HOLDKOMP

Kis lépés ez az árnyékos oldalon…

OlvasnivalóTech

TCAS

A TCAS egy olyan rendszer a repülőgépeken, ami segít elkerülni a pilótáknak az ütközést egy másik géppel. A Traffic Collision Avoidance System ma már nagyon sok repülőgépben megtalálható, bizonyos méretek felett kötelező, egyébként meg csak erősen ajánlott. A létrejöttére azért volt szükség, mert a hatóságot aggasztotta az ütközések viszonylag magas száma. Az 1956-os katasztrófa például, ami a Grand Canyon felett történt, és összesen 128 életet követelt, elkerülhető lett volna. Ha lett volna a gépeken valami rendszer ami figyelmeztette volna a pilótákat az összeütközésre, akkor valószínűleg nem történik meg a katasztrófa. Ekkortájt már foglalkoztak egyébként azzal a hatóságok, hogy specifikáljanak, és meg is valósítsanak egy ilyen életmentő eszközt. Különböző elképzelések bukkantak fel az idők során, majd tűntek el a süllyesztőben.

A végleges verzió lett a TCAS, a 80-as években tisztult le a kép végre. Az évtized végére már sok gépen működtek is a korai példányok. A működési elve az, hogy az eszközzel felszerelt gépek tudnak a másik jelenlétéről a közelben, és ha úgy ítélik meg, hogy veszélyesen közel kerülnek egymáshoz, akkor utasítják a pilótákat a kitérésre. Az egyiket mondjuk emelkedésre, míg a másikat süllyedésre szólítja fel a rendszer, és az utasítás azonnal követni kell. Még akkor is, ha a légiforgalmi irányító éppen más manővert kér a pilótától.

Működés közben

Sajnos ezt nem mindig sikerül betartani, ahogy azt a 2002-es überlingeni tragédia is bizonyítja. Ott a túlterhelt svájci irányító későn vette észre, hogy két gép veszélyes közelségbe került, és utasította az orosz Tu-154 személyzetét, hogy süllyedéssel kerüljék el keresztező DHL 757-es gépet. Közben a TCAS is működésbe lépett, és pont ellenkező megoldást focizott le egymás között a két rendszer. Az orosz gépnek emelkedést rendelt el, míg a tehergépnek süllyedést. Azonban az orosz pilóta az eredetileg kapott utasítást folytatta, és mindkét gép süllyedésben volt, amikor végül összeütköztek. Az eset borzasztóan tragikus, 71 ember halt meg aznap éjjel. Köztük rengeteg iskolás gyerek, akik Moszkvából utaztak egy tanulmányi kirándulás keretein belül Spanyolországba. A szomorú események itt még nem értek véget, mert az egyik szülő, aki elvesztette gyermekét, megkéselte 2 év múlva a légiforgalmi irányítót, ráadásul a saját családja szeme láttára. Az addigra már amúgy is emberi roncs Peter Nielsen belehalt a sérüléseibe.

TA/RA

A fentiekből is látszik, hogy a rendszer életmentő lehet abban az esetben, hogy ha a használatára ki van képezve a személyzet, és jól is reagálnak egy konfliktus idején. A riasztásnak egyébként két formája van. Amíg még viszonylag távol van egymástól két gép, addig a pilóták csak tájékoztatást kapnak (Traffic Advisory, TA) az elhaladó forgalomról. Ilyenkor annyi a teendő a pilótafülkében, hogy figyelemmel kell tartani a közeledő repülőt, és ha szükséges, akkor kitérő manővert kell végrehajtani. Amikor azonban felhangzik az azonnali intézkedést igénylő riasztás (Resolution advisory, RA), akkor a TCAS által kiadott utasításokat kell bármiféle késlekedés nélkül követni. Ilyenkor a légiforgalmi irányító már nem felel az ütközés elkerüléséért, a pilóták feladata az ügy. Amikor végül elhangzik a “minden rendben” jelzés, akkor tájékoztatják az irányítót, hogy mi történt, és megy minden tovább a maga útján.

Clear of conflict

A legtöbb ember egy ilyen incidenst úgy képzel el, hogy kitör a pánik a fülkében, szirénák vijjognak, a pilóták üvöltő hajtóművek mellett tépik a kormányt, és parancsszavakat ordibálva küzdenek a gép életéért. A valóság sokkal kevésbé drámai. A gyors reagálás mellett a higgadtság ugyanolyan fontos. A gépek szépen kitérnek, jelentik az irányításnak, hogy mi történt, és ennyi.

A hosszú bevezető után csak eljutottam a videóig ami miatt ez az egész írás megszületett. Az ATCmemes oldal zseniális videókkal szokta kifigurázni a repülőtársadalmat. Sztereotípiákat, gyakran felmerülő valós problémákat, és téves elképzeléseket szőnek bele a videóikba. A TCAS rendszer riasztásáról is van egy szösszenet, a hátamon folyt a könnyem, úgy röhögtem. A videó első fele azt mutatja be, hogy kb hogyan zajlik a valóságban egy RA riasztás, míg a végén az emberek fejében élő képet festi le:

HOLDKOMP