Gyári autórádiók a huszonegyedik században

A kurva szar autók kurva szar beépített fejegységeiről lesz szó.

Ez a probléma még nagyjából öt évig lesz probléma, aztán a veteránautósok gondja marad, mert az új autók zenedobozai az integrált megoldásokról szólnak, de nem volt ez mindig így. Kezdetben vala az egydines és kétdines autórádió, amit mindenki szeretett. Jobboldalt-baloldalt lehetett tekergetni és ez így volt jó. Beállítottad a rádiót a jobbal, ballal feltekerted a volumét, a gyerek letörte a faszba. Utána belegyömöszölte a középen található kazetta-lukba a gumimacikat és kész voltál, mehettél a keravillba, vagy hova a faszomba újért.

Nem volt ezzel semmi gond, talán csak az, hogy randák voltak. Kiraktad, beraktad, fasza. Elkezdtek készülni a CD változatok a digitális kor hajnalán, amit szintén mindenki szeretett és a jobbakba bizony bekerült az USB foglalat, meg a jack, amire rá lehetett dugni az MP3 lejátszót (igen gyerekek, létezett ilyesmi külön, régen nem a telefonban volt).

Aztán elharapódzott az a jelenség, amit először a vájtfülűek talán a BMW-kben vehettek észre, hogy még véletlenül sem egydines foglalatúak voltak az autórádiók, hanem ilyen tulajdonképpen integrált lófaszok, amik helyére nagyjából semmi nem fért be kendácsolás nélkül.

Hogy miért? Mert a piacon kapható autórádiók kizárólag a hangnyomásversenyeken szocializálódott, hallás és ízléssérült majmainak tetszettek a lakótelepi neonos esztétikájukkal. Maximálisan egyet tudok érteni azokkal, akik azért kezdték el favorizálni a gyári rádiókat, mert valamilyen módon belefeküdtek az autó formavilágába és nem egy disszonáns, szivárványszínű minidiszkót akartak bámulni vezetés közben.

Szépen lassan ki is szorították a helyéről az egydines fejegységeket és azok a régi vagy nagyon olcsó autókban élhetnek tovább.

De van ezzel egy kis baj.

Az, hogy egyrészt semmiféle mozgástér nincs, ha beszarik: a gyár beszállítói közül, esetleg a bontóból hozhatunk új fejegységet és szevasz. Sok szerencsét ahhoz, hogy pont találj egy olyan típust működő rádióval, ami neked kell (egyébként nyilván hamarosan az is be fog szarni). Léteznek elképesztően undorító utólagos beépítő megoldások, amit jóérzésű ember nem is vesz fontolóra.

A nagyobbik baj viszont az, hogy egyáltalán nincsenek ezek az egységek harmóniában a modern fogyasztási szokásokkal. A legjobb esetben sincs rajtuk bemenet, vagy USB, vagy bluetooth. Létezik egy elég jól körülhatárolható autóréteg, ami vásárlói szemmel még a teljesen elfogadható kategóriába esik műszakilag, viszont a fejegységei megragadtak a CD érában. Persze, hogy az enyém is ilyen. Ha nagy szerencsénk van, akkor MP3 CD-t még tudnak kezelni, de ahhoz meg mindenkinek nagy kitartást kívánok, aki szeret adatcédékkel baszódni és az egyszer elbaszott mappát újraírni, vagy kiválogatni rá a fileokat, hogy pont elférjenek. Baromi unalmas és a CD váltós MP3 lejátszó is összesen ha 30-40 albumot tud eltárolni, amire hamar rá lehet unni, plusz a CD váltó klattyogása elég komoly letdown, van amikor nem olvassa be, satöbbi. Arról nem is beszélve, hogy a Spotifyról ne is álmodjunk.

A CD adatkapacitása elképesztően röhejes mai szemmel nézve.

A modern autórádiók rendelkeznek bluetooth kapcsolattal, ami a szent grálnak bizonyult integrálhatóság szempontjából: nagyjából minden fontos dolgot rá lehet kötni. Ez a rendszer azonban nem kimondottan elterjedt a kétezres évektől (amikor az integrált gyári rádiós dili elkezdődött) a 2010-es évek elejéig gyártott autókban.

Mit lehet tenni?

Ha kazettás rádiónkhoz ragaszkodunk, akkor megoldásként használhatunk egy kazettás átalakítót. Egyik vége a lejátszóra, a kazettát be a helyére és már szól is. Minőségében valahol ott van, mint ha mi énekelnénk, talán csak egy picit szarabb.

Az igényesség legalját alulról súrolja az úgynevezett FM-transzmitter is. Ezek a szarok vagy memóriakártyáról, vagy audió bemenetről játszanak le és csinálnak rádióadást, amit az autóban lehet fogni. Hátránya, hogy kurvaélet, hogy elkevered, de biztos, hogy nem töltöd fel őket. Baromi szar ígyis úgyis, a kendácsolás közben tuti kirántunk valamit, de legalább leverjük és biztos, hogy nem élvezzük az egész folyamatot. Hosszú úton tudom elképzelni, amikor amúgyis ganédomb van a kocsiban. Oda még valahogy passzol is.

Ami jónak tűnik

Ami viszont jónak tűnik, azok az utólagos bluetooth konverziók. Mivel a gyári fejegységekre többségében csatlakoztatható CD tár is, ezért van bemenetük hátul. Ezt kivezetni előre szerintem esztétikailag nem annyira előnyös, viszont a kesztyűtartóba esetleg még elfogadható lehet. Ami ennél is nagyobb királyság, hogy vegytiszta bluetooth kitek kaphatók, amik gyakorlatilag úgy viselkednek, mint ha a gyári rádióhoz hozzá lenne csatlakoztatva egy CD tár, csak a CD tár ezesetben a mi telefonunk vagy lejátszónk.

Amit én találtam azért megfontolandó, mert a lightning kábellel tölteni is lehet a telefont, ezért csak akkor szopnék vele orbitálisat, ha lecserélném Androidra.

Biztos kevés szívás lesz vele.

 

  • nulla

    Nem ertem a problemadat, nekem megfelel a volvo gyari radioja. 😉

    • vau

      Az enyémmel nem lehet streamelni telóról.

      • nulla

        Nalam az androidon, mióta frissult a skype nem latja a bluetooth kihangositot.

        • vau

          De a kihangosító az nem ugyanaz, mint az audio stream. Nekem is van kihangosítóm, de nem tud zenét streamelni.

          • nulla

            Tudom, de eddig ment minden faszan. Azutan a skype frissult az androidon es onnantol nem latta a kihangositot. nekem a zene es a beszelgetes is a kihangositon jon.

    • Szar viccek

      milyen volvo?

      • nulla

        A regi V40. de a mostani sem rossz V90.

  • Szar viccek

    2009-es lexus rx hibridben még van kazettás magnó 😀

    • vau

      Különösen ott nagyon durva, amikor a kétezres évek végén volt a modellév-váltás. Simán lehet kazetta.

      • Szar viccek

        vannak még ilyen fosszíliák, pl. beépített “kagylós” telefon 2000-es évek közepéről

  • Gab

    Igennn! Rájöttem honnan ismerős vau stílusa:)
    A 90-es évek elején, az akkor már legális Tilos rádióban volt kedd reggelenként 7-10 között Superman ( Erdélyi Zsolt ) mindent lefikázós műsora. Főleg reklámokat fikáztak, de néha a betelefonálót is elküldték a …. szóval oda, ha elég hülye volt. Ha valamiről nem kedden valaki valami jót mondott, akkor azt a következő kedden tuti szétszedték. “Ez a jövő, egyétek” volt a címe, azt hiszem:)

    • R2#metoo

      Erdélyi Zsolt mindenkit madárnak nézett? 😀

      • Gab

        Néha elég furcsa emberkék bírtak betelefonálni. A hangjára nagyon emlékszem, pici mélyet kellett tolni rá és olyan keserűen édes, nyálas hangja volt:)
        -csajok tuti imádták:)

    • vau

      Háh, nem hallgattam 🙂

      Nem tudom, hogy mennyire jön át, hogy bár szeretek mindent lefikázni, de igazából nagyon szeretem a trasht. Sokszínű lesz tőle a világ. Az, hogy nagyon érdeklődő vagyok és szeretek egy csomó mindent kipróbálni és mindennel szívni egy kicsit, csak hogy elérjem azt a pontot, amikor már örömöt lehet lelni bennem mindig nagyon motivál. Mivel sokmindent kipróbálok, nagyon sok balfasz dologgal találkozom és pont ugyanúgy szeretek mások bénázásain nevetni, mint kigúnyolni a saját hülyeségeimet.

      Mert szerintem mindenki elbasz mindig mindent. Olyan nincs, hogy valami tökéletes. Az egész rovat, a “kurva szar autók” is arra a koncepcióra épít, hogy a világ nem szart még olyan autót, amivel ne lenne valami fundamentálisan szar.

      Mert hogy a világ tökéletlen, már csak abból kifolyólag is, hogy nincs semmiféle célja, ezért a tökéletesség eleve értelmezhetetlen.

      Persze a tökéletlenség spektrumának legtávolabbi pontjában kuksoló olaszok és adidas melegítők állandó vérszívásom tárgyai, de jól jellemez engem, hogy szerintem vagy tízszer mentem direkt Olaszországba pihenni és otthon egy adidas melegítőben vakarom a tökömet a tévé előtt. 🙂

      • Gab

        Most kerestem rá én is, 99-ben volt az utolsó adás:
        https://archive.tilos.hu/sounds/musorok/Ez_a_jovo_egyetek!_990810.mp3

        • R2#metoo

          Sylviának fetishe volt a tilos rádió.
          Nekem + a nejem furcsa fetishe.
          And Justice for All! ***** 🙂

      • R2#metoo

        Gyönyörű confessio ars poetica.
        Valahogy én is mindig igyekszem mások számára is elfogadható ideológiát gyártani abból amilyen vagyok 😉

  • SpaceWolf

    Fogalmam sincs, hogy miről beszélsz. 😛

  • mokusON

    Többnyire igaz. Mondjuk a lanciában pont nem, eléggé hi end szinvonalú rendszert dobott ide össze a bose, szegények pont a thesis-szel gondolták betörni az európai piacra. olyan dolgok vannak a gyári hifiben, hogy beszarás, gyakorlatilag külön hangszóró van szemben a műszarfalon, hogy koncertszerűbb legyen az énekhang, mintha szemből jönne, a mélyeket meg úgy oldották meg, hogy maga az egész csomagtartó a mélyláda, leírva se teljesen értem, mindenesetre sose hallottam szebben szóló hifit komolyabb autókban se.

    • mokusON

      természetesen a kiváló hifihez hozzátartozik, hogy a cd olvasó épp nem működik mert azt írja ki, hogy fejjel lefele raktad be a cd-t. (ha fordítva rakod be akkor is azt írja ki)

      • D. Pin Trouble

        Ez annyira nem fájó hiba. az én autómban nem volt cédé mióta kijött a gyárból, lehet nem is működik 🙂

        • mokusON

          hát nem lenne ha tudna bármi más formátumot de nem tud. marad a katkó és a mária rádió.

          • D. Pin Trouble

            pont erre van a BT kiegészítő, amiről a cikk szól odafent, de rosszabb esetben egy auxot is lehet kendácsoltatni szinte mindegyik fejegységhez.

          • mokusON

            igen de a bluetooth elég sokat elvesz a hangminőségből, nem vágytam rá a kocsiba.

          • D. Pin Trouble

            Ja, mondjuk egy jó bose-hoz tényleg szentségtörés, de egy aux akkor is megoldás lehet (aranyozott csatikkal 🙂 )

    • R2#metoo

      Alfa 156 detto.
      Nem is értem.

      • R2#metoo

        Itt kap értelmet a “hallgatni arany” ?

  • D. Pin Trouble

    Az kimaradt, hogy ha nem szokol rádiót akarsz a kocsidba, akkor a licit néccázezerről indul, fél milláért már betesznek egy olyat, amitől néha már elkerül a hányinger, jó, abban már van egy navi is, ami a rossebnek nem kell, mert szar.

    • vau

      A gyári nálam bose és nem szól rosszul. Szerencsére nem akarom lecserélni, nem is nagyon lenne ötletem, hogy mire, plusz úgy néz ki, mint az utsó kép, szarul festene szétkendácsolva.

  • mlui

    Pont most autóztam haza és eközben pont megállapítottam, hogy a Prius JBL- én a telefonról bluetooth- on keresztül lejátszott zenék ezerszer szebben szólnak mint a rádióadás. Mikor fiatal voltam ez még pont fordítva volt. Igaz akkor még nem bluetooth volt az autókban hanem felhúzós gramofon. És ló húzta. (a kocsit, nem a gramofont)

  • orizatriznyák

    Nálam az mk-29-es magnó szolgáltatta a frankót úgy egy órán át, addig bírta az elem. De még így sem lehetett gyors menetbe, mert akkor meg bekapta a szalagot. (gyors menet volt, kicsinálta.)

    • vau

      gondoltam, hogy berakom azt a napirajzot, amibe a bmws csávó henceg azzal, hogy egy seggel letolta németországot, de nem akartam bele energiát fekteteni 😀

    • mlui

      Az ég kék, a fű zöld, a magnó bekapja a szalagot.

      • orizatriznyák

        …és a nők titkolóznak.

      • R2#metoo

        “-Mi van a zenével baszki?
        -Ez a szar megint bekapta.”

        Szó szerint idézve from 1996 🙂

        Take a Ride!

  • Pé7er

    Biztos ismeritek, de újak kedvéért itt egy jó kis autósrádió jackbemenettel:

%d bloggers like this: