Kurva szar autók – már megint a Nissan Leaf S01E02
A Nissan Leaf a legkedveltebb gyűlöletgombócunk, ezúttal egy újabb meglepetéssel állt elő.
Hogy miért gyűlöljük olyan lelkesen? Mert egy hatalmas átverés az egész, a marketingesek bugyija viszont folyamatosan nedves, ahogy szopatják a vevőket a kamu adatokkal, valótlan hírekkel.
Azzal az állítással már foglalkoztunk, hogy a legnépszerűbb vagy legnagyobb példányszámban fogyó elektromos autó volna. Ez nettó hazugság, a számok viszont nem hazudnak.
Ahogy azzal is, hogy a tulajdonosok 5 év elteltével azzal szembesülnek, hogy annyi szopás, kétségbeejtő para, hogy nyáron nem szabad használni a klímát, télen nem szabad fűteni, mert azonnal 30%-ot csökken az eleve nem túl parádés, alig 100 km-es valós hatótáv, még a kezdeti pénzük nagy részét is elbukták a fene nagy spóroláson.
Van azonban egy olyan marketinges állítás, amit nem fejtettünk ki teljes mélységében, ma ennek járunk a végére.
Ez így hangzik: a Leaf az egyetlen elektromos autó, aminek SOHA nem hibásodott még meg az akkumulátora.
Mondjuk egy elektromos tűz valóban nem hiba, lásd címlapkép.
De lássunk is neki! A Nissan Leaf akkumulátoráról két dolgot érdemes tudni: gyorstöltővel nem lehet teljesen feltölteni, az elektrokémiai folyamatok miatt a felrobbanás elkerülésére a nagy áramú töltés leáll kb. 80-85% töltöttségnél. A kisütés során ugyancsak közbelép az elektronika, 20% körül leállítja az autót, mert a mélykisütés irreverzibilis kémiai folyamatokkal az akkumulátor azonnali tönkremeneteléhez vezet. Ennek van egy olyan mellékhatása, hogy a leállított autóval egy-két óra elteltével még akár 1-5 km gondtalan örömautózásban lehet része a boldogtalan tulajdonosnak.
Van azonban egy elhallgatott tulajdonsága az akkupakknak, ami egyáltalán nem szerepel a marketing anyagokban: a degradálódás. Az akkumulátorokról azért szinte mindenki tudja, hogy véges számú töltés-kisütési ciklust bírnak és az élettartamuk során a kapacitásuk kisebb-nagyobb mértékben csökken. Ezt a mértéket titkolják el. Utánajártunk, hogy nektek ma már ne kelljen.
A Leaf két különböző méretű akkupakkal került forgalomba, az eredetileg 24 kWh-st később felváltotta az upgrade-elt 30 kWh változat. Ti is azt látjátok, amit én? Igen, a 30 kWh rohamosan degradálódik, sokkal gyorsabban csökken a kapacitása és ezzel a valós hatótáv, mint a korábbi változaté.
A Nissan persze készült erre, a kisebbiket 6200 dollárért, a nagyobbikat 7400 dollárért cserélik. A csere azt jelenti, hogy megtartják maguknak a régit.
Na most azért mindenki gondoljon bele, hogy mekkora boldogság lehet megvenni egy használt Leaf-et a 3500-5000 dolláros használt kategóriából, akár a legtetejéről és a harmadik alkalommal 50-60 km utáni leállásnál befáradni a szervizbe és kicsengetni némi aprót. Makes sense.
A Nissan korábban azt állította, hogy a szétbontott akkupakkokat köztéri világításban hasznosítják újra, de most szintet léptek, rájöttek, hogy az olcsójánosok betöltetlen piaci rést jelentenek. Elkezdték féláron árulni a bontott cellákból újraépített akkukat. Hogy ez miért átverés? Mert ezeknek nem teljes a kapacitása, meg sem közelíti az erdetetit, ráadásul az élettartama is sokkal alacsonyabb. Jánosunk ugyan spórolt, de nagyon rövid időn belül ugyanott fog tartani csak némi apróval megrövidítve.
Ez egyébként azért különösen aljasság, mert az akku ilyen blokkokból áll:
Ezek egyenként bemérhetők és cserélhetők volnának, azaz sokkal-sokkal olcsóbban meg lehetne oldani a rendszeres cserékkel a hatótáv és az élettartam kitolását.
Így marad csak a kitolás.
Ha ti is okosak szeretnétek lenni, vegyetek használt Leaf-et gombokért és kezdődhet a spórolás!