Facebook hatéveseknek
Az, hogy mit gondolok a szociális hálókról egy kevéssé ismert vélemény. Ugyan próbálom bársonyköntösbe csomagolni és együttélni vele, mint szükséges rosszal, de alapvetően nem vagyok nagy barátja a dolognak. Locassen cikkében jól rávilágít az egyik káros elburjánzására, de én ennél is gázabbnak tartom, hogy a felhasználók énképe és éntudata megy át ezeken a felületeken olyan torzuláson, ami hosszútávon nem egészséges. Egyébként jó ludditaként a gugli ezüsttálcán kínált, egyre zajosabb információmasszájával kapcsolatban is hasonló aggodalmakat táplálok de ezt is sikerül a mindent átfogó paranoiám részeként kezelni.
Zuckerbergék viszont előjöttek most valami olyasvalamivel, ami tök egyértelműen gáz. A Messenger Kids, a messenger új verziója arra való, hogy őrködjön a gyerekek social media accountja felett és felügyelje a kommunikációjukat.
Ami önmagában nem egy gáz kezdeményezés, igaz?
Önmagában nem, ha ez nem újabb piacszerzésről szólna és azzal a hamis ábránddal nyitná meg a tízévesek alatti rétegek számára ezt a platformot, hogy majd a szülők felügyelni tudják. Aki már hamisított igazolást, vagy neadjisten lazán kezelte az ellenőrzőjét, az tudja, hogy ezek a rendszerek arra születtek, hogy kijátszák őket és ha egy hatévet arra kondícionálunk, hogy telepedjen fel egy platformra, ahol teljes biztonságban mozoghat, akkor előbb-utóbb meg is fogja találni ezeket a kiskapukat, ha nem korábban, akkor később.
Ha hatévesek kezdenek el csücsöríteni a Facebooknál száz fejlesztőt foglalkoztató új feature segítségével, akkor már elérték a célt. Persze nem lesz reklám, felügyeltek lesznek a friend requestek és nem történik adatgyűjtés.
Ami persze a privacy policyban a szokásos ködös megfogalmazásban szerepel és csak az európai GDPR nyújt ellene valamilyen fokú védelmet. Legutóbb erről a csodás cégről derült ki, hogy a hirdetők számára jelezték, hogy fogják tudni trekkelni a tizenévesek érzelmi állapotát, mint pl. a bizonytalanságérzetüket az emojik és natural language processing alapján. Persze gyorsan visszavonták, hogy nem nem, ilyen nem is lesz.
Nem a büdös faszt nem.
Ezek az agresszív betolakodások a fiatalabbnál fiatalabb fogyasztók érdeklődési körébe már ott kibaszottul őrjítő volt, amikor a hirdetésekkel megtömött Youtube Kidset bevezette a Google. Ismert, hogy a google milyen kedélyesen lazán kezeli az accountjainak a hozzáférését és a hozzáférési szerepkörök definícióját (szarul, simán lehet, hogy valamire azt hiszed, hogy nem adtál engedélyt, aztán mégis). Az, hogy még egy szereplő betelepszik a gyerekek piacára, az nem jó. Szépen lassan az újszülötteket is célcsoporttá teszik, ami ellen az egyetlen fék a szülők tűréshatára.
De ugye a szülők is szépen lassan ott lesznek, hogy az ismerősök megcsinált nyaralós képeire nyáladzva és álságos világmegváltó, egymondatos faszságain szocializálódtak, szóval a természetes igény az izoláltságra szépen lassan teljesen megszűnik bennük.
Lassan elkezdhetjük egymás gyerekeit ratelni.