Megapolisz és az elfelejtett Legnagyobb Segglyuk

Minden bizonnyal Róma volt az első megapolisz Európában.

Megapolisznak azokat a városokat szokás hívni, ahol a lakosság száma meghaladja az egymilliót. Rómáról onnan lehet tudni, hogy jóval millió felett lehetett, hogy tartottak több népszámlálást (a világon elsőként), ugyanis a populista korszakban annyi lóvé volt, hogy elkezdték szétosztogatni. Ahhoz meg tudni kellett, hogy ki a jogosult? 270 és 320 ezer közötti szabad férfit számoltak össze, csak nekik járt a pénz, de asszonyokkal, gyerekekkel és rabszolgákkal egész biztosan többen voltak a milliónál, másfél millió sem elképzelhetlen. A domusokban nem ritkán ötvennél több rabszolga látta el a családokat.

Megapoliszok Róma bukása után nagyjából a 18-19. század határáig nem is léteztek Európában, London lehetett talán az első, de az meg egy sziget és cseppet sem európai. Bagdad lakossága volt még közben millió feletti.

Róma

Jártatok már Rómában? Az ókori romokon kívül nem különb, mint mondjuk Ózd vagy akár Putnok. Csak utóbbi kettőben nincsenek legalább olaszok.

Szemetes városok ezek a mai napig. Rómába például érkezel a Fiumicino reptérről az ottani HÉV járattal, mi fogad? A szemét és a mocsok. Visszafele irányban meg nem lehet a közbülső állomásokon jegyet venni. De így nézel: az összes automata beszart, senki nem beszél értelmes nyelven, magyarul se. Kész katasztrófa, ilyen Luigi-k meg Gino-k értetlenkednek a karjukat tárogatva, ha sokat csinálják szerintem felszállnak. Na nem a HÉV-re. A helyi bakter végül csak felengedett jegy nélkül is, miután átlátta a helyzet komolyságát.

De mi az ördögöt lehetett kezdeni a szeméttel és a mocsokkal? Az ókorban, milliós lakossággal?

A rómaiak rájöttek: vigyük le a föld alá.

Így született meg a Világ Legnagyobb Segglyuka, a Cloaca Maxima. Ez egy csatorna jó mélyen a város alatt, eredetileg a csapadékvíz elvezetésére szolgált, de hamar kitalálták, hogy minden szart bele lehet engedni, úgyhogy bele is engedték.

Kibetonozták elég rendesen, a zsaluzás a mai napig látszik. A rómaiak eléggé értettek ehhez, tényleg semmi baja.

Aztán Róma lakossága a bukta után a fosztogatások, járványok mentén milliósról lecsökkent kb. 30 ezerre. De hát ki is fosztotta ki Rómát? Kábé mindenki. Inkább az a kérdés, hogy ki nem? Nem volt olyan barbár sereg, amelyik ne támadta volna meg, fosztotta volna ki, ilyen trófea elfért a polcon.

El is felejtődött a Segglyuk, de annyira, hogy később ugyanazon a nyomvonalon építettek fölé egy másik csatornát valamikor a 16. században.

Egyszer csak felfedezték, hogy ott van. Annyi történt mindössze, hogy az évszázadok alatt az eső belemosott egy halom földet és hordalékot, kipucolták, azóta is teszi a dolgát, kloákáskodik. A rómaiakról meg hát mit lehet mondani? Hagyományőrző népség, a szemetelés tisztelete megmaradt.

Ha Rómában jártok, viselkedjetek úgy, mint a rómaiak! Okvetlenül dobáljátok szét a szemetet, lehetőleg műanyagot és ha megláttok egy ilyen segglyukat, ne habozzatok abba is bedobni valamit. Azért csinálhatják, mert talán szerencsét hoz?

Az olaszok egyébként elég fantáziadúsak a földrajzi nevekben is. Fiumicino ugyanis egy Rómából a tengerbe vezető nyitott csatorna, nem csak reptér.

Fiume = folyó.

Fiumicino = folyócska.

Azért na.

 

  • vau

    *kiköp balra*

    • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

      Előtte dobj azért el valamit. Csak van egy PET palackod?

  • Annoying Countercommentist

    Akik análisan fixáltak, vajon mit élnek át a Cloaca Maxima név hallatán?

    Tetszik a cikk, meghozta a kedvem, hogy Rómában szemeteljek egyet. Kösz!

    • vau

      Ha tudnád, hogy nem csak töménytelen szemét, hanem rengeteg leszakadt, ótvar kurva is van, összefutna a nyál a szádban!

      • Annoying Countercommentist

        “Az ótvar kurva a halálom!”

        Az egyszeri enbör után szabadon.

  • SpaceWolf

    Észak-Olaszországban a legtöbb helyen lazán elvoltam az angollal. Rómában a hülye digó meg csak pislog, és karattyol meg hadonászik. Miközben kurvára lenéz, ezt érezni nem is kicsit.

    • vau

      Észak-Olaszország igazából Nagyon Dél-Tirol.

  • vau

    Kéne egy hate nyaralás Olaszországban.

    • Annoying Countercommentist

      Exkluzív migrációs nyomással!

    • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

      San Remo környéke azért jó, mert onnan ha átmész a franciákhoz, két-három óra múlva vágysz vissza az olaszokhoz.

  • SpaceWolf

    Egyébként aki nem kocsival közlekedik az olaszoknál az élete élményéről marad le, nem szabad kihagyni. Kb az első élményem rögtön az volt, hogy bementem egy körforgalomba, és velem szembe TOLATOTT egy fickó. És senki nem emelte fel még csak a szemöldökét sem. Akkor már tudtam, hogy alakítani kell a vezetési szokásaimon.

    • vau

      Ott jöttem rá, hogy a táblák és a szabályok náluk ajánlásként vannak jelen.

      • SpaceWolf

        Nem értettem először, hogy ez mi:

        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Italian_traffic_signs_-_divieto_di_segnalazioni_acustiche.svg/2000px-Italian_traffic_signs_-_divieto_di_segnalazioni_acustiche.svg.png

        Ráadásul időintervallum volt alá írva. Ne tülkölj paraszt este 8 és reggel 6 között. Bekönnyeztem.

        • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

          Nem mintha pont ezzel foglalkoznának.

          • SpaceWolf

            Na ja. Viszont a külföldi azért pislog amikor autópályán kint van az 50-es tábla, alatta pár szavas olasz szöveg. Niylván lefordítottam gúgli transzléttel amikor netközelbe kerültem: “köd esetén”. Kösz bazmeg, hogy kiírtad emberi nyelven is.

          • Fisherman’s wife Margit

            In caso di nebbia. 🙂 De ha a többiek nem ötvennel mennek, akkor le kell szarni.

          • SpaceWolf

            Azaz. Nyilván leszartam, mert az “in caso” egyértelművé tette, hogy valami esetében, de a nebbia-ra a büdös életben nem jöttem volna rá, hogy mi a túrós…

        • vau

          A dudát szerintem akkor használják, amikor valamiben bizonytalanok. Vagy szomorúak. Vagy meglepettek. Vagy álmosak. Vagy csak köszönni akarnak.

          • SpaceWolf

            Olaszba’ nem tuning kipufogót kell árulni, hanem átalakító kitet a dudához. Fiat 500 hajókürttel, az olyan mint a Kamaz a kereszteződésben. Mindent visz.

          • vau

            Mivel az ország férfilakosságának a fele de facto strici, ezért nagy piaca lenne a pimpelésnek.

    • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

      Palermoban jártál? Na, az az igazi.
      De Szicília eleve nagyon jó, van egy olyan szabály, hogy nincsenek táblák, aki először dudál, azé az elsőbbség. :))
      De szerettem.

    • :/
      • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

        Miami?

    • Fisherman’s wife Margit

      Aszem Nápolyban simán csináltak a három sávból ötöt.:D

      • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

        Palermoban permanens útfelújítás van, néhol sávok és irányok nélkül. Van, hogy egy négysávos út hétre szűkül.

  • Fisherman’s wife Margit

    Én az olaszoknál sem vagyok képes eldobni a szemetet. 🙁
    A legszebb szemetes emlékem egy nápolyi aluljáró lejárata volt, kb dugig szeméttel.
    Ettől eltekintve város közepén nem láttam sehol sem sok szemetet. Sőt a szelektív gyűjtés nagyon fasza északabbra.
    Rómában mondjuk még nem voltam. Egyszer majdnem, de a főpályaudvar olyan szinten volt büdös, hogy nem is akartunk leszállni. 😀

  • taro

    egy biztos, a rómaiak tudtak építeni.

    • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

      Vizes dolgokban még a khmerek voltak elég jók, de a hajdanvolt közép- és dél-amerikai kultúráktól sem volt idegen. Már amikor épp nem haltak ki.

      • taro

        olyat még sosem kellett szétcsákányoznom, de rómait már igen…

  • Magister Ludi

    Azért a régi Róma nem lehetett rossz. Az főbb utak két oldalán járda is volt (magasabban, mint az út), a zebra pedig kövekből állt, azokon át lehetett lépegetni, ha eső vagy egyéb folyadék folyt az úton. Voltak olyan időszakok, amikor akkora volt a forgalom, hogy az átmenő társzekereket kitiltották, csak éjszaka hajthattak keresztül a városon, az éjjeli hangzavarra viszont panaszkodtak a polgárok.
    Szóval kellett volna egy elkerülő.

%d bloggers like this: