papíron, viszont amint megteszi vele az ember az első húsz kilométert, rájön, hogy ez még mindig az MPS és nem egy terepjáró.

Mert bár emeltek rajta egy nagyot, hogy meglegyen a buggy élmény, rátettek akkora kerekeket, amiket nem hiszel el, amikor cseréled a téligumit, de meghagyták a betonkemény, pályára való futóművet és áthangolták egy picit. Szerintem arra sem vették a fáradságot, hogy az áttételeket áthangolják. A motor maga megnyerte 2006 legjobb motorja díját, de ahogy annyi minden mást, itt se lehet az egyes elemeket külön kritizálni. Kanyarítottak köré egy a Nagare (zoom zoom) dizájnban illeszkedő formát és mindenki baromi boldog volt.

A belseje is határeset. A kormány gyakorlatilag két éves korában elkezd kopni és nem áll meg ebben a folyamatban. A bőr mindenhol máshol nagyszerűen tart, egyáltalán nem nyúlik ki – ráadásul bőven mérik, még az ajtókra is jut belőle. Persze ahova nem jut, oda meg kellett találni a világegyetem legolcsóbb, recsegős műanyagjait, amiket már az első napon elkönyvel az ember, hogy soha nem fog tapogatni. Van kis bömbis tapogatófény a plafonba gyógyítva, hogy anyu combjait lehessen nézegetni a kék derengésben éjszaka is, meg egy elképesztően patent váltószerkezet. A zene a legalapabb kivitelben is Bose, amit addig élvezhetünk, amíg be nem rohad a fejegység és bele nem szorulnak a CD-k, mert USB bemenet, na az nincs. Mivel a kormányt egyazegyben áthúzták az MX-5-ből, gyakorlatilag sportautóban érezheti magát az avatatlan szemlélő (leszámítva, hogy ebben el is lehet férni). Annál is inkább, mert ezek az autók gyakorlatilag azonos alapokon nyugszanak:

  • 2006-2007 Mazdaspeed6, Mazda 6 MPS, Mazdaspeed Atenza
  • 2007-2013 Mazdaspeed3, Mazda 3 MPS, Mazdaspeed Axela
  • 2007-2012 Mazda CX-7 2.3

Ami azért fasza, mert mindenki el tudja képzelni, hogy egy családanya hogyan fogadhatta, amikor apu beállított ezzel a batárral, hogy ezzel hordja a kölköket a városba. A súlyát nem sikerült rendesen felhízlalni, de a nagy kerekek és a közel mázsás súlynövekedés miatt egyesben röhejesen köhögős. Piros lámpánál egyenesen komikus, hogy az elegánsnak szánt kaszniban a félhülye sofőr kövér gázzal indít, hogy meglegyen a kellő nyomaték az induláshoz, hogy aztán a megszaladó lóerőket (250-270, piactól és szériától függően) megfogja a következő lámpánál. El lehet képzelni az élményt egy körúti araszolásnál.

Optimalizálni egy SUV-ot a versenypályára olyan dolog, mint megtanítani egy vizilovat táncolni. Elismerésre méltó teljesítmény, de legalább ennyire faszság. Mert hiába baromi jó az alap autó, az emelés és a kényelmetlenséget épp csak fenntartó felpuhított sportfutómű pontosan annyira teszi távolivá a vezetési élményt, hogy az SUV standarddal nevezhető csak fergetegesnek. Annyira löffedt és ványadt egy sportos autóhoz képest is, amennyire csak lehet. Nem hogy egy valódi sportautóhoz képest.

Persze igazi retardáltnak kell lenni, hogy valaki komolyan akarjon venni egy hobbiterepjárót a versenypályán. Közúti cirkáláskor, illetve főúti joyrideokon érzi igazán jól magát az autó. Azt se igazán mondanám, hogy autópályán, mert ugyan hatodik az van és kényelmes is, annyira bántóan sok a nyomaték, annyira kis sportautósan rakosgatós a váltó, hogy a fordulatszámra ráfeszült, kétszázzal rodeózó vérpistikének kell lenni ahhoz, hogy valaki igazán ki tudja élvezni az autó adta lehetőségeket.

Plusz az alulméretezett fékek hajlamosak brutális fékezésekkor meghajlani, ami után az egész autó egy hétig úgy fog remegni, mint valami rozzant trabant. Igazán ezért országúton van elemében, de mondjuk ott nagyon. A szar utakat még pont ki tudja rugózni, viszont pont annyira be tud támasztani, hogy kanyargós utakon rettentőeket lehessen vele teperni.

Persze ha az ember nem használja túl sokat városban. Az összes turbós autók problémája, hogy hagyni kell őket felmelegedni és lehűlni, amikor használod. Ez városban gyakorlatilag sosem teljesül. A CX-7 a formája miatt eleve hendikeppes a hűtés terén, ami abban nyilvánul meg, hogy olajos plakk rakódik ki a motortérben, amit pár olajcserénként célszerű kitakaríttatni, mielőtt végérvényesen ráég és tönkrebasz mindent. Ezér van az, hogy a kicsit is régebbi autókat magabiztos pirult olajszag lengi körül.  A turbó beragadása vagy elhasználódása egyáltalán nem ritka jelenség. Ha szerencsések vagyunk elegendő egy felújítás, ha kevésbé, akkor komplett cserével oldható meg a városi használat.

Mondjuk egyáltalán nem olyan bosszantó, mint a típushibája, a gyenge és nyúlékony vezérműlánc. Számtalan recept van arra, hogy hogyan lehet vele összekúrni a motort és összehozni ezzel egy félmilliós cehhet, rosszabb esetben komplett cserét, de ezt az olvasó fantáziájára bízom. A legjobb megoldás persze a lejtőn hátrafelé motorfékkel megállás, kellően leharcolt autóval. A láncot egyébként nem szokták lecserélni 50-60 ezer kilométernél, ezért a piacon lévő autók jelentős része megjárta már a hadak útját és szinte mindegyik átesett már kisebb-nagyobb szervizeken.

Tök jó autó, teljesen elemében van az országúton, de igazából egy olyan crossover, amit csak autópályán, városban és földúton nem kellene használni. Instant get. Csak egy idióta ad pénzt egy ilyen siralomházra. Lényegében egy fajta ember bírja az ilyet megvenni: a szerencsétlen, felfuvalkodott wannabe-bmws pöcs, akinek az egyetlen öröme az életben, hogy le lehet tolni vele német kocsikat az autópályáról két bazi költséges szervíz között.

Ha újra választanom kéne autót, úgy megvenném még egyszer, mint a szart.

 

HOLDKOMP