Sebességrekordot döntött… egy traktor
Még 2018-ban találta ki a Top Gear stábja, hogy ideje volna valamivel bekerülni az évkönyvekbe.
Mivel más nem nagyon volt kéznél, egy traktort választottak. Az Egyesült Királyság számos versenyzési célokra alkalmas asztfaltcsíkkal rendelkezik, akkor a Bruntinthorpe-i tűnt a legalkalmasabbnak. A siker sem váratott sokáig magára, a 140,44 km/h rekord egészen idén nyárig várta az új kihívókat, amikor is Guy Martin motorkerékpár-versenyző és műsorvezető egy JCB Fastrac 8000 vezetőfülkéjében 162,72 km/h sebességig hajszolta a gépezetet, ezzel egy időre beállítva az újabb csúcsot a Yorkshire-i Elvington légibázison.
Azonban ez sem volt elég, brit mérnökök lelkes csapata és az elhivatott pilóta újabb babérokra vágyott.
Október 23-án visszatértek Evingtonba és ezúttal 217,57 km/h átlagsebességgel, a Guinness Rekordok Könyve szakértői által utólag most hitelesítve elérték az újabb megdönthetetlent: egymás után két irányba is teljesítették a csúcskísérletet – kizárva a környezet, például széljárás befolyásoló hatásait – és ugyan a csúcssebesség még ennél is jóval magasabb, 247,35 km/h volt, a hitelesítéshez hagyományosan az átlagot kellett figyelembe venni.
A technikai adatok magukért beszélnek: 1000 lóerő, 2500 Nm nyomaték. A 7,2 literes dízelmotorhoz a gyári CVT váltó kevésnek bizonyult volna, ezért egy hatsebességesre cserélték, továbbá a kiegészítő légterelők mellett egy kisebb, könnyebb, áramvonalasabb (sic!) fülkét szereltek fel.
It doesn’t feel like a tractor [to drive]. From the outside, it looks like a tractor but it doesn’t sit in and it doesn’t go anything like a tractor
Martin szerint a traktornak kinéző jármű a vezetési élmény alapján egyáltalán nem hasonlítható egy traktorhoz, az útfekvése és a menetteljesítményei kiemelik az igavonók közül.
Érdemes lehet mostantól jobban figyelni a tükröt az autópályák belső sávjában.