HOLDKOMP

Kis lépés ez az árnyékos oldalon…

CuccokSzerrszámszombat

Hogyan került a kutyapisi az S-Merci tetejére?

Amíg manapság az autógyártók a fejlett fedélzeti elektronikával, radarokal, kamerákkal, távoli szoftver frissítésekkel kápráztatják el a vevőközönséget, kevés szó esik egy régi-új találmányról.

A történetünk a 19. században indul, amikor egy tudós kinint adott a kutyájának, majd az így kinyert kutyapisibe áramot vezetett és meglepődött. Az inkább tűnik mai fejjel meglepőnek, hogy ugyan miért adna bárki a kutyának kinint, ha egyszer nem maláriás és ha már adott neki, akkor miért vezet bele áramot, de ne akadjunk fenn apróságokon, amikor az eredményre is rácsodálkozhatunk: a folyadék átlátszósága megváltozott.

Ezt az elektrokromatikus hatást ma az S-kategóriás csúcs Mercedesekben és például a Boeing 787-esekben használják az utastér sötétítésére, napvédelemre, de hasonlóval lehet találkozni egyes prémium edzőtermek térelválasztóiban is.

A kereskedeli keresztségben a SmartGlass nevet kapott megoldást egy New York–i, Research Frontiers névre hallgató társaság kezdte el forgalmazni, a herapathite vagy másik nevén jodokinin-szulfát kristályok megfelelő folyadékba keverve két üveglap között feszültség hatására megváltoztatják az átlátszóságot.

image

Amikor feszültséget kapcsolnak rá, a kristályok egy irányba rendeződnek és több fény juthat át, a feszültség megszüntetésével pedig visszaáll a rendezetlenség és az okosüveg elsötétedik. A kettős üvegezésnek további járulékos előnye a zajcsillapítás.

image

A feszültség változtatásával a sötétedés mértéke is beállítható.

Mondhatnánk persze, hogy ez mind szép és jó, a harmadik alkalom után úgyis megunjuk a kutyapisi csodáját, csakhogy a Magic Sky Control fantázianevű automata üzemmódra is képes napfénytető a Mercedes SLC-ben akár 8-10 fokkal is csökkentheti a belső hőmérsékletet a hagyományos megoldásokhoz képest, ezzel együtt kevesebbet kell járatni a légkondit, tehát csökken az emisszió.

Az egyre szigorodó normák mellett talán Európában és az USÁ-ban sem mindegy, hogy mennyi extra adót kell fizetni a CO2 kibocsátás után.

Köszönjük, tudomány!

HOLDKOMP