Kurva szar autók? Kici, kínai, occó ótó…

Kínában hasítanak a villanyautó eladások, azonban van egy olyan szegmense is a történetnek, amiről nem sokat írtunk eddig.

Az apró villanyautóké.

Ahhoz, hogy el tudjuk helyezni a közúti közlekedés palettáján a csöppnyi méretű járműveket, érdemes talán ránézni a hazai szabályozásra. Létezik egy olyan jármű kategória, ami az önerejéből 45 km/h sebességet nem meghaladó városi kis fostalicska, ezekbe aprócska benzinmotor vagy akár 400 ccm dízel engedélyezett. Miniautó, feltart a forgalomban és gyűlölöd. A tulaja viszont kinevet, mert nem siet, hanem eljut A-ból B-be, ahol épp dolga van. Cserébe a járműve negyedét fogyasztja a tiédnek.

Kínában az embereknek sokszor épp csak dolga van, anya elviszi a két gyereket az oviba, arra pont elég egy miniautó. Elmegy utána munkába, hazafele begyűjti a porontyokat és mindenki elégedett.

Peking elővárosaiban rendkívül népszerűek lettek, az értékesítési mutatóik messze túlszárnyalták még a szinte katapultálás-szerűen növekvő villanyautó piacét is. Álljon itt egy csárt, hogy a Low-speed electric car (LSEV) piaca hogyan viszonyult a teljes értékű autókéhoz:

Hatalmas falatról van szó és ez azért nem vicc, mert az árazásuk haszonnal, mindennel együtt (tegyük hozzá, hogy a kinti biztonsági, mondjuk ütközésvédelmi szabványok elég messze állnak mind az európaitól, mind az amerikaitól) átszámolva 1000 dollárról indulnak. Ezer. Nem tévedés, tényleg ennyi.

De ha kicsit eltekintünk a magáncélú használattól, adja magát egyből a városi, elővárosi áruszállítás. Mert mi kell ahhoz, hogy mondjuk falun vagy kerületen belül a tüzép telepről kivigyenek három mázsa sódert vagy tíz zsák cementet? Vagy a nagybaniról a zőccséget? Plató és szándék.

Erre a piacra céloznak most a kínaiak, szerintük Európa és az USA is megérett arra, hogy megkapja a magáét. A Kínában 16 800 jüanba (kb. 3000 dollár alatt) kerülő mini pick-up a külföldi piacokra homologizálva 8950 dollár induló árcímkével kerülhet a szaküzletek polcaira, de ez még mindig annyival alacsonyabb a mostani villamosított járművek áránál, hogy valódi piaci rést tölthet be az egyre szigorodó adó és emissziós szabályok mellett.

A Pickman névre keresztelt kis platós koncepciója kísértetiesen emlékeztet a Piaggio Ape különböző platósaira, kerestem is kettőt, mert nem feltétlenül mindenki járt talán olyan helyen (Olaszország), ahol részei a mindennapos utcaképnek.

Ez az 1965-ös 150 köbcentis ősmodell:

Ez pedig a 2019-es utódja:

Ezt a piaci szegmenst célozták most meg a kínaiak a címlapos modellel.

Előző kínai villanyautós kiadásunk itt olvasható:

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!