Kurva szar autók – a Kia és az Audi már nem ajánlott vétel

Megbízhatósági problémák árnyalják a villanyautók térnyerését – számolt be róla a Consumer Reports, az elektromos mobilitás egyik legnagyobb piacának számító Egyesült Államokban a fogyasztók érdekeit képviselő legnagyobb taglétszámmal bíró helyi mérvadóként.

Míg az előző hónapban megerősítették azt a nyilvánvaló és közismert tényt, hogy a kevésbé összetett szerkezetek kevésbé javítás és karbantartás-igényesek a fosszilis üzemanyaggal hajtott társaikhoz képest, azonban közben egy új felmérés rámutatott a jellemzően még garanciális időben jelentkező megbízhatósági problémákra.

Ismét bebizonyosodott ugyanis, hogy az első szériás járműveknél számolni kell a kezdeti modellévekben a technikai kiforratlanság okozta fejfájásokkal, a későbbi változatokhoz képest borítékolható az elektromos specialitásnak számító akkumulátorok és hajtások előre nem tervezett mértékű meghibásodásaival.

A CR ezúttal 329 000 tagjának körében végzett felmérés eredményét összegezve jutott arra, hogy az Audi E-Tron, a Kia Niro EV és persze természetesen a Tesla Model Y meglehetősen problémás tud lenni. Úgyhogy szépen lefokozták őket és az ajánlottból a nem ajánlott kategóriába kerültek.

Much worse than average

A Model Y nem hazudtolta meg magát, a Teslák erőltetett bevezetése és a felfutó kereslet miatt simán hozza a korábbi Model S és Model X hasonló minőségi problémáit, sem az összeszerelés, sem pedig a fényezés nem az árcímkének megfelelő színvonalú egyes autóknál. A beszámolók szerint például a karosszérián jókora illesztési rések tátonganak, ezek felül por, törmelék, sőt emberi haj is ragadhat a festékbe, ami finoman szólva sem elfogadható, amikor az elvárás a babapopsi simaságú, csillogó dukkó.

Az E-Tron hajtásláncának teljesítményproblémái sem számítanak egyedi esetnek, de olyanról, hogy rövid úton csapágyasra lehet hajtani egy villanymotort, vélhetően a Kia Niro EV előtt nem sokan hallhattak. Márpedig mégis ez történt, a Kia el is ismerte a hibát a 2019-es modellév gyártmányainál, azóta már dolgoznak a továbbfejlesztett változaton.

A Consumer Reports kezdeti bizakodása ennek köszönhetően enyhe gyanakvásra váltott, úgyhogy a frissen megjelenő Ford Mustang Mach-E és a Merdedes-Benz EQC már eleve fenntartásokkal kezdheti a pályafutását átlagosnál alacsonyabb előértékeléssel, előbbinél valamennyire érthető is, hiszen a Ford a CR listájában csak a 22-ik megbízhatóságban, az Explorer és Escape SUV-kat övező rossz tapasztalatokat a kiugróan jó Edge sem tudta feledtetni.

Hasonló előítéletekkel kellett szembesülnie a Porsche Taycan amerikai bevezetésének is, ahol a CR kerekperec nem ajánlott címkét adott előzetes tesztelés nélkül, ugyanis az a tapasztalat, hogy a rengeteg kütyü, amivel a luxus és hi-tech érzést akarják növelni, időnként igencsak visszájára sül el, a hatalmas kijelzőkkel és infotainment rendszerekkel gyakran csak a baj van.

It’s all the other new technology that could show up on any car—new infotainment systems, more sophisticated power equipment and gadgets—that often gets put on new EVs to feed a perception that they’re supposed to be luxurious and high-tech.

A Porsche ennek ellenére higgadt maradt és megnyugtattak mindenkit, hogy ha a valaha gyártott összes Porsche 70%-a még mindig az utakat rója, akkor az újak is ennek a magas sztenderdnek kívánnak megfelelni, tehát aggodalomra semmi ok. Mondjuk abban azért lehet valami, hogy alapból nem túl rosszak az autóik, hiszen a CR a legmegbízhatóbb európai gyártóként tartja őket számon.

A címlapképhez egy rövid magyarázat, ami valószínűleg több kérdést vet fel, mintsem megválaszol: egy friss videó szerint egy Taycan valahol a kies Albionban parkolás közben összetört egy másik autót, majd egy BMW tetején állt meg. Az érthetetlen manőver során az autó kontrollálatlanul gyorsulni kezdett, ami a Motor1.com autós szakportál szerint vagy azért történt, mert véletlenül teljes erőből ráálltak a gázpedálra a fék helyett vagy valaki rosszul lett.

Kiegészítésnek viszont mindenképp érdemes megjegyezni, hogy a máig talán egyik legmegbízhatóbb villanyautó, a Chevrolet Bolt a többi elektromos járműhöz mérten faék egyszerűségű, ezért aztán nem is igazán akar elromlani. Szemben a sokszor világviszonylatban legnagyobb példányszámban eladottként aposztrofált Nissan Leaf-fel, ami jelenleg az értékelés szerint épp csak átlagosnak számít, de leginkább azért, mert mostanra az akkumulátor degradálódásával drámaian hatótávjukat vesztő, katasztrofális javítási költségű első generációs Leaf-ek másod-harmadkézből fogyasztói kikerültek a CR látóköréből.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!