Hogyan (NE) vegyünk karórát #16 – mélyvíz

Az egyik legdrágább és legfeleslegesebb dolog, amit egy órával együtt megvehetünk az egy darab papír.

A legutóbbi posztban a svájci alap óraszerkezetekkel ismerkedhettetek meg:

Ma egy kicsit elmélyedünk a részletekben.

A karórák világa valahol azért mégis a pontosságról szól. A kérdés, hogy hogyan lehet bizonyítani egy mechanikus óraszerkezet pontosságát?

Egy időben maguk az óragyártók vették a fáradságot és beszabályozva adták ki az óráikat. Ez azt jelenti, hogy különböző pozíciókban, úgy mint

  • óraüveggel felfele
  • óraüveggel lefele
  • koronával felfele
  • koronával lefele
  • álló helyzetben

vagy ezek tetszőleges kombinációjában mérték meg és állították után a napi járáseltérést, majd a mérésnek megfelelően beütötték a hátlap belsejébe vagy a szerkezetbe, hogy mindez hány pozícióban történt. Például “Adjusted in five positions” – ha mondjuk mind az öt mérés megtörtént.

Így néz ki például egy Rolex 3135-ös szerkezetben (ADJ. 5 POSITIONS) :

El lehet képzelni, hogy mekkora volt az élőmunka igénye, ennek megfelelően alakult az órák ára is, egy 2 pozícióban beszabályozott szerkezettel szerelt óra kevesebbe került mint egy 3 pozícióban mért és beállított.

Ennyit a hagyományról és az előzményekről.

A Rolexeket pedig felejtsük is el, 10e dollár kategória, térjünk vissza a földre.

Ugyan legutóbb azt írtam, hogy a 300 és 3000 dollár közötti órákban jó eséllyel ugyanazt kapod, de vannak árnyalatok.

Vegyük is sorra azokat a minőségi szinteket, amiket az ETA szerkezetgyártó elérhetővé tett beszállítóként a különböző márkaneveken tokozó “óragyártóknak”.

Ebauche vagy Standard

  • 2 pozícióban beszabályozott
  • Napi (24 órás) járáseltérése +-20 mp
  • Az egyes pozíciók közötti maximális eltérés legfeljebb 30 mp

Elaboré

  • 3 pozícióban beszabályozott
  • Napi (24 órás) járáseltérése +-15 mp
  • Az egyes pozíciók közötti maximális eltérés legfeljebb 20 mp

Top

  • 5 pozícióban beszabályozott
  • Napi (24 órás) járáseltérése +-10 mp
  • Az egyes pozíciók közötti maximális eltérés legfeljebb 15 mp

Tudni érdemes, hogy teljesen automatizált folyamatokról beszélünk, szerkezet szinten mondjuk az ebauche árához képest 15-20% a top és itt nem horror összegekről van szó, a különbség nagyságrendileg 20-25 dollár. Érdemes végiggondolni a svájci karóra árakhoz képest, hogy mit spórolnak ezen a tokozók.

Itt el is értünk a darab papírunkhoz. Úgy hívják, hogy C.O.S.C. certifikát.

1973-ban, az óraipar válságának kellős közepén szövetkeztek a svájci óragyártó kantonok, létrehoztak egy “nonprofit” külső minőségellenőrző szervezetet (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres), ami arra volt hivatott, hogy egységes rendszer szerint ellenőrizze az órák pontosságát. Kidolgoztak egy rendszert, különböző hőmérsékleteken (23 fok, 8 fok, 38 fok) mérik különböző pozíciókban 20+ napon át az órákat, majd ha megfelelőnek találják, készül egy jegyzőkönyv, azt továbbítják az óragyártónak, az pedig büszkén odaadja a vevőnek, hogy tessék, ilyen pontos órát kaptál. Elnevezték kronométer (Chronometre) pontosságnak, papír szerint -4 – +6 mp a napi járáseltérés, 5 pozícióban beszabályozva.

Gondoljuk végig, hogy ez mit is jelent? Egyszer, az eladás előtt megmérték. Ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy az óra élete végéig ugyanezt fogja tudni. A karóra egy elég érzékeny jószág. Például a C.O.S.C papír birtokos topmenedzser az újévi Mága Zoltán koncerten állva tapsol a tághojerban és máris oda a pontosság.

Miért? Kerdezhetitek joggal. Azért, mert ilyenkor a karóra 50-80 g gyorsulás terhelést is kaphat, ahogy a két tenyér egymásnak csapódik. A karórákat eredetileg azért hordták bal kézen, mert amíg nem volt megfelelő ütésbiztosítás, egy szög kalapáccsal beverésével is szét lehetett ugrasztani a rugóházat.

Van persze ütésbiztosítás az ETA szerkezetekben, az a top és chronometre szinteken például Incabloc, az olcsóbb szerkezetekbe Etachoc kerül. A pontosságbeli eltérés ezeknél továbbá a Glucydur (ez egy berílium alapú, hőtágulásra kevéssé hajlamos rézötvözet) billegő, az Anchron hajszálrugó, Nivaflex főrugó miatt van, de a chronometre valójában a top minőségi szint egy darab papírral.

Az Incabloc ütésbiztosítás könnyen felismerhető, így néz ki:

Tehát ha ránéztek egy svájci mechanikus, ETA tokozás karóra szerkezetére (gyakran üveg a hátlap) és azt látjátok, hogy Incabloc az ütésbiztosítása, akkor az jó eséllyel a rugóházban is a magasabb minőségi szint lesz, felejtsétek el nyugodtan a papírt, nem kell. Hosszútávon várhatóan ugyanolyan pontos lesz papír nélkül is, mint a C.O.S.C.

Incabloc egy ETA 2892 szerkezetben: 

Nem Incabloc egy ETA 2824 szerkezetben:

És ismételjük el magunkban félhangosan: nem a papír, nem a számlapra írt márkanév, hanem az óraszerkezet tudja a pontosságot. Az Incabloc sem garancia a pontosságra, de egy jó indikátora lehet az óraszerkezet magasabb minőségi szintjének.

A C.O.S.C. papírnak mára annyira nincs értéke, hogy a Swatch-csoport egyik legolcsóbb brandje milliós nagyságrendben adja ki és a svájci óraipar éves gyártásának 6% megkapja (ez praktikusan azt jelenti, hogy bármi amit beküldenek certivel jön ki), tehát egyáltalán nem különleges.

  • rontóbogár

    anno volt egy svájci órák fórum az indexen, ott majdnem összejött egy saját tervezésű óra. nagy szomorúság volt egy év után feladni.

    • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

      Itt a kompon komoly terveink vannak, low-budget Flieger biztosan lesz, megvan az alap.
      Idő nem volt rá, de hosszú évnek nézünk elébe. 🙂

      • rontóbogár

        mi a tokgyártáson akadtunk meg. az ezüst (és gondolom, minden más is) öntés után nem tartja meg az eredeti méreteket, és ennek a kikísérletezése nagyon sok idő volt. a magyar szakik pedig hát khmmm… szóval inkább feladtuk, amíg megvolt az ezüst 🙂

        • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★
          • rontóbogár

            kicsit zavarosan mutatja a zidőt, de a mai világban teljesen megfelelő iránymutatást ad 😀

            milyen szerkezet lesz benne?

          • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

            2824-2
            Van ennek a Fliegernek több egész jó változata, létezik day-date 2836, van jobbkezes (korona a másik oldalon) és van még 24 órás 2893-al, ott a GMT-re rakták a kismutatót.

          • rontóbogár

            és végül is miért is lesz ez saját?

          • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

            Vau azt kérte, hogy az ő Fliegerére a számlapra tamponnyomással kerüljön Rick&Morty.

          • rontóbogár

            aha, és melyik kedves hölgy segít ebben? 😀

          • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

            Pfff.
            Tegnap a chilis-lime-os tampon, most meg jössz ezzel te is…
            Eleve azt mondtam, hogy legyen inkább lézergravír.

          • rontóbogár

            naugye 😀

          • vau
          • Szar viccek

            nicht komp óra

  • R2#metoo

    14 évesen rendesen órabuzi voltam ( wrist watch fetish ) aztán
    elkezdett zavarni, hogy minden sz@rba beleakad, aztán rájöttem, hogy
    a nap bármely szakában óra nélkül is ( 1-2 perc differencia ) tudom, hogy
    mennyi az annyi.

    A legkomolyabb kijelentést viszont a fiamtól hallottam öt éves korában:
    “Apa, az óra nem az időt mutatja, hanem azt, hogy hány óra van!” 🙂

  • Szar viccek

    Autót gondosan karbantartott tulajdonostól, valaki? Biztos egy milf lehet.
    https://uploads.disquscdn.com/images/d9f1688c92b0a1cb641ae78ab5f749867386046a11bf5983b22aee7bd32f6f9a.png

    • R2#metoo

      Kata Lizardork jeligére 😀

  • Szar viccek

    Véleményem, hogy a mechanikus óraszerkezetek gyártása 2018-ban a Föld erőforrásainak felesleges pocsékolása.

    • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

      Nem. A világot elpusztító termonukleáris atomcsapások után az elektronikus óraszerkezetek nem működnek majd az EMP miatt, a mechanikus órák vígan ketyegnek tovább.

      • R2#metoo

        A diesel detto.

        • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

          Beza, de csak a szívódízel.
          Asszem a Világok Harca filmben volt egy szokásos orbitális félrefordítás, a benzines autókban megkotlott a “szolenoid”.
          Az egy olyan.

          • R2#metoo

            Pontosan!

            Faszi bemegy a boltba.
            -Wankel motor van?
            -Van kell?

            Szóval a Stirling a másik ami fittyet hány az emi/emp trükköknek.

            Az eredeti szélkerék is ilyen huncutság, mert a crowd azt hiszi, hogy
            direct a szél ( ” A szél a levegőnek az a része amelyik siet” ) hajtja,
            miközben egyáltalán nem ez a működési elv.

    • rontóbogár

      lónak a himbilimbijét.
      egyszerűen remekművek!

      • Szar viccek

        Es ez mennyiben mond ellent annak amit allitottam?

        • rontóbogár

          remekművet sohasem nézünk gazdaságilag. kell és kész.

  • R2#metoo

    A logo komoly.
    Véletlen? Aligha.
    Búcsúsi papírforgó?
    Balra szvasztika?
    Jobbra szvasztika?
    Fehér vörös káreszt
    A kogo lomoly.
    Zavarba ejtően compact.
    Mint a termék mely’t szimbolizál.
    Ami fennt úgy lent.
    Switzer singularity…….

  • vau

    Kezd kirajzolódni előttem, hogy ennek az egésznek mi az értelme. Kb olyan, mint a veteránautózás.

  • Gab

    Elképzelem amikor a nő elkéri az órámat, majd kijelenti: Bocs, Incabloc alatt nincs randi:(

    • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

      Nem is merem elkérni a kedvesem óráját.
      51 köves (nem a nő és természtesen Incabloc), ragaszkodik hozzá mert szereti.
      Egy harmadik generációs családi kis cég jegyezte, nekem is tetszik. 🙂

%d bloggers like this: