Valami készül az Apple háza táján – beszállhatnak a keresőiparba?

Egyre több forrás számol be arról, hogy az Almás Gyártó szokatlan aktivitásba kezdett, mégpedig egy olyan területen, ahol a bevételei majdhogynem ingyen keletkeznek.

A történetünk szálai térben és időben messze vezetnek, még abba a korba, amikor az Apple egészen ártalmatlannak tűnt a túlárazott zenelejátszójával és a habókos különcöknek szánt OSX operációs rendszerére épülő fura kinézetű Mac számítógépekkel.

Amikor Steve Jobs eldöntötte, hogy az iPod megérett arra, hogy szélesebb közönséghez is eljuttassa az Apple márkát és beszállt a telefóniába, egyúttal az iparág többi szereplőjével is igyekezett jól jövedelmező megállapodásokat tető alá hozni. Az iPhone egyik ilyen háttérben megkötött üzlete volt a Google keresőóriással létrejött deal, ami alapján az iOS készülékek alapértelmezett böngészője a Google lett.

Steve Jobs és Eric Schmidt a Google elnöke az iPhone bevezetés idején

Akkoriban még senki nem feltételezte, hogy szűk másfél évtizeddel később a Google kereséseinek negyede Apple készülékekről érkezik és azt sem, hogy ez egy kisebb ország teljes költségvetésének megfelelő összeg átadását fogja jelenteni az Apple felé. Márpedig ez történt és az egymilliárd iOS eszközből kevesebb már nem is nagyon lesz.

Az Apple viszont nem arról híres, hogy hagyna egy falatnyi profitot is parlagon heverni, még akkor sem, ha az adott piac legnagyobb szereplőivel kell szembeszállni egy kisebb, majd később egyre nagyobb részesedésért.

Gondoljunk csak arra, hogy mi történik mostanság az on demand streaming szolgáltatások területén… az egyik legújabb szereplőként a NetFlix, az Amazon Prime és a Disney ellen elindított Apple TV+ idén már felhő tárhely és zeneszolgáltatás mellé kedvezményes csomagban megszerezhető az olyan sokadlagosnak gondolt megoldásokkal egyött, mint az Arcade konzolos játék platform. Mindaddig sokadlagosnak tűnő, amíg nem vesszük észre, hogy az Apple működteti a legnagyobb jövedelmet hozó játékboltok egyikét, az App Store-t és onnan csak egy lépés a fejlesztőket áttéríteni a Microsoft és Sony dominálta konzolos territóriumba ha van hozzá megfelelő eszköz és penetráció, az Apple TV készülék pedig egyre inkább az.

Ha a stratégia működik a tech különböző területein, miért is ne működhetne máshol is? Merülhet fel bárkiben a kérdés, aki kicsit is követi a híreket. Korábban csak suttogtak az AppleBot crawler tevékenységeinek csendes élénküléséről, ugyanakkor az iOS 14 megjelenésével több dolog is történt egyszerre. Az új mobil operációs rendszer alapértelmezés szerint blokkolja a privacy-t sértő nyomkövetést, amire mondhatnánk, hogy végre és hallelúja, ha nem látszana az a cél, ami mögötte van: a Facebook reklámpiacának korlátozása. Ez annyira jól sikerülhetett, hogy amíg eleinte csak hitetlenkedés övezte az Apple lépését, a korai mérések szerint akár 40% revenue visszaesést is hozhat Mark Zuckerberg cégének az Apple eszközein ha a korábbi elégedett ügyfeleik nem lesznek hajlandók fizetni a nem kellően pontosan átadott célközönségért, az értékesítések visszaeséséért. Ez most ott tart, hogy a Facebook kénytelen lesz a saját felületein történő agresszív reklámozással növelni az eléréseket, rögtön első áldozat lehet a WhatsApp, ahol eddig reklámmentesen lehetett biztonságosnak gondolt kapcsolatokon keresztül üzeneteket váltani. Ne legyenek illúziók, a FB ezeket a kapcsolati hálókat is értékesíteni akarja, mert lóvéra kell a pénz.

Visszakanyarodva a kis csapongás után az Apple háza tájára: az iOS 14 egy úgy fícsört is hozott, az AI asszisztens Siri már nem csak a Google keresőtalálatait képes visszaadni, hanem az Apple saját keresőmotorjának eredményeit is és azokat adott esetben már előre sorolja. Ha ennyi nem lenne elég, érdemes azt is végiggondolni, hogy Tim Cook csapata 2018-ban leigazolta John Giannandrea-t projektvezetőnek, aki nem máshonnan érkezett, mint a Google egyik vezetőjeként a Head of Search pozícióból. Ugyancsak érdekes, hogy az utóbbi időben az Apple álláshirdetései tele vannak keresőkre szakosodott témákkal.

Amikor az elmúlt hetekben kiderült, hogy az US Department of Justice kitüntetett figyelemmel kezdte el vizsgálni a keresőmarketingben 92% piaci részesedést birtokló Google különböző megállapodásait, igencsak szemet szúrt a Safari böngésző alapbeállítása és az ahhoz kapcsolódó alkuk, ami az ellenérdekelt piaci szereplők között mégsem tűnik ritkaságnak, ha a többi hasonszőrű kiszorításáról van szó, márpedig ez bizony egy csúnya monopóliumnak tűnik és feltehetően az is.

Google has unlawfully maintained monopolies in search and search advertising by entering into long-term agreements with Apple that require Google to be the default – and de facto exclusive – general search engine on Apple’s popular Safari browser and other Apple search tools

A periratokból az deríthető ki, hogy kifejezetten nehezményezik ennek a hosszútávú megállapodásnak a létrejöttét és életben tartását, ami 8-12 milliárdos bevételként az Apple globális nettó árbevételének és mivel ezért semmit nem kell tenni profitjának 15-20%-át adja.

Nem csekély tehát a tét, ha bíróság meszeli el a két gigászt, így az Apple akár jól is kijöhet az egészből, ha a Safari, a Siri és a Spotlight a saját keresőjét fogja használni.

Már csak az a kérdés, hogy mit szól majd ahhoz a minisztérium, mert a Microsoft már egyszer megütötte a bokáját az Internet Explorer operációs rendszerbe integrálásával, most már ők is a Google malmára hajtják a biteket a Chromium alapú Edge kanonizálásával és Bing keresőmotor a fasorban sincs.

Interaktív Apple csártunkon szokás szerint követhetők a tőzsdei események.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!