A nagy villanyautó svindli – Belga Kongó a világ segglyuka

Kongó a világ második legszegényebb országa, ott bányásszák gyerekmunkások a villanyautók akkumulátoraihoz szükséges kobaltot.

A Kongói Demokratikus Köztársaság (ez lesz a posztban röviden Kongó) nem összekeverendő a szomszédos Kongói Köztársasággal.

A második vagy harmadik legszegényebb kérdésben megoszlanak a vélemények, mert a Közép-afrikai Köztársaság és Libéria rendre megpróbálja alulmúlni az ex-belga gyarmat, korábban Zaire, Kongó-Léopoldville, Brazzaville-Kongó és egyéb fantázianeveken futó, közel 70 milliós lakosságú egyenlítői országot.

1960-ban próbáltak először a gyarmati rendszerből függetlenedni, ki is kiáltották, aztán a belga(!!!) hadsereg kommandósai(!!!!!) leverték az egészet, elrabolták és udvariasan megölték Patrice Lumumba elnököt. Ez persze a régmúlt, demokratikus belgák, na.

A fejlett világ sem maradt ki a demokráciaexportból, az USA és szövetségesei hatalomba segítették Joseph-Desiré Mobutut, amihez nyilván semmi köze nem volt a réz- és gyémántbánya bizniszből fakadó érdekeltségeknek, hivatalosan a kommunizmus elleni harc volt az indok.

JFK és Mobutu, a két demokrata 1963-ban

Tekerjük kicsit előre az idő kerekét. Arra talán páran emlékeznek, hogy 1984-re Mobutu svájci bankszámláin 4 milliárd dollár halmozódott fel, ami Zaire teljes éves GDP-jét tette ki akkoriban. Nevezhetjük a világ egyik leggecibb tolvajának?

Az ország elmúlt évtizedeit aztán különböző hatalomátvételek, puccsok jellemezték, de még inkább a rohadás és a korrupció. A fejlett, demokratikus Nyugat elektronikai tech vállalatai a réz, tantál és egyéb nyersanyagok feketepiaci beszerzése fejében teljesen elfeledkeztek a hangoztatott értékeikről. Úgy néz ki, hogy a helyi erőknek északról Dél-Szudánnal karöltve a II. vh óta az emberiség legvéresebb konfliktusait sikerült összehozniuk két nagyobb és több kisebb polgárháborúban.

Kongó jelszavai: Justice, Paix, Travail, azaz Igazság, Béke, Munka, csak azt nem tették hozzá, hogy ebből egy érvényes és nem lehet választani. Maradt a munka. Leginkább kényszermunka.

A Világbank adatai szerint vásárlóerő paritáson 830 dollár körül volt 1990-ben az egy főre jutó éves GDP, ez 2016 végére tartósan rendkívül alacsony szintek után ismét elérte a 800 dollárt (nominálisan ez 400 dollár körül lehet). Összehasonlításként 2016 Magyarországon 26700 dollár a PPP GDP per capita. El lehet képzelni.

Mindeközben a kobaltbányászat igazán felfutott. Sehol máshol nincs annyi kobalt. A tartalékuk 3 és fél millió tonna lehet, ez háromszorosa az őket követő ausztrálokénak. A kitermelés is érdekes, az USA évente 650 tonna körül tud termelni, az oroszoknál van nagyjából 5600, Kongóban 64000 tonna, az USA termelésének százszorosa.

Az UNICEF jelentése szerint 2016-ban legalább negyvenezer gyerekmunkás dolgozott többnyire kobaltot bányászó üzemekben, fiúk, lányok vegyesen. Az ilyen becslések általában messze alulmúlják a valóságot.

Kalifornia állam 2025-től be fogja tiltani a fosszilis üzemanyaggal működő járművek forgalmazását, Franciaország és Nagy Britannia 2040-re tűzte ki célul a dízel és benzines járművek kivezetését, Németország 16 tartománya 2030-at jelölte meg a fosszilisek betiltásának.

Hatalmas növekedés várható az EV (villanyautó) piacon, élen a Teslával.

A világ kobaltkereskedelmének kétharmadát Kína uralja, el lehet képzelni, hogy mennyire nem érdekel senkit, honnan jön eredetileg ha szinte csak Kongóban termelik. És milyen áron.

A kobalt egyébként a lítium alapú akkumulátorok katódján növeli az áramsűrűséget, ezzel valamivel olcsóbb és gyorsabb tölteni a villanyautókat, de kiváltható volna nagyrészt nikkellel és más gyakoribb fémekkel.

De így olcsóbb.

És a lényeg: villanyautózás=NO EMISSZIÓ. A Föld megmenekül.

Majdnem elhittem.

vau Tesla posztját sokadszor is érdemes elolvasni:

 

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
%d bloggers like this: