Legnagyobb haditechnikai tévedések – USA #3

A léghajó kezdetben elég jó tervnek tűnt.

A Nagy Háború során, nagyjából 1916-ban kiderült, hogy a jövő háborúit nem a hatalmas ágyúk és csatahajók fogják eldönteni, hanem a víz alatt és a levegőben folytatott harc.

Amíg a németek elsősorban marketing célokra és utaztatásra szánták a léghajóikat, az USA katonai bürokratái kitalálták, hogy mekkora ötlet a hadi célú felhasználás.

Ugyan mindenki tudta, hogy a hatalmas célpont, hidrogénnel töltött léghajót egyetlen foszforos nyomjelző lövedék felrobbantja, praktikusan egy százezer fontos/dolláros/márkás monstrumot egy kábé 5 centes lövedékkel le lehet vadászni, de nem adták fel.

17 hidrogénes kísérlet fuccsolt be, néhányan meghaltak, sokan megsérültek.

A hidrogén ravasz jószág, a levegő 20% körüli oxigéntartalmával elegyedve durranógázt alkot és nevéhez méltóan durran. Narancssárgás lánggal. Elég esztétikus. Épp mint a Hindenburg. Kb. 36 másodperc alatt enyészett el.

Szóval a hidrogénes kudarc után rájöttek, hogy ott a hélium, az semleges, nem durran. Ráadásul akkor az egész világon csak Nevada államban termelték, házhoz jött.

Merjünk nagyok lenni – gondolták a tervezők – van héliumunk, nem gyullad, németeknek nem adjuk el, építsünk valami nagyot.

Építettek először három hatalmas hangárt. A hatalmasat úgy értsétek, hogy szinte nem is volt akkoriban technológia ekkora tető vasbetonnal áthidalására, beton oszlopokra húztak fel a könnyű fa tetőszerkezetet.

260 méteresek lettek a léghajók, ez kábé 4 méterrel kisebb csak, mint mondjuk a Titanic volt.

A sebességük elérhette a 120-130 km/órát, azért az nem volt rossz a 30-as években, a kétfedelű repcsik tudtak mondjuk 160 km/órát egy évtizeddel korábban. Elég jól hangzik, nem?

De itt nem állt meg a fantázia, ezek a dögök 3-4 Sparrowhawk repülőgépet hordoztak. Igen, jól olvassátok, repülőgép hordozó léghajót álmodtak meg. A felszállás még csak-csak. De a landolás egy léghajóra? El tudjátok képzelni.

A nagy testnek végül nagy ára volt. Ugyanis néha fúj a szél a légkörben és odacsapja a vízbe kormányozhatatlanul, ahogy van. Az első léghajó, a USS Akron beleveszett az óceánba, 73 halálos áldozattal. A testvérhajója szintén a szél áldozata lett rá két évre.

Ekkor jött a nagy ötlet, hogy hagyni kell a francba a merev vázas hatalmas hordozó léghajókat, lehet helyettük sok kicsi, váz nélküli, azok olyanok csak mint egy-egy nagy lufi.

Remek terv, bárki beláthatja. 360 fokos panoráma megfigyelő, hetekig mehet ki küldetésre, hajó és tengeralattjáró felderítő. Akár bombázni is lehet róla.

Egyetlen feljegyzett esetben sikerült egy ilyen léghajóról lebombázni egy tengeralattjárót, persze az u-boot ütege simán kilőtte a léghajót is, az is odaveszett.

A fa hangárok sorsa is érdekes. Ott állt egymás mellett a három hatalmas hangár (még mindig a 260 méteres léghajókra méretezve), immár az eredeti hajók nélkül és becsapott a ménykű.

Annyi történt, hogy jött egy szokásos szélvihar, villámcsapkodással. Előre tudták, hogy jön, ezért mind a 23 léghajót bevitték a fa hangárokba, a környék lakói az autóikat, hajóikat is, mi baj lehet? Védett helyen vannak.

Kigyulladt, leégett az egész fa szerkezet ahogy volt, egyik hangárról a másikra terjedt a tűz, odaveszett minden. Mostanra már csak egy-két betonoszlop őrzi ennek a remek elképzelésnek az emlékét.

Nagydolgokról előzmény itt:

  • taro

    papíron tutira működött..

  • SpaceWolf

    Sosem értettem, hogy miért bíztak ezekben a dögökben.

    • taro

      mert még kurvára gyerekcipőben járt a repülés akkoriban.

    • Bernard Black

      még mindig tartom, hogy egy zeppelinen whiskyzni és szivarozni, na ott kezdődik az igazi burzsujkodás

      • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

        Nemtom mennyire érdekes, de a hagyományos ülős repcsik pilótái 7-8 G terhelést bírtak, a németek fejlesztettek egy közel szuperszonikus gépet fekvő testhelyzetű pilótának 12 G terhelésre. Igazából Wolf lenne a téma gazdája, az ernyő összeomlásos posztra írtam, hogy van még a tarsolyban. 🙂
        Amúgy ha választanom kéne nemes halált, egyértelmű, hogy egy léghajó szivarszobájában szereték megpusztulni.

        • SpaceWolf

          Ernyő alatt spirálban is kurva nagy terhelést lehet kapni. Lényegében egy 6 méteres erőkaron pörögsz lefelé, 25 m/s merüléssel. Gondolhatod… sokan belehaltak már, mert egyszerűen beleájultak, kiszorult a vér az agyból. Oda kell figyelni.
          5 g már fáj. Egyszer kicsit túlhúztam. Dübörgött lefelé, pörgött a horizonton az ernyő, pofával lefelé. És volt valami furcsa zaj, amit nem tudtam hova rakni. Aztán leesett. A zihálásom volt az.

          • ★☆☭IonágyúS ЯiszpekTPónY☭☆★

            Annyira már nem vágom, de volt egy ilyen teória, hogy ha kiugrasz szabadesésbe, becsavarodsz, pörögsz mint a motolla és véged. 10 G felett beájulsz és over.
            Valahogy 30 km felett lehetett az első pár kísérlet, légballonból ugrással.

          • SpaceWolf

            Az valós probléma. Felix is majdnem beszopta amikor megcsinálta a rekordot.

    • :/

      Igazából ha lelövik, az összes repülőeszközre igaz ez.

  • :/

    Ha háborúzni nem is jó, de egy ilyennel utazást azért kipróbálnék 😊
    https://i.imgur.com/bC1qq1f_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

  • egyedi

    gondoltam ide jobban illik:
    megnéztem a Dunkirk-öt. látta valaki?

%d bloggers like this: