HOLDKOMP

Kis lépés ez az árnyékos oldalon…

Űrkutatás

Bemutatták az új holdautót – a Northrop Grumman nagyot guríthat

A polgári és harci repülőgép-ipari óriás Northrop Grumman állt elő a Lunar Terrain Vehicle (LTV) terv részleteivel. Ezzel a lépéssel becsatlakoznának a Hold meghódítását célzó Artemis programba.

Az első holdautó Pavlics Ferenc magyar mérnök tervei alapján készült az Apollo 15 küldetéshez.

Tuti nem fér be. De befér. Apollo 15

Steve Krein alelnök tehát nem szarral gurigázott, amikor a Northrop Grumman 2021. novermber 16-i bejelentésben kitűzte a megvalósítandó célokat: egy olyan költséghatékony, mégis fürge járművet álmodtak meg, amelyik a Hold felszínén emberes és autonóm küldetésekben ugyanúgy elősegítheti a felfedezők munkáját, hogy minél hamarabb tartós lehessen az emberi jelenlét égi kísérőnk felszínén, de nem állt meg, a végső cél a Mars meghódítása.

Csapatban dolgozták ki a részleteket, a hajtásláncot az AVL-re bízták, a Lunar Outpost a robotizált járművek specialistája, az Intuitive Machines Nova-D leszállóegysége lenne hivatott a felszínre juttatni a négykerekűt és feltűnt még a Michelin gumióriás is a meghívottak között, nekik a lóerők átvitele lenne a feladatuk.

A holdautó egyik kitüntetett célkitűzése a Hold déli pólusának megközelítése, ahová egy hasonló nyitott buggy tűnik jobb választásnak a túlnyomásos kabinnal rendelkező járgányok helyett. Az ott található víz lehet az alapja a fenntartható emberi jelenlétnek a Holdon.

Ugyanakkor az elvárások elég magasak, 10 éves élettartamot kellene biztosítani a NASA leendő megrendeléséhez.

Az tehát egyáltalán nem biztos, hogy az amerikai űrhivatal vevő lesz-e a tervre, de a Northrop Grumman nem különösebben aggódik, elképzelhetőnek tartják, hogy akár privát űrvállalatok számára is vonzó lehet a projekt.

Közben a Lockheed Martin hasonló kaliberű iparági szereplőként lepaktált a General Motors csapatával, úgyhogy ők is beszálltak a Moon buggy buliba.

Az űrruha viselését nem igénylő. túlnyomásos kabinnal rendelkező járműre a NASA már korábban szövetkezett a japán űrhivatallal, a JAXA a Toyotával közösen készül a Hold SUV vagy inkább holdbusz megalkotására.

A Northrop Grumman a NASA hagyományos beszállítói közé tartozik, többek között az első sikeres holdkomp, azaz az Apollo 11 leszálló és visszatérő egysége is az ő nevükhöz fűződik, ugyanakkor máig partnerei az űrhivatalnak, tízmilliárdos szerződés keretében szállították le a James Webb űrteleszkópot, de már 2013 óta működtetik a Cygnus teherűrhajót, ez utóbbi rendszeresen szállít ellátmányt a Nemzetközi Űrállomásra.

HOLDKOMP