Elfeledett hőseink – sugárhajtású budi döntött meg minden korábbi rekordot
Tekintve, hogy korábban egyetlen sugárhajtású budi sem gyorsult még fel ennyire 31 másodperc alatt negyedmérföldön.
Maga a szerkezet mérnöki szempontból már eleve feszegette a fizika határait, hiszen egy gokart alvázra raktak egy Boeing T50 katonai (vagy polgári Model 502) sugárhajtóművet, és végül összeállt a hétköznapinak egyáltalán nem nevezhető JP-4 üzemanyaggal hajtott 300 lóerős gördülő reterát.
A (toi)lóerő persze önmagában nem lett volna elégséges a bámulatos rekordhoz, kellett még egy JP-8 utánégető, így végül 70 mérföld per órás végsebességgel, tíz méteres lángcsóvát vetve száguldott át a csodabudi a negyedmérföldes célvonalon.
Paul Stender, az akkoriban 43 éves, korábban Indycar és NASCAR versenyszerelőként dolgozó alkotó nem szarral gurigázott, ha sugárhajtásról volt szó, amikor a drag-racing pályákon először meglátta az első jet funny-car-t, azonnal elkapta a láz és elkezdett saját járműveket építeni, így született például sugárhajtású motorkerékpár, platós kisteherautó vagy éppenséggel egy iskolabusz is a kezei alatt.
Az ötven éves Boeing hajtóművet potom áron szerezte, a nagyjából 10000 dolláros Port-O-Jet koncepcióba pont passzolt ez a szörnyeteg.
Annak ellenére, hogy a Guinness rekordok feljegyzői (akkor még) nem foglalkoztak kellő tisztelettel a száguldó árnyékszékekkel, komoly cicaharc dúlt a sportág szerelmesei között.
A Porta-Potty 2008-as műfajteremtő száguldását megőrizte a világháló:
Nem is lehetett kérdés, hogy előbb-utóbb jön egy újabb trónkövetelő.
Stander mostanság valami nagyobb horderejűben gondolkozik, egy F16-os repülőgép hajtóművének 24000 fontos tolóerejét szeretné hasznosítani, azonban a feltett kérdésekre válaszolva, hogy mi volt a projekt legnagyobb buktatója, azt is elárulta, hogy a budipapír.
“I soon found that the wads of the paper got sucked into the engine, which was very dangerous
Mert a sugárhajtómű olyan mennyiségű levegőt szív be, hogy ha a hitelesség kedvéért elhelyezték volna a vezetőfülkében, szinte garantált lehetett volna a kudarc, ugyanis ha a tekercset beszippantja a berendezés, azonnal felrobbanhatott volna.
“If you suck in garbage, it’s going to explode. And you’re going to go with it
A mérnöki bölcsesség és bátor előrelátás végül megelőzte a borítékolható kudarcot és a sugárhajtású budik öldöklő versengésének ezúttal sem lett senki áldozata.
Stander ugyanakkor elismerte, hogy nem lehetett egymaga a sajátos versengés koronázatlan királya, Tim Arfons barátjával osztoztak a címen, négy budi a budi ellen megmérettetésből kettőt sikerült nyernie, így végül senki nem lett kikiáltva abszolút győztesnek.