Sorra hátrálnak ki a hirdetők a Facebook mögül

Sokszor érte az a nem is alaptalan vád a Facebook-ot, hogy a profitért bármilyen aljasságra képesek – gondoljunk csak a 2018 elején nagy port kavart Cambridge Analytica botrányra, ami még 2020-ban is pereket vont maga után például Ausztráliában.

A közelmúlt történései azonban nem a felhasználói adatok eladásáról szóltak, hanem egy új típusú bojkottról, amit előbb-utóbb meg kell éreznie még egy ekkora, államokon túl terjeszkedett monstrumnak is.

A problémahalmaz gyökerei messzire vezetnek, a cenzúra és szólásszabadság sajátos értelmezésére, amikor ráadásul a kiszivárogtatásokból az is kiderült, hogy a legfelső vezetés, sőt maga Mark Zuckerberg is kétszínű kommunikációt folytat: kifele teljesen más képet sugallnak mint a vállalat dolgozói számára és ez a kettősség hitelteleníti a sokszor hangoztatott magasztos elveket, csak a pénz számít.

A fagyi visszanyalni látszik, és amíg sokáig csak egyes felhasználók vagy kisebb csoportok hagyták ott az arckönyvet (később azért páran visszatértek) első felháborodásukban az adataik politikai kampánycélokra eladása miatt, idén a feszültség elérte a belső köröket, a vállalatnál meghatározó véleményvezérek szólították fel a vezetőket, hogy öntsenek végre tiszta vizet a pohárba, ne a politikai taktikázás és az anyagi érdekek irányítsák a döntéseket, hanem valamiféle belülről fakadó tisztesség. Ennek nem sok eredménye lett.

Az események odáig fajultak, hogy a koronavírus körüli fake-news özön, a tudományellenes őrültségek a társadalomra veszélyes mértékben kezdtek el ömleni, emellett az elnökválasztási kampány, a BLM-ből indult zavargások felkeltették a white suprematist hangok erősődését és a hirdetők kezdtek elpártolni a platformtól hosszabb-rövidebb időre felfüggesztve a költéseiket.

Mindaddig amíg csak olyan kisebb piaci szereplők, mint például a túraruházatról ismert The North Face vagy a Patagonia jelezték, hogy nem hirdetnek a kontrollálatlan gyűlöletbeszéd és egyáltalán az önszabályozás hiányából kifolyólag, nem is kapott különösebb visszhangot a dolog, hiszen ki az ördög menne túrázni mostanság, amúgy is túl kicsik, kit érdekel? Amikor a héten az egyik legnagyobb mobilszolgáltató, a Verizon is bejelentette, hogy nem hirdet többet, az már üzenetként sokakat elért, de a legnagyobb hatású talán a ma bejelentett Unilever bojkott lehet, az élelmiszeripari óriás 2020-ra teljesen megszünteti a Facebook és kapcsolt Instagram kampányait, várhatóan további hasonló méretű szereplők hasonló döntéseit is befolyásolva.

A lépés magyarázata végtelenül egyszerű: nem tudnak a továbbiakban azonosulni a Facebook tartalomkezelési elveivel, ahogy az ügyeiket kezelik, annak nincs érdemi hozzáadott értéke az emberek és a társadalom számára.

There is much more to be done, especially in the areas of divisiveness and hate speech during this polarized election period in the U.S. continuing to advertise on these platforms at this time would not add value to people and society.

A FB szóvivője természetesen előadta a szokásos bullshitet, hogy milliárdokat költenek a tartalmak moderálására, példaként említve, hogy 250 fajvédő csoportot letiltottak. Csakhogy ezek üres szavak, mostanra ez már kevés. A korábbi hírekből kiderült, hogy mindössze 15000 túlterhelt és alulfizetett szerencsétlen droid feladata napi több millió hülyeség kigyomlálása és ők naponta legalább 200000 hibát vétenek. Naponta.

A megváltóként beharangozott és beállított mesterséges intelligencia algoritmusról ugyan azt hazudják, hogy 90%-ban megfogja a gyűlöletbeszédet és a tiltott kontentet, de mivel Donald Trump esetében látványosan kudarcot vallottak, mindenkiben jogosan merülhetnek fel kétségek a számok valódiságát illetően.

A Facebook nagyon megérdemelné, hogy végre megkapja az őt a gátlástalan profithajszolás miatt megillető pofonokat és ha ez a hét egy hosszabb folyamat kezdetének komolyabb jele, akkor kijelenthető, hogy jó az irány.

#StopHateForProfit

A Facebook részvény a hírekre hét százalék feletti azonnali zuhanással reagált, a megszokott interaktív csártunkon követhetők a tőzsdei események.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
%d bloggers like this: