Kurva szar autók – Ford Mondeo V6

Bár egy kicsit double tapnek tűnik, mégse mehetünk el szó nélkül a 2001-től gyártott Ford Mondeo V6 mellett. Tekintsétek ezt a cikket a fordgyűlölet margójára írt posztnak.

A Mondeómat nehéz volt megszeretni. Egy elég rút baleset után vettem használtan ideiglenes autóként, ami nem volt egy szerencsés választás. Azaz bizonyos szempontból az volt: a keretből erre futotta és mi ideálisabb van a fővárosban, mint egy autó, amiben két és fél literes benzines erőforrás van.

Annak ellenére, hogy ez hihetetlen tartalékokat feltételez, valójában nem lépett olyan nagyot, mint az ember elvárná. Mivel Hondáról váltottam, nem tűnt fel a nagyon lassan, de annál egyenletesebben és selymesebben felépülő húzás, illetve a csendes járás, de ez mindenképpen a típus legnagyobb előnye. Látszott, hogy a Ford kitalálta megint, hogy kell valami erős a kocsijába, de a kétliteres meg az egynyolcas turbósítása akkoriban még nem volt nagy divat. Nagy meglepetésre a Mazdával való együttműködés (fejlesztési szipolyozás) idején sikerült ezt is kifejleszteni.

Aztán persze a Duratecet ráhúzták a Ford Zeta és a Ford Sigma motorokra is, de ettől még a Duratec V6, azaz a Mondeo V6 egy kurvajó, alumínium alapú DOHC motor volt, hatvan fokos szöggel, amit 1993-tól szereltek a Mondeokba, főként a csúcsmodellekbe. Az elsődleges tervező a Porsche volt, aki a műszaki alapjait csinálta, miután eladta a Fordnak a dizájnt, aztán a Cosworth hangolta a hengerfejeket. A Jaguar AJ-V6 motor nagyon hasonló, de annak változó szelepvezérlése volt.

Az ST220 lett a legpengébb változat, abba a háromliteresre feltolt hathengerest tették, ami a szegény megboldogult Accord Type-R és a Mazda MPS mellett az egyik legpengébb power szedánná tette. A Top Gearesek leszopták magukat tőle és aggatták rá a “mindenképp vedd meg” badgeket.

Én ennek a felvizezett, emberbarát futóművel szerelt változatát vettem meg, ami még mindig annyira volt csak emberbarát, hogy ugyan nem sírva szálltam ki a régi Thököly úton keresztülhajtva, de legalább mehettem centrírozni és szilenteket cserélni. Mert ugyan a kanyart úgy fogta, hogy sírni lehetett közben, de gyakorlatilag ha kátyú közelébe került már attól elkúródott.

A váltó volt a másik csúcspontja az autónak. A kapcsolási érzet nagyon sokáig az egyik legfontosabb fórumhuszár-faktor volt autóvásárláskor, miután a Golf I-em nyugdíjba ment, gyakorlatilag csak olyan autókat vettem, amik híresek voltak a jó váltóikról: Civic, Accord és a Mondeo. A felszereltség mellett az akkori kőkemény erős pontja volt az autónak és mindenképp megsüvegelendő.

Viszont itt véget ért a dicshimnusz. A gazdag felszereltségnek és a típushibáknak a garmadája zúdult a nyakamba, gyakorlatilag nonstop. Berohadt központi zár miatt nyithatatlan csomagtartó nyaralás közepén, benne a cuccokkal. Állandó elektronikai gondok az ablakemelővel: a legextrémebb a randomra lehúzódó ablakok voltak autópályázás közben, az esőben. Egyszer úgy beszart, hogy szakadó hóban kabrióztam végig a budafokról a tizenháromba és a takony ráfagyott a szakállamra. A zár sose működött: végig kellett járni az ajtókat, pont mint a zsigulis időkben, hogy tutira nem maradt-e kinyílva valami. Mondjuk egyszer a kilincs baszódott el, az vicces volt: egy színház után kellett beszállnom öltönyben az anyósülésről.

Az összes gomb elkezdett kopni, minden műanyag kallantyú egyszer-kétszer letörött. Egyszer úgy maradt a kezemben a kesztyűtartó nyitógombja egy kattanás kíséretében, hogy benn maradt a forgalmi, ezért csak rúgdosás és feszegetés árán tudtam kivenni. Az ülésfűtés tudott vidám dolgokat csinálni, néha csak úgy felforralta a seggemet, tekintet nélkül az évszakra. Az ülésmagasság állítás gombja beszorult, ezért a kakasülőről vittem görnyesztett nyakkal a szerelőmhöz, hogy tegyen bele egy húsz forintos billencset az elektronikai boltból inkább.

Csodaszép bézs szövetülések voltak benne, amiket a tacskóm imádott. A középtámasz hátul elegánsan lenyaklott így alapjáraton, mindenféle alátámasztás nélkül – olyan igénytelen volt, hogy nem nagyon mertem felajánlani senkinek se, hogy használják. A középső konzol gyári volt, de simán lötyögött és valami olyan irgalmatlan ronda, mindentől elütő bőrimitáció volt rajta, hogy zokogni lett volna kedvem. A középkonzol óráját az évek alatt szerintem egyszer sem tudta senki leolvasni, annyira érhetetlenül szarul van megoldva. A tetőablak állandóan elbaszódott, valamilyen állása sose működött rendesen.

A CD váltóban konkrétan két olyan CD-m ragadt be (az egyik a Sixpence None The Richer volt, a másik haverom Rémemberje), amit már ki se akartam szedni, annyira elegem volt az egészből. Jól szólt ugyan, de még a bontóban is azt mondták, hogy tegyek le arról, hogy a gyári alkatrészekkel pótoljam, mert úgyis mind kurva szarok. A szélvédőfűtéstől káprázott az ember szeme esőben, plusz csíkokban megadta magát, amitől ilyen börtönélmény-szerűen csíkosan telt minden párás nap. A xenon trafói állandó hibaforrások voltak, lényegében nem volt év, hogy ne lett volna valami szopó velük.

De a futómű, az állandóan átrohadó kipufogó, a szétbaszódó gyári tömítések mentén szivárgó olaj, a darabjaira hulló belső tér és a selejtes hifi sem tette be nálam annyira a kaput, mint az üzemanyagrendszer.

Mert az bazdmeg. Nos a benzinpumpa a Mondeok egyik igazi szar része. De a Fordnál éles ésszel rájöttek, hogy egy ekkora motorba több nafta dukál és azt a kis nyomású pumpa, amit az 1.8-hoz adnak nem lesz jó, ezért raktak bele egy nagyobbat. Na de a nagyobb nyomású fizikailag is nagyobb volt, viszont az ülés alatti nyílást változatlanul hagyták. Az eredmény?

Az üzemanyagpumpát csak a futómű megbontásával tudtad szerelni és cserélni, vagy ki kellett vágni a borítólemezt. Persze nálam valami ismeretlen, kóboráram jellegű hiba folytán kétszer ment tönkre egymás után a szivattyú: először a rendszerbe a tankból bekerült fémhulladékra gyanakodtunk, aztán a típuskód alapján azonos, mégis szar alkatrészre, aztán az üzemanyagcsövekre. Ehhez nyilván sokszor le kellett szerelni a kocsi mindenét, és minden egyes alkalommal újra kellett próbálkozni. A tetejébe a “rossz” szivattyú áram alá helyezve működött is, csak valahogy nem produkált elegendő nyomást az autó működéséhez. Négyszer, vagy ötször hagyott ott, általában éjszaka. Egyszer egy túlóra után Budaörsön, ott állt egy hetet legalább, annyira ideges voltam rá.

Amikor eladtam, rámokádott minden epét, ami még volt benne. A gyújtókábelek annak ellenére mentek tönkre, hogy párezer kilométerrel korábban cseréltem őket, elengedett minden létező tömítés nagyjából egyszerre és a zárak is elkezdték eljátszani a mókájukat. Természetesen a generátor is beadta az unalmast, mindezt két hét leforgása alatt. A mosóból konkrétan úgy hoztam el próbakörre mutatni az autót, hogy be kellett tolni, mert nem töltötte az akksit.

Ne vegyetek Mondeot. Tényleg kurva szar.

 

  • D. Pin Trouble

    Jókor szólsz

    • vau

      Gondolom azóta sokat javult a helyzet, van az ismerőseim között az új változat, meg a ráncfelvarrottnál is javítottak csomó mindent, de a 2001-2004 szériát be kellett volna zúzni. Ráadásul sunyin csinálta a kis geci, két évig semmi komoly baja nem volt, aztán szépen lassan elkezdte a gecizéseket és a végén egy ilyen hatalmas szarlavina-gömbben autóztam sikoltva, lángoló hajjal.

      • D. Pin Trouble

        Jó, nekem a fasse tudja hányas, utolsó előtti verzijó van, 14-ben vettem modellváltós takarításkor. Baja nemigen van, de megszeretni nem tudtam. Igaz, három év alatt ment bele össz 30 ezer km.

  • vau

    Ja, és szarrákopott a kilincs, folyamatosan olyan volt, mint amit lefostak, plusz lejött a gumiborítás az ablak mellett az ajtóról.

    • D. Pin Trouble

      Nekem a Megane II-es volt ilyen, nyolcvanezer kilométerrel úgy nézett ki mintha kilenc beduinnal megtömve háromszor kerülte volna meg a Földet

      • vau

        Én is ezerszer megvádoltam szerencsétlen romhalmazt, hogy biztosan visszatekerték és állandó interjúztatója voltam a taxisoknak, hogy most ez tényleg ennyire szar-e, vagy átbasztak. Ők jellemzően dízelekkel mászkáltak, de mondták, hogy a gyári ajánlott tömítések, kapcsolók, elektronika és a belső anyagok olvasztott tejfölöspoharakból és bagolyköpetből voltak megépítve.

        • D. Pin Trouble

          Nálam fel se merült a kétely, mert újonnan vettem. És én vigyázok ezekre a szarokra, nem szoktak leépülni az autóim.

          • vau

            Majd írok a megvásárlásának körülményeiről, az egy elég szomorú sztori. Egy 2003-as modellváltás előtti utolsó szériás Accordból ültem át bele és akkor volt 4 éves.

          • D. Pin Trouble

            Mindannyian hibázunk olykor.
            Én mondjuk szinte mindig, ha autót veszek.

    • Pé7er

      20 éves kocsinál előfordul, kis művészi vénával ezeket azért még lehet házilag javítani.

      • vau

        De ez nem húsz éves kocsi volt akkoriban, hanem tíz, amikor eladtam, többévnyi szopás után. 🙂

  • :/

    Ööö 😕

  • Ziles Gizi

    Szerintem vau, szüljön egy mondeo sünt. Oszt ennyivel be is van fejezve.

    Mondjuk lehet még neki mondani, hogy mennyire hiányoztál, mennyire odavagyok a cikkeidért, mennyire nagyszerű vagy, de én ma utálom a vaut.

    • :/

      Na, mi történt?

      • vau

        Én ittam egy kávét, meg elkezdtem a következő cikket.

        • Ziles Gizi

          Az a kibaszott magabiztosságod.

        • SpaceWolf

          Dolgozni meg a niggerek fognak, vagy mi?

        • Bernard Black

          kettőre betáraztam egy kísérteteset. de szerintem arrébb rakom egy kicsit háromra.

          • Ziles Gizi

            négy körül befogadóbbvagyok egy horror picture show-ra.

          • vau

            Cseréltem egyet, dramaturgiailag jobban jön ki azt hiszem.

          • Bernard Black

            minnyá nézem

          • Bernard Black

            ha véletlenül valamelyikőtöket elkapná az ihlet délután, én abban is benne vagyok, hogy estére gyüjjenek a szellemek, csak én mostan dolgozom

          • :/

            Kisértetest inkább estére időzítsd nem?

        • :/

          A kávé talán kis irigységgel töltene el, de inkább kértem egy espresso macchiatot 😁
          Várom az új posztot.

          • vau

            Lehet, hogy lecserélik itt benn a kávégépeket darálósra a kurva nespressoról. Egy darabig párhuzamosan fognak létezni.

          • :/

            Nem biztos hogy előrébbb lesztek, a Saeco automaták kicsit rosszabbat főznek mintha langyos vízzel öntenél fel egy fél tasak 3az1-bent 😕
            Ha van beleszólásod, akkor Cimbali Juniort ajánlanám, sok kávézó használja beugrósnak, ha gond lenne a nagy géppel tehát bírja akár az “ipari” használatot is.
            Gőzölő, pohármelegítő meg úgy egyáltalán, mindent tud amit a nagyok, beleértbe a ristrettót is és vastag cremával főzi le az arra érdemes kávékat 😊

          • vau

            Elvileg Julius Meinl hozza magával, cserébe hogy tőlük rendeljük a pörkölt kávét. Nincsenek olyan illúzióim, hogy rendes gép lesz…

          • :/

            Ne add fel előre, a Julius is Cimbalit használ és a Lipóti pékségekben egész jól működnek együtt, bár a kávéjuk nekem kicsit semleges, de lehet hogy beköszönt hozzátok a kávékánaán 😁

    • SpaceWolf

      Hajjaj

      • Ziles Gizi

        csend. utálom. nem.

  • Szar viccek

    Van olyan tìpus, ami vaunak 1. Nem volt 2. Nem ert hozzá?

    • Ziles Gizi

      Uram atyám. Ne sértegesd. Mindene volt, minden szar autó, is. IS

    • vau

      Ez a lista, szóval van még tarcsi autókból 😀

      Trabant
      Trabant kombi
      Golf I
      Civic
      Accord
      Punto Van (kölcsönbe fél évig)
      Mondeo
      Astra kombi (céges)
      CX-7
      Lacetti

      Plusz nyaraláskor általában bérlek két hétre valamit, szóval van merítés Corsából, Pandából meg ilyenekből.

      • Szar viccek

        Ezt sose ertettem..:D Nekem 10 eve ugyanaz az autom.

        • Ziles Gizi

          Jó, de nyaralsz, nem?

          • Szar viccek

            Egesz evben.

        • SpaceWolf

          Valszeg azért, mert jól választottál, és nem esik szét alattad az autónak csúfolt ipari hulladék. 😀

        • vau

          Párhuzamosan létezett pár autó, amíg nem voltam biztos benne, hogy a cégautó megmarad pl. addig nem adtam el dolgokat és kettőt összetörtem a fentiekből, azt én se terveztem.

          • Szar viccek

            Es mennyi idos vagy? 30 korul nem? Hogy a faszba jott a trabant?

          • vau

            Jó lenne. 🙂

          • Ziles Gizi

            Ha Trabantja lett volna, majdnem megbocsátottam volna neki mindent. De szarral jár 🙂

          • Szar viccek

            Ti jartok?

          • D. Pin Trouble

            Szerintem még nem, de nagyon alakul 🙂

          • SpaceWolf

            Upvote, ha te is drukkolsz!!!!

          • :/

            😁😁

          • Ziles Gizi

            dehogy, utálom őt.

          • D. Pin Trouble

            A rekordom négy autó volt egyszerre a ház előtt, na az már kicsit kuplerájos volt.

        • D. Pin Trouble

          Biztos nem szar autót vettél, ott rontottad el.

      • D. Pin Trouble

        Höhö, Saab-od nem volt még, pedig az is bőven belefér ebbe a zsebbe.
        A Becsületesnepper a Zindekszről azt írta rá, nem autó, hanem vallás, és igaza volt.

        • Szar viccek

          60% imidzs 40% auto by winkler

          • vau

            Opelsson

          • D. Pin Trouble

            6 évig szívtam vele, de élveztem

          • Szar viccek

            Volt a családban 9-5 aero, egyebet nem is mondok. 😀

        • ApuElcseszettÉleteVagyok

          tesómnak volt.
          amikor jó, kurva jó autó. amikor jó.
          kényelmes autó, szeret traileren utazni.

          • D. Pin Trouble

            Ja, az enyém San Remotól jött tréleren hazáig. Igaz, ebben 90%-ban a köcsög digók a hibásak, akik SAAb-logós szervizben egy szaros benzinpumpa-hibát nem képesek 5 nap alatt felismerni, viszont bármely időpillanatban folyékonyan hazudnak.

      • Ziles Gizi

        Astra kombival járunk mindenhova. Jaj, de gáz.

    • :/

      Bármelyik kis autó, azokba nem fér bele.

  • Ziles Gizi

    Kár, hogy nem ma van cikk, a kert budiról.

    • SpaceWolf

      Nem merem megkérdezni, hogy miért.

      • Ziles Gizi

        Tetszett a kacsa. Ugyanakkor vitáztam volna az emberi ürülék és a trágyázásról. Összességében tetszett, szívesen olvastam volna még, erről. Azonkívül pár napja tetszett a francia faszi siklós repülése, kb 50 volt ahogy megnéztem.

        Rengeteg kérdésem lenne, csak nem merem kérdezni az ilyen vau féle, okostojások miatt.

        Ha repülnék, felvinnél,?

        • SpaceWolf

          Én biztosan nem, nincs tandem licenszem. De tudok javasolni olyan embert akiben megbízok, és vállal utasreptetést.

          • Ziles Gizi

            Benned bíztam volna. Mással nem érdekel.

          • Ziles Gizi

            Vagyis nem is akartam lájkolni sem.

  • Ziles Gizi

    Még annyit szeretnék ehhez hozzáfűzni, hogy kurva jó a Wind River. Ha van időtök nézzétek meg. Pláne, hogy jön a TWD. És onnantól semmi jó nem történik velünk, mert kiderül, hogy az egy szar.

    • fatherstack

      Wind river! Őszinte vadondráma, kellemes vérengzéssel és többszintű, direktbe mutatott bosszúval. A kedvenc filmzsánereim kombinációja.

    • HAL9000

      SPOILER: Az olajcég telephelyén kirobbant nézeteltérésnél nagyokat pislogtam és bennmaradt pár lélegzetvételnyi oxigén a tüdőmben. Tényleg hatalmas film.

      • Ziles Gizi

        Pont hátravoltam dőlve, elindult a gyomrom. Sokára néztem meg, mert mindenki fanyalgott, hogy lassú meg uncsi, hát nem az egy percig sem.

%d bloggers like this: