Történelmet írhat ma a SpaceX – S01E02 – sikeres az indítás!

Második részéhez érkezik izgalmas heti közvetítésünk a sokunk által kedvelt Elon Musk extrovertált multimilliárdos SpaceX nevű űrvállalatának Demo-2 küldetése történelminek ígérkező indításáról.

A Crew Dragon kapszula már a Falcon 9 hordozórakétán várja a floridai Kennedy Space Center – a korábbi Mercury, Apollo és Space Shuttle küldetésekről híressé vált – 39A állásán a végső visszaszámlálást.

Korábbi adásunk részletei az időjárás miatt végül meghiúsult kilövési kísérletről itt olvashatók:

Akik az első epizód fordulatait körmüket rágva követték, ma sem maradhatnak le a folytatásról.

A NASA live streamet az alábbi linken már most legalább félmillióan nézik:

Közép-európai idő (CET) szerint 17:22-kor (ami 3:22 p.m. keleti-parti idő) még három óra és harminc perc van hátra az eseményig.

A kék égen pajkos bárányfelhők kergetik egymást, a tenger felől csillapodott a szél, villámlásra egyelőre nem lehet számítani.

18:02 – nyílnak az ajtók, érkeznek Doug Hurley és Bob Behnken asztronauták.

18:04 – indokolt termékelhelyezés, a kilövőállásra egy Tesla Model X Astrovan szállítja a családjuktól búcsúzó hősöket.

18:15 – a konvoj úton van a kilövőállás felé.

Hosszabb szünet következik, miután elfoglalták a helyüket, elkezdik feltölteni a cseppfolyósított gáz hajtóanyagot a tartályokba.

20:32 – ötven perc van hátra az indításig, mindenki nyugodtan várakozik, egyelőre nyitott sisakokkal üldögélnek, túl sok dolguk nincs. A technikai személyzet az utolsó ellenőrzéseket végzi a rakéta két fokozatának feltöltése előtt. A felhőzet szakadozott, a tenger felől kék az ég, az időjárás jónak néz ki. A szél 15 mérföld per óra alatti, villámlásra továbbra is 10% alatti az esély, 70% feletti valószínűséggel ma indíthatják el a 2011 óta első emberes küldetést amerikai területről.

20:40 – a Launch Escape System élesítésével folytatódik az indítás. Ennek a védelmi rendszernek az a feladata, hogy a személyzetet akkor is automatikusan ki tudják menteni ha valami végzetes hiba lépne fel a hajtóművek működtetése során.

20:47 – harmincöt perccel indítás előtt a Falcon 9 hordozórakéta feltöltése is elkezdődött, a Crew Dragon kapszula mentő és manőverező alrendszerei már előzetesen megkapták a szükséges üzemanyagot, az RP1 kerozin és az elégetéséhez szükséges oxidálószer az első fokozatba töltődik a következő percekben. A fekete gyűrűtól felfelé található második fokozat a rakéta harmadát teszi ki, a tartályainak egyikét folyékony oxigénnel töltik fel.

21:02 – T-20 perc, az oxigén feltöltését párakicsapódás kíséri, de ez teljesen rendben van.

21:07 – a SpaceX nevében a CEO nyilatkozik, T-7 percnél dől el, hogy az időjárás lehetővé teszi-e a mai indítást.

21:13 – a végső eligazítás következik, a kijelzők az indítási konfigurációra lettek állítva.

T-03:30 perc – eddig nem szakították meg az indítást, folytatódik a visszaszámlálás

T – 00:00:00

VISSZASZÁMLÁLÁS VÉGE, BEINDULTAK A HAJTÓMŰVEK, EMELKEDIK A FALCON! 

T+01:00 perc – Mach 1, átlépték a hangsebességet.

T+02:40 perc – a felszállásnál használt Merlin motorok elvégezték a dolgukat, az első fokozat sikeresen levált.

T+09:40 perc – a Falcon-9 újra felhasználható első fokozata sikeresen landolt a kijelölt bázison, a második fokozatnál a SECO (Second Engine Cut-Off) eseményt követően az űrkapszula az előírt pályán halad.

T+12:00 perc – levált a második fokozat is, a Crew Dragon megkezdte az első önálló, 19 órásra tervezett űrutazását az Nemzetközi Űrállomás felé.

Ezúton gratulálunk a SpaceX csapatának a sikeres indításhoz, kimondható, hogy a mai nappal az űrkutatás egy új korszaka vette kezdetét.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!