×

Lagoon 420 – 2016

Lagoon 420 – 2016

Itt az ideje megint elképesztően drága szarokat nézegetnünk.

A vitorlásbemutató sorozat előző részében beszéltünk az “ésszerűen kezelhető maximális méretről”. Na, ez azt hiszem túlmegy azon a határon. A Lagoon 420 egy katamarán, a 420-ból pedig sokan kitalálhattátok, hogy 42 lábas hosszúsággal büszkélkedhet, amivel kéttörzsű hajó révén kiérdemli a batár jelzőt. Túlzás nélkül ki lehet jelenteni, hogy lakóhajóként és túrahajóként is elképesztően jól funkcionál: gyakorlatilag egy nyolcfős társaság kergetheti egymást a hajón egész nap és nem lehet érezni rajta a zsúfoltságot.

Alapesetben két darab negyven lóerős dízelmotorral szerelik, ami hajóviszonylatban elég sok, de az igényesebbek megfejelhetik hetvenöt lóerősre, ami már óceáni átkelésekre is maradéktalanul alkalmas (nem mint ha a negyven lovasok nem lennének azok, de az az összesen plusz ötven lóerő pont elég arra, hogy kurvanagy hátszélben még nagyobb erővel tolja a hajót, hogy az pattogjon a víz felszínén, ahelyett hogy belefúrja az orrát a hullámokba.

Ha megkínálod gázzal, akkor tíz csomó felett megy motorral, ami már könnyű motorcsónaktempó. Nem nagyon szar egy negyvenkét lábas hajótól. Összehasonlításképp a Bavariával riktán mentünk 10 csomó felett, akkor is teljes vitorlázattal – motorral nem lehetett hat csomó fölé hajtani. Jellemzően lazy jackkel és rollos fokkvitorlával szerelik, ami a kocavitorlások dolgát némileg meg tudja nehezíteni.

Aki viszont hozzászokik a kezeléséhez, az azt is megszokhatja, hogy úgy teper, mint a veszedelem: tizenpár csomós szélben is bőven tíz csomó felett lehet vele vitorlázni. A legdurvább, hogy a két hajótörzs miatt ez a sebesség nem igazán érződik, mivel egyáltalán nem dől, illetve nem nagyon hallani, ahogy a víz robog a hajótörzsek mellett. Körülbelül 100 fokos takkokat lehet vele csinálni, ami azt jelenti, hogy széllel szemben igen szarul megy az egytörzsűekhez képest, viszont még mindig nagyon kellemesen egy átlagos katamaránhoz képest.

Általában legalább egy elektromos csörlővel szerelik, illetve felkészítik az “egykezes” kezelésre: jellemzően minden fontos funkció hátra van vezetve a cockpitbe. Emiatt és a kezessége miatt egy iszonyatosan mókásan kezelhető nagy tehén, ami ráadásul egy rohanóbajnok. Mivel annyi hely van rajta, mint egy focipályán, ezért gyakorlatilag nincs zsúfoltságérzés még komoly manőverezgetés közben sem.

A Lagoon 420-at Marc Van Peteghem és Vincent Lauriot Prévost tervezte és Bordeaux közelében építik, Franciaországban. Eleve magasabbra pozícionálja magát a gyártó, mint például a Bavaria, ezért az anyaghasználatban és a minőségben is kifogástalan, amit alkotnak. Gyakorlatilag a legnagyobb katamarángyártó a világon.

A belső padlók üvegszál-erősítésűek, ezzel is növelve a hajó belső merevségét. Még durva időben, durva hullámokon sincs nyikorgás, nyöszörgés: teszi a dolgát. Az 55 láb magas árboc szépen tornyosul a hajó fölé, hatalmas orrvitorlával és ehhez mérten lényegesen kisebb nagyvitorlával – a szalon elvesz a felületből a magasságával.

A beltér egyszerűen pazar. Gyakorlatilag egy nappalit cipelsz magaddal, ahol egy nagyobb társaság is elfér. A szokásos extrák, mint a hűtő, fagyasztó, sütő remekül hozzáférhetők és nem kell átesni senkin ahhoz, hogy eljuss közben a kabinodba. Hasonlóképp minden műszer nagyon jól elérhető és mellé 360 fokos kilátás jár szinte mindenhonnan, ami a navigációt és a veszélyek elkerülését is segíti. A padló mindenhol csúszásmentes wenge, amin saját bevallásuk szerint rengeteget dolgoztak a készítők, valamint mindenhol tölgyfa bútorok vannak.

Hatalmas előnye, hogy tengeribetegek is nagyon jól bírják, mert minimálisan dülöngél, nagyon tágasak a terek és nem kell egy zárt, sötét kabinban átvészelni a viharokat, de nem is kell a cockpitben ázni-fázni. Igazi családi hajó annak a pár szerencsésnek, akik ki tudják fizetni a felszereltségtől függően körülbelül 400 000 Eurós vételárat. Természetesen mint minden hajót, ezt is érdemesebb inkább bérelni.

Lelkes holdkomp olvasóink azt hiszem már sejtik, hogy ez a történet is hova fog kicsúcsosodni: hamarosan kipróbáljuk, hogy hogy megy és megírjuk.

 

You May Have Missed

HOLDKOMP