Eladja az adataidat az “ingyenes” vírusirtó
Hogyan lehet multimilliárdos egy olyan cég, amelyik ingyen adja a vírusirtóját?
Ez nem annyira merült fel sokakban mindaddig, amíg az Avast nevű cseh cég és a korábban általa felvásárolt AVG le nem bukott azzal, hogy a böngésző pluginjaik használatával minden felhasználói adatforgalmat elemeznek és aztán szépen eladják a böngészési szokásokat.
A Jumpshot névre keresztelt cégükön keresztül olyan vevőik vannak, mint a Google, Microsoft, PepsiCo. Ezeknek a nagyvállalatoknak dollárban kifejezve milliókat érnek az összegyűjtött adatok és ami különösen érdekes, hogy egy önmagát biztonsági megoldások ingyenes szállítójaként bemutató, globálisan 400 millió – leginkább Android – felhasználóval rendelkező vállalat erről egy árva szót sem közölt a felhasználóival.
Arra hivatkoztak, hogy anonimizálva gyűjtötték az adatokat, de ennek aztán végképp nem szabad hinni, a szokások alapján a felhasználók kiléte gyakran visszafejthető.
Ron Wyden, a privacy sértésekre szakosodott amerikai demokrata szenátor kezdett el utánajárni a lapértesülések (PCMag és Vice) után, hogy ezt mégis hogyan is gondolják? Felszólította a céget, hogy tisztázzák a helyzetet, adjanak valami elfogadható magyarázatot az adatgyűjtésre, mert ez a formája feltehetően illegális.
Az Avast lépett, már a múlt hét óta a felhasználók hozzájárulását kéri a böngészési adataik kezeléséhez és eladásához, de az egy nagyon jó kérdés, hogy mi lesz a korábbi, már feldolgozott és eladott adatokkal?
Wyden azt szorgalmazza, hogy a vállalat lehetőleg önszántából törölje a felhasználók tudta és beleegyezése nélkül gyűjtött böngészési szokásokat és előzményeket, de ha az Avast nem válaszol érdemben, akkor további lépéseket tervez.
Az Avast eddig nem válaszolt.
Jó lenne végre ha a fejekbe vésődne, hogy semmi sincs ingyen. Ahol egy milliárdos cég áll az “ingyenes” termék vagy szolgáltatás túlvégén, ott általában a felhasználó az áru és a személyes adatai, szokásai.
via MIT Technology Review