HOLDKOMP

Kis lépés ez az árnyékos oldalon…

Autó-motorTech

Bíróság mondta ki – a Tesla Model 3 egy kurva szar autó

Németország messze földön híres arról, hogy komolyan veszik a szabályokat, különösen akkor, ha azok biztonsághoz, pláne a közúti biztonsághoz kapcsolódnak.

Egy különös eset borzolta a németországi elektromossággal autózó közösség kedélyeit, amikor március közepén egy úrvezető sikeresen összecsukta a szeretve gyűlölt Model 3-at, majd a hatóságok büntetésként egy hónapra bevonták a jogosítványát veszélyeztetésért.

Az autós panasszal élt és a területi másodfokú hatóságként eljáró bíróság (OLG) döntött: a büntetés nem volt jogos, mert nem a sofőr, hanem az autó, még pontosabban a gyártó tehet arról, hogy a baleset bekövetkezett.

Mi is történt pontosan és mivel indokolta a bíróság a döntését?

A szálak térben és időben messzire vezetnek. A Model 3 amerikai megjelenése óta állandó kritikák kereszttüzében áll egy olyan látszólag jelentéktelen kezelőszerv miatt, amivel az ablaktörlő sebességét lehet szabályozni, azaz, hogy időegység alatt hányszor és milyen gyorsan törölje le az ablakra hulló csapadékot, bogáresőt, madárszart.

Normál autóknál megszokhattuk, hogy ez a kezelőszerv valahol jól hozzáférhető módon, jellemzően a kormány mellett egy bajuszkapcsolón kap helyet, ahol néhány kapcsolás után rutinból, különösebb odafigyelés nélkül elvégezhető a kezelőszerv adjusztálása a mindenkori időjárási és látási viszonyokhoz. A kulcsszó az odafigyelés nélkül, ugyanis minden olyan művelet, ami elvonja a figyelmet az útról, potenciális veszélyforrás, ezért amikor valaki a rádiót tekergeti menet közben vagy horribile dictu telefonál, sms-ezik, fészbúkon osztja meg, hogy mi volt a baba pelusában előző este, az egyértelműen ütközik a Közúti Közlekedés Szabályzatának 23-ik szakaszának 1a pontjával és gondatlanságnak minősül ha abból veszélyeztetés, majd baleset következik be és jogos a büntetőpont.

Nade. A Tesla Model 3 esetében ez a kulcsfontosságú kapcsoló fizikai formájában nem létezik, a kamerák töltik be az esőérzékelő szerepet és minden automatikusan, a pilóta beavatkozása nélkül kellene, hogy megtörténjen, azaz ha esni kezd, az ablaktörlő töröljön, ha eláll, akkor pedig hagyja abba a maszatolást. Minden egyéb beállítás, amivel testre szabható a működés, a központi érintőképernyő megfelelő menüpontja alatt érhető el vagy alternatív megoldásként egyes beállításokra az autó hangvezérléssel is utasítható.

A baleset ezúttal az LCD basztatásakor történt és mivel úgy találtatott, hogy ez nem róható fel az adott szituáció ismeretében annak, aki megpróbált kilátni az egyre sűrűbben záporozó cseppek között, azaz megkísérelt egy lehetséges veszélyhelyzetet elhárítani, ezért a büntetés is indokolatlan, a felelősség a megfelelő, odafigyelés nélküli kezelés hiányára vezethető vissza, azaz a gyártóé.

Tovább árnyalja a képet, hogy a Model 3 2017-es megjelenése óta a felhasználók folyamatosan vért hánytak a teljesen kiszámíthatatlanul működő funkció miatt, a be- és kikapcsolás, azaz az esőérzékelés bizonytalan maradt a szoftveres javítások után is, a törlési intervallumot pedig a mesterséges unintelligencia időnként továbbra sem találja el, felhasználói beavatkozás szükséges.

A középkonzol tapicskolható óriástablettája, az abba épített trendiség és fensziség ezúttal visszaütött és nem csupán egy kellemetlen hajhullás lett a következmény, mint amikor a vezető felpillant és egy kisebb rudli szarvasai vágtatnak át előtte hideg verejtékben úszó perceket okozva, hanem egy összecsukott autó ripityára tört eleje és egy bírósági ítélet kell, hogy emlékeztessen mindenkit egy funkcionálisan hibás gyártói elképzelés lehetséges következményeire: akár nagyobb baj is történhetett volna.

via Gizmodo

HOLDKOMP