Legnagyobb haditechnikai tévedések – Gusztáv és a tigris esetei két egérrel

A nagyobb mindig jobb – gondolta ismét Adolf Hitler
A Bismarck és a Tirpitz történetét már korábban is feldolgoztuk:

De a szárazföld se maradjon szó nélkül. A hadviselés elképzelhetetlen lett volna tüzérség nélkül. És milyen a jó ágyú? Jó nagy. De akkor már legyen egyből a legnagyobb. Így született meg Gusztáv és Dóra a két 800 mm-es, valaha volt legnagyobb ágyú (címlapon).

Két szépséghibájuk volt: Az egyik, hogy kb. 250 főt kötött le az üzemeltetésük, mert síneken közlekedtek. Úgy meg még célozni is kissé nehéz, hogy amerre a sínek állnak. Úgy kellett irányba fektetni a pályát. A másik apróbb hiba pedig az volt, hogy negyvenegynéhány lövés után tönkrement a csőben a huzagolás és teljesen használhatatlan ócskavas lett az egész. Pedig egész jól mutatott.

De voltak további remek ötletek. A Panzerek a maguk kis 30 tonnájával eléggé aprónak bizonyultak, megszületett az igény egy legalább kétszer akkora tankra. Ő lett a Tigris.

Két koncepció versengett a Führer kegyeiért, egy hagymányos hajtásláncú, ahol amelyik oldalt fékezték, arra kanyarodott, valamint Ferdinand Porsche innovatív dízel-elektromos megoldása a végtelenül egyszerű kihajtással: egy dízel generátor hajtotta a két oldai lánctalpat villanymotorral és amelyikre több kraftot adtak, az elfordította a tankot az ellenkező irányba. Eljött a bemutató napja, a dízel-elektromos egyetlen akadályt nem tudott teljesíteni, udvariasan felgyulladt. A hagyományos végigment minden akadályon, megszületett a megrendelés.

Voltak vele apróbb gondok: egy logisztikai rémálom volt, 60 tonna azért hatvan tonna. A másik pedig, hogy hajlamos volt igencsak elromlani a túl bonyolult és érzekeny szerkezet miatt. Végül német feljegyzések szerint ugyanannyit semmisítettek meg német katonák, mint az ellenség, hogy ne kerülhessen a kezükbe. Az is kisebb gond volt a későbbiekben, hogy az 57 mm-es brit páncéltörő szépen kilőtte 4-500 méterről és végül már a korszerűsített Sherman 2 is a megnövelt lövegével. Arról nem is beszélve, hogy a Tigrisből kb. 1250 készülhetett, a Sherman pedig kb. 50 ezer példányban készült.

Amikor már azt gondolnánk, hogy nincs tovább, azért néha megszalad a fantázia. A Tigris is túl kicsi, kellene valami nagyobb. Lett akkor Tiger II és Tiger III. De még nagyobb! Porsche lett megint felkérve, ezúttal is ragaszkodott a dízel-elektromoshoz, ami ami egyszer már bevált, az bevált. És előállt a 182 tonnás Kampferpanzer Maus, azaz páncélegér tervével. Azonnal kellett belőle két prototípus.

Hogy miért kettő? Ha a Tigris egy logisztikai rémálom volt, a Maus még inkább. Az egy dolog, hogy a mozgatásához kb. 30 méterenként kellett egy liter üzemagyag, de nem volt olyan híd, ami elbírta volna. Jött a nagy ötlet: át lehet kelni a folyómederben is. Csakhogy a víz alatt nem megy a dízelmotor. Na ezért kellett a másik Maus. A nyílások ledugaszolása után a vízpartról egy kábelen táplálta az egyik a másikat, aztán amikor az kikecmergett a túlpartra, akkor fordítva.

A Szövetségesek amikor megtalálták, csak néztek, hogy ez meg mi?

Terepszínű festést kapott, kész csoda, hogy egyáltalán észrevették.