Újabb pletykák az Apple autóról

Ming-Csi Kuo iparági szakértő szinte mindig megbízható forrása az Apple háza tájáról érkező kiszivárogtatásoknak. Azt sem mindig lehet tudni, hogy ezek mennyire szándékosak, a Cupertino-i gyártó esetleg nem épp teszteli a várható piaci fogadtatását egy-két elképzelésnek?

Az első hivatalosnak tűnő pletyka még korábban a Hyundai bejelentésével indult, amikor kiderült, hogy tárgyalásokat folytatnak egy esetleges együttműködésről a közös autógyártásban. Ez egy kétélű megállapodásnak tűnhet már elsőre is, mert a nagy A nem éppen arról ismert, hogy teljesen szabad kezet adna, szigorúan megregulázta még az olyan – nem kis részben az iPhone gyártásnak köszönhetően nagyra nőtt – iparági óriásokat is, mint a Foxconn vagy a kijelzők és memóriachipek beszállítójaként, de mégis közvetlen konkurenciát jelentő Samsung.

Az Almás Gyártó ezúttal nem közvetlenül a Hyundai-Kia fő márkáit vizsgálgatja, elvannak azok nélkül is, hanem Kuo szerint a KRW nevű, önmagában szinte ismeretlen leányvállalatba tervez befektetni nem kevesebb, mint kezdetben 4 milliárd dollárt, hogy az E-GMP platformra építkezve beindítsák évente 100000 autó legyártását, majd később ezt a számot szeretnék felfuttatni 400000 eladott példányra az első típusból.

A tárgyalások úgy állnak, hogy a hónap közepén aláírás és pecsét kerülhet mindkét fél részéről a szerződések aljára, majd várhatóan február 17-től indulhat is a közös munka. A gyártás tervezett helyszíne a Kia Georgia állambeli gyáregysége, ami kizárólag Apple autókra állna át, a megjelenés céldátuma 2024. A globális terjeszkedésben és logisztikai szolgáltatásokban szerepet kaphat a Hyundai Glovis – járt utat a járatlanért felesleges volna feladni.

Miért éppen a Hyundai? – Merülhet fel az iparági pletykákban kevésbé jártas olvasóban a kérdés.

A válasz nem csupán annyi, hogy szétnéztek, aztán találtak egy tetszetős óccósított koreai platformot, ennél komplexebb a döntés háttere. Jelenleg két dolog korlátozza az elektromos mobilitás terjedését a hagyományos belső égésű motorokkal szerelt autókkal szemben. Az egyik a hatótáv, itt az elvárás egy töltéssel legalább 500 km, a másik – és talán sokkal fontosabb – a töltési idő. Az E-GMP platform itt valami egészen remek, 18 perces 80%-ra töltést ígér, ami már közel van az egy tankolással, pisiléssel és egy kávéval eltöltött vállalható időhöz.

A többi számadat csak annyira fontos, amennyire, a 3,5 másodperces százra gyorsulás teljesen átlagos, annak köszönhetően, hogy az elektromotorok közel teljes nyomatéka 0 fordulatszámtól rendelkezésre áll, ahogy a 260 km/h végsebesség sem számít különösen kimagaslónak.

Az viszont mindenképp hasznos lehet, ha a multi-charging megvalósul, azaz a 400 és 800 Voltos rendszerekhez is tud csatlakozni, hiszen ez olyan, mint ha a tulajdonos bármelyik kútra beállhatna az autójával, legyen az gáz, benzin vagy etanol, ugyanakkor az sem mellékes, hogy a hálózat felé visszafele is lehetőség van a tárolt energia átadására, talán mondani sem kell, hogy milyen világ elé nézünk, amikor a nap közben olcsó napenergiával feltöltött autónk lesz képes éjjel biztosítani a lakásunk villanyszámláját, miközben a hűtés-fűtés, nagyképernyős Apple TV+ élmény nem termel szén-dioxidot.

Akiben esetleg kételyek merülnének föl a formavilágot illetően és valami idétlen szappantartóra vagy futurisztikus lebegő csodákra asszociál az Apple új e-mobilitás termékeiről, annak sem kell feltétlenül aggódnia, jelen poszt írása előtt alig 14 órával azt is kiderítették, hogy honnan igazolt főtervezőt Tim Cook csapata.

Nem más, mint a Porsche karosszériáért felelős alelnöke, Mandred Herrer kapta a megtisztelő feladatot, hogy megtervezze a felnövekvő generációk kerekeken guruló iPodját.

HOLDKOMP