TeslApple – az autó, ami sohasem létezett

2020 decemberének végére is tartogatott az év meglepetéseket, a befektetők december 22-én, kedden csak kapkodhatták a fejüket.

A nap azzal indult, hogy iparági pletykák szerint az Apple komolyan gondolja a nem-is-annyira-titkos terveit és valóban önvezető autók gyártásába kezd. A céldátum két egymástól független, de megbízható forrás szerint (akik névtelenek természetesen) 2024, de ez a pandémia miatt egy évvel tolódhat.

Az Almás Gyártó a megszokott módon tervezi a bevonulását a piacra, ahogy a iPod zenelejátszójával átvette a zeneipart a kiadóktól, az arra alapuló iPhone megváltoztatta mindazt, amit a mobiltelefóniáról addig gondoltunk és azon túl, hogy a többi gyártót lépéskényszerbe hozta, olyan új, addig elképzelhetetlen profitgyárakat generált, mint a mobil fotózásból kinőtt Instagram vagy éppenséggel a rövid videókkal csilliárdokat termelő TikTok. Az Apple találta fel az MP3 lejátszót? Egyértelműen nem, viszont le tudta nyomni a kiadók torkán az értékesítési paradigmaváltást. Az iPhone hozott bármi újat, amit korábban nem találtak fel? Nyilván nem, viszont egy olyan csomaggal állt elő, ami fogyasztók milliárdjait késztette pénzköltésre.

Cupertino mérnökei feltehetően nem akarják újrafeltalálni az autót. Pontosan még nem tudni, hogy mi a Titan kódnevű projekt bevezetéskori célja, az viszont körvonalazódik, hogy mik lehetnek a technikai megoldások, amikre építkezhetnek. Azt mostanra nyugodtan kijelenthetjük, hogy az iPhone képfeldolgozó algoritmusai a számítógépes fotográfia legfejlettebbjei közé tartoznak, a közelmúlt újdonsága a LIDAR bevezetése volt, ez az eszköz nem csupán két dimenzióra képezi le a képfelvevő szenzoron jelentkező adatokat, hanem kiegészíti a harmadik dimenzió mélység/távolság információival is. Ennek még ha első látásra semmi köze nem lehet az autózáshoz, a valóságban mégiscsak van, mert ilyen szenzorok sokaságával lehet megtámogatni a környezet objektumainak felismerését az önvezető funkciók megvalósításához.

Ha ez nem lenne elég, az is egyre nyíltabb titok, hogy nem a széles körben elterjedt Li-Ion technológiát tervezik a járműveik energiatárolóiban felhasználni, hanem valami más tartósabb és/vagy nagyobb hatótávolságot nyújtó megoldással jelentkezhetnek. Hogy ez miért fontos? Mert ha mindenki ugyanazokra a nyersanyagokra alapoz, akkor bármilyen hiány vagy szűk keresztmetszet súlyosan érintheti a gyártás és a profit felfutását, ami az Apple reputációval elfogadhatatlan.

És itt elérkeztünk egy olyan ponthoz, ami egyúttal megmagyarázza, hogy miért nem siettetik a fejlesztés és gyártás beindítását. Amíg a hagyományos autógyártók lépéskényszerben vannak az elektromos autók térnyerése miatt, ezért bevállalnak akár átmeneti veszteségeket és bukásokat is, az Apple ezt nem engedheti meg magának a vásárlói elvárások miatt. Amíg a Nissannál első fecskeként a vásárlók elfogadták, hogy a Leaf eleve nem túl combos hatótávolsága drámaian csökkent az akkumulátorok degradálódásával és a Tesla állandó minőségi problémáit elfedi a hype, addig az Apple esetében egyetlen fiaskó is boríthatja az összes tervet. Gondoljunk csak a térképek körüli problémákra: amikor önálló Maps alkalmazással jelentek meg, a fél világ röhögött azon, hogy mekkora hibák voltak a felhasználó felületben az akkorra már évek óta fejlesztett Google Maps-hez képest.

De hogy miért született ebből egyáltalán a mai poszt? Az egyik ok, hogy a részvényárfolyam azonnali meglódulással reagált a Reuters szivárogtatására, 3% napon belüli növekedés egy ekkora vállalatnál azt jelentette, hogy a General Motors teljes piaci értékével nőtt az Apple kapitalizációja.

És az őrület itt még nem ért véget, Elon Musk ugyanis a Twitterén tette közzé, hogy amikor mélyponton volt a Tesla a Model 3 bevezetésekor és mindössze néhány hét választotta el a teljes anyagi csődtől, megkereste Tim Cook vezérigazgatót, hogy felajánlja a az akkor gombokért, a mostani ár tizedéért megszerezhető Tesla felvásárlását.

A Tesla mára annyit ér, mint a hét legnagyobb hagyományos autógyár együttesen, annak ellenére, hogy összesen alig valamivel több, mint félmillió autó legyártására képes évente, de nem elképzelhetetlen, hogy a nem is annyira távoli jövőben felvásárolhatja valamelyik vetélytársát, pletykák szerint akár a Fordot.

A tőzsdei árfolyamok alakulása a szokásos interaktív csártjainkon követhető:

HOLDKOMP