Miért kell kakilni a kávédtól?

Tette fel a kérdést a Szent Tudomány.

A rendszeres kávéfogyasztók régóta tudják, hogy a kávé nem csak felébreszt és ébren tart, hanem ha jól állítod be a szekvenciát, akkor valami hasonló következik be reggelente:

pisi – kávé – kaki – komp

Ahol miértek vannak, ott a tudós emberek a válaszokat is keresgélik és elhatározták, hogy utánajárnak a feszítő kérdéseknek. Laboratóriumi patkányoknak adtak kávét, hogy fellebbentsék a fátylat a korábban felderítetlen, de mindenkit érdeklő nagydolgokról.

A hétvégén láttak napvilágot a Digestive Disease Week keretében az első eredmények, kiderült, hogy nem a koffeintől indulnak be a belek. Sőt maga a kávé kifejezetten ellenséges az emésztőrendszerben lakó bacik számára.

A University of Texas Medical Branch at Galveston kutatói mégsem álltak meg félúton, három egymást követő napon adagolták a kávét csoportokba osztott rágcsálóknak és figyelték a koffeines valamint a koffeinmentes italok hatásait a bélmozgásért felelős izmokra.

Coffee has this stimulating effect on gut motility, and that is not related to caffeine at all. We could see this even with decaffeinated coffee, so it’s caffeine-independent

Xuan-Zheng Shi professzor szerint egy választ már kaptunk: a bélmozgás a kávé vonatkozásában koffein-független.

Nem ez az első hasonló kutatás, már a ’90-es években is vizsgálódtak önkéntes kávékakálókon, akkor az jött ki, hogy nem mindenkinél alakul ki fogyasztás utáni inger, mindössze az alanyok harmadát érintette valamilyen mértékben a posztkávés menés.

A tudomány persze nem lenne tudomány, ha nem feszegetné a határokat, nem csak az izmok stimulusáig jutottak Shi professzor kutatói, hanem könyékig belevetették magukat a patkányszarba és felfedezték, hogy a bekávézott patkányok ürülékében kevesebb baktérium volt, mint a kávémentes társaikéban.

Petricsészében 1,5% majd 3% kávét adtak az állatkák excrementumához és láss csodát, a baktériumkultúrák megálltak a fejlődésben.

That’s really interesting, because that means coffee could be an antibacterial agent, and we could see this again with decaffeinated coffee. But that we need to study more—why coffee could have this suppressing effect on the microbiome

Erről a meglepő antibakteriális hatásról eddig nem is nagyon tudtak, de annyira izgalmas, hogy további kakatudományi áttörések várhatók a koffeinmentes kísérletek során.

Most már részben teljes a zavarodottság, hogy akkor a bélflórára nézve káros lehet vagy sem a kávézás, mert megint mások szerint a baktériumkultúrák is egészséges hatással vannak a bélmozgásra, tehát egymásnak némiképp ellentmondanak a különböző kutatások.

A szerzők is óvatosan fogalmaznak és inkább tovább vizsgálódnak, hogy most van-e köze a kávé-bélbaci hatásnak egyáltalán a reggeli szaporához vagy csakcsupán egy újabb koincidencia?

Shi és csapata a teljes tanulmány publikálása előtt átadta peer-review céljából más kakikutatóknak az eredményeket, hátha segítenek nekik azok akik még a kakán is csomót keresnek.

Izgalmas hónapoknak néz elébe a Tudomány.

via Gizmodo

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!