Skoda Citigo 2014 – Kurva szar autók #3

Simply clever meg a faszomat, azt.

Van az az autós újságírói állapot, amikor a túlvezérelt középszerűség visszaüt és az újságíró hajlamos felmagasztalni az olyan eszközöket, amik még önmaguk paródiájának sem lennének jók, ha nem lenne rájuk ragasztva egy divatos plecsni és nem lennének amúgy eltelítve elképesztően jó, ugyanakkor középszerű autókkal. Így lehet például fasza autónak látni a Skoda Citigot meg testvéreit, a Seat Miii?!-t és a Volkswagen Upot. El tudom képzelni, hogy ott állsz, megint le kéne tesztelni egy közepes Ceedet, vagy egy Aurist, amiben ugyanazokat az unalmas dolgokat találod. Légkondi, tolatóradar, valami 1.4 vagy 1.6 benzin, vagy újabban valami turbós. Halál unalom. Teszi a dolgát, semmi extra.

És akkor jön ez tonnás szarhalom, amibe beleszuszakolták a világegyetem legerőtlenebb motorját, azt is hülyebiztossá ostobásítva, de erről majd később. Átlagos teszterként nyilván felviláglik benne, hogy “jajj, de jó, hát ez minden, amire szüksége lehet egy átlagembernek”. Meg jönnek a romantikus lózungok, hogy mennyire szép meg puritán. Aztán hazamegy a hősünk és beül a tizenöt éves E klasszéba, mert azért az ember szeret nem kitört nyakkal közlekedni, meg örül, ha látja a műszerfalat. Az autós újságíró egyébként is hajlamos a cuccbuzulásban megfásult harácsolók tettetett thoreaui mindenről lemondását becsomagolni valami hihetetlen megfejtésnek, hogy aztán letolja az átlagolvasó torkán.

“Tulajdonképpen ez minden, amire szükséged lehet.” Persze.

Volt szerencsém ezt a nyomorult siralomházat vezetni tizenpár napon keresztül. Nem mondom, az utolsó napokra majdnem teljesen Stockholm szindrómám lett és már-már odáig jutottam, hogy létezik a világegyetemnek egy olyan szeglete a téridőben, ahol én ezt el tudnám viselni közlekedési eszközként. Ahol voltam, a szűk utcák és az idegbeteg quados tizenéves turistalányok a forgalom szerves részét képezik.

Na de azért nem. Az egész kisautó a miniautó szegmensben indul, ahol a Hunyadi i10 és a Panda is versenyez. Kár, hogy az utóbbi minden tekintetben autóbb, még az elképesztően szar üléseivel együtt is. A Citigo 929 kilogram tömény rosszindulat. Stílusában követi a Skoda receptet: elhiteti veled, hogy tulajdonképpen ez valamiféle másodszintű, kvázi-prémium termék, ami majdnem Audi. Hát kurvára nem az. Ugye megvan az az egyébként Győrben közszájon forgó legenda, hogy a motorgyárban minőségbiztosításkor van az Audi szint, van a kicsit zárványos, de szépen javítható Volkswagen szint, aztán jön mindenhogy szar Skoda és Seat szint.

Mert a Volkswagennél elképesztően nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy minden forintot (ami inkább a négy miskához lesz közelebb, mint a háromhoz, ha élhető autót akarunk) megbánjunk, amit elköltöttünk.

Az ajtó úgy csukódik, mint egy ólajtó. A csomagtérajtó teleszkópjainak olyan a csillapítása, mint ha soha nem lett volna és csak a “szájonbaszlak nyitódáskor” és a “lefeszítem ha beledöglök is” állapota lenne. A belső kárpitokat “stílusosan” lehagyták és a külső fényezés színében égeti a karodat az ablak alatti rész. A műanyagok valahol az elsőgenerációs Suzukik és az olvasztott tejfölöspohár között vannak félúton. Az üléskárpitról ha kiszállsz fürdőgatyában, akkor konkrétan végigmegy rajtad a kóboráram, annyira műszálas. A gyorsulása nem értelmezhető semmilyen szinten, talán valami 13.8 másodpercet ad meg a gyár, de ne feledjük, hogy a VW-ről van szó, aminek azt sem szabad elhinni, ha kérdez. A futóműve kicsit is szarabb utakon úgy üt fel, hogy akár egy hét alatt le lehet vele csökkenteni minimumra a vesekő kockázatát. Mondjuk legalább a váltója patent.

Persze a 60 lovas alapmotorja egy ványadt szar, de hálistennek beletettek egy csodás limitert egyesben, ami arra hivatott, hogy Mancika tökig le tudja padlózni induláskor és akkor sem bőgeti a motort, megáll valahol kétezernél a fordulatszám. Ezért ha leugrik a kuplungról ijedtében, mert ráfolyt az alapozó a mobiltelefonra, akkor sem köt ki a szemközti susnyásban. Ez egyben azt is eredményezi, hogy tizenkét fokos szögnél komolyann lejtőn nem érdemes próbálkozni az elindulással – jobban járunk, ha kettesben padlógázzal, finom kuplungtechnikával futunk neki.

A fordulóköre 9.8m, ami a kocsi méreteihez képest meg úgy általában is szar. Egy nyamvad Corsa, ami beillik egy húsz évvel ezelőtti Golfnak vagy Astrának most 10.6-ot tud. Mondjuk legalább kanyarban jó, mert olyan, mint egy gokart. Amit kellően ellensúlyoz, hogy valami túlbuzgó mérnök úgy elbaszta az ABS-t, hogy az akkor is beszarat, ha egy kicsit lejtősebb úton elkezded pöcögtetni a féket. A fogyasztása tök jó, először azt hittem, hogy elromlott az órája – nagyjából öt liter benzinben megállt, ami szép eredmény, pláne annak tükrében, hogy nyomtam neki, mint süket a csengőt.

Hátul el lehet férni, még magam mögött is maradt annyi hely, hogy a fotóstáskát lábhoz le tudtam tenni, ami feltételezi, hogy valami kisnövésű ideig-óráig el tud létezni benne. A szokásos szemétláda trükk persze itt is megvan: a Skoda ősi játéka, amit a Superb (szuperbé suttyóul) honosított meg a tizenhárom centi hosszú hátsó ülőlapjaival, hogy rövidre veszi a helyet, ahova effektíve a segged le tudod tenni, így megmarad a lábtér illúziója. Természetesen nincs hatalmas térkínálat, mert a hossza alig több, mint három és fél méterre van szabva, ami elég böcsületes teljesítmény. A motorblokk arasznyi és háromhengeres, ami recept arra, hogy borzalmasan szar legyen, de amúgy meglepő módon nem teljesen az. Szégyenteljesen kerreg az első fél percben, de miután átmelegszik az ember nem biztos, hogy azonnal elokádja magát.

Így is tudtak egy decens csomagtartót fabrikálni, amire fel lehet akasztani a bevásárlószatyrokat, és egy 60 literes hátizsák is szépen befért. Szemre egy babakocsi összecsukva se menne bele, szóval azt akár el is lehet felejteni, hogy anyu ezzel fogja hordani oviba a csemetét. De őszinténszólva egy horgászcucc, de még egy golfzsák se biztos, hogy elférne. Az egydines zenelejátszó a hangnyomásversenyek törzsközönségét le fogja nyűgözni tíz év múlva, de egyelőre recept arra, hogy botrányrossz legyen az alapállapotú hangminőség. Amúgy se érdemes bekapcsolni, mert konkrétan szart se lehet hallani az autóban 80 felett, úgy behallatszik minden, ami kinn történik. Mondjuk a nyolcvan feletti rész is lehet vagy plusz 10 km/h, szóval mindegy is.

A hátsó ablak billenős plexi, aminek mondjuk van előnye: ha nyitvahagyjuk, a kutya simán túl tudja élni a bevásárlást. Olyan luxusra ne is számítsunk, mint hogy az anyósoldali ablakemelőt majd bal oldalon kezeljük, a faszt. Plusz szerintem van a németeknél egy Skoda-épp-hogy-csak-elbaszási bizottság, ami gondoskodik róla, hogy az olyan alapvetésekkel se segítsék az életünket, mint hogy bepakolják a kapcsolókat középre, vagy hogy a kormány bármilyen állásban ne takarjon ki valami fontosat a műszerfalról.

Szomorú kis szarhalom a Citigo, én biztosan az egy kategóriával és brutális negyven centivel hosszabb Corsát venném ennyi pénzből, amiben el lehet férni, fasza a futóműve és autó jellege van. Igaz nincs benne egydines rádió, de van benne telefonnal összehangolódó bluetooth meg usb-s töltő alapból. Vagy egy Jazzt ami még méretben is jobban közelít, mert az meg simán a legfaszább ebben a mini kategóriában.

 

8 thoughts on “Skoda Citigo 2014 – Kurva szar autók #3

  • July 20, 2017 at 17:12
    Permalink

    a Hunyadi i10 az egy új IC-járat neve?
    vagy egy lóé?

      • July 20, 2017 at 18:19
        Permalink

        ihletett elírás

        • July 20, 2017 at 18:20
          Permalink

          nem, teljesen szándékos.

  • July 20, 2017 at 19:20
    Permalink

    A corsa meg jazz minik, ez a fostraktor meg szupermini, ami azért jó kategória mert nem olcsóbb, de jóval kisebb és úgy mindenben szarabb. A Picanto és i10 legalább alapból korrektül fel vannak szerelve, ezt a durván fapad sztájlt csak a vw meri megengedni magának.

    • July 21, 2017 at 06:50
      Permalink

      Persze, de azt mondom, hogy harminc-negyven centi eltérés van a supermini meg a mini között, árban meg semmi.

      A Panda, ami supermini meg simán jobb ennél, de abból a réginek minden elképzelhetőnél szarabb az ülése.

      Az 500 és az Adam Opel ezerszer szebb és jobb, de az meg premium, szóval nehéz ügy. Mondjuk premiumsággal együtt se kerül szinte semmivel sem többe.

      • July 21, 2017 at 06:55
        Permalink

        Vájá, Adam meg 500, azokért simán elkérnek 5 millát, ezek a szarok meg megállnak 3 körül. Az is egy külön történet, ezek a premiumszarok. Szuperminiből egyedül a Toyota IQ volt a menő.

        • July 21, 2017 at 07:06
          Permalink

          3.7M az alap, és az jobban felszerelt, de igazad van.

          Mellesleg ezek city caroknak vannak hazudva, legalábbis a brit autoexpressz szerint (Aygo, Citigo, Up és társaik). Nem tudom, hogy mind szomorú kis szükségjárgány-e, de az eddigi merítésem alapján elég szomorú, amit a VW tud nyújtani. Az i10-et nem tudtam megnézni értelemszerűen.

Comments are closed.

%d bloggers like this: