Bemutatták az új holdautót – a Northrop Grumman nagyot guríthat
A polgári és harci repülőgép-ipari óriás Northrop Grumman állt elő a Lunar Terrain Vehicle (LTV) terv részleteivel. Ezzel a lépéssel becsatlakoznának a Hold meghódítását célzó Artemis programba.
Az első holdautó Pavlics Ferenc magyar mérnök tervei alapján készült az Apollo 15 küldetéshez.
Steve Krein alelnök tehát nem szarral gurigázott, amikor a Northrop Grumman 2021. novermber 16-i bejelentésben kitűzte a megvalósítandó célokat: egy olyan költséghatékony, mégis fürge járművet álmodtak meg, amelyik a Hold felszínén emberes és autonóm küldetésekben ugyanúgy elősegítheti a felfedezők munkáját, hogy minél hamarabb tartós lehessen az emberi jelenlét égi kísérőnk felszínén, de nem állt meg, a végső cél a Mars meghódítása.
Csapatban dolgozták ki a részleteket, a hajtásláncot az AVL-re bízták, a Lunar Outpost a robotizált járművek specialistája, az Intuitive Machines Nova-D leszállóegysége lenne hivatott a felszínre juttatni a négykerekűt és feltűnt még a Michelin gumióriás is a meghívottak között, nekik a lóerők átvitele lenne a feladatuk.
A holdautó egyik kitüntetett célkitűzése a Hold déli pólusának megközelítése, ahová egy hasonló nyitott buggy tűnik jobb választásnak a túlnyomásos kabinnal rendelkező járgányok helyett. Az ott található víz lehet az alapja a fenntartható emberi jelenlétnek a Holdon.
Ugyanakkor az elvárások elég magasak, 10 éves élettartamot kellene biztosítani a NASA leendő megrendeléséhez.
Az tehát egyáltalán nem biztos, hogy az amerikai űrhivatal vevő lesz-e a tervre, de a Northrop Grumman nem különösebben aggódik, elképzelhetőnek tartják, hogy akár privát űrvállalatok számára is vonzó lehet a projekt.
Közben a Lockheed Martin hasonló kaliberű iparági szereplőként lepaktált a General Motors csapatával, úgyhogy ők is beszálltak a Moon buggy buliba.
Az űrruha viselését nem igénylő. túlnyomásos kabinnal rendelkező járműre a NASA már korábban szövetkezett a japán űrhivatallal, a JAXA a Toyotával közösen készül a Hold SUV vagy inkább holdbusz megalkotására.
A Northrop Grumman a NASA hagyományos beszállítói közé tartozik, többek között az első sikeres holdkomp, azaz az Apollo 11 leszálló és visszatérő egysége is az ő nevükhöz fűződik, ugyanakkor máig partnerei az űrhivatalnak, tízmilliárdos szerződés keretében szállították le a James Webb űrteleszkópot, de már 2013 óta működtetik a Cygnus teherűrhajót, ez utóbbi rendszeresen szállít ellátmányt a Nemzetközi Űrállomásra.